Igazi európai szabású motort követeltek az Újhaza Harley-márkakereskedői. 2008-ban jött el a nagy pillanat, akkor készült el Milwaukee-ban a kimondottan az európai piacra szánt XR 1200.
Egyszerre volt sajátja az a fajta könnyedség és sportosság, amire senki nem tartott igényt a tengerentúlon - legalábbis úgy hitték a Harley-Davidson értékesítési stratégái. De tévedtek. Rövid időn belül akkora igény mutatkozott odaát is az újdonságra, hogy kénytelenek voltak párhuzamosan megkezdeni az értékesítését. Most remélhetőleg megint időben kapcsolnak majd, hiszen 2010-ben piacra kerül az XR tökéletesített változata, amelynek bemutatását az előd gyenge futóművére hivatkozva harcolta ki magának a kritikus európai vásárlótábor.
Az új XR 1200 X pont azokon a pontokon fejlődött, amelyeket a leginkább kritizáltak az alapváltozaton. Motorja teljesen egyezik az alap XR-ével, komplett fekete fényezésében, valamint teljesen állítható kivitelű teleszkópvillájában és hátsó rugóstagjaiban azonban különbözik tőle. Valóban megéri 1000 euróval többet áldozni rá, új első villája ugyanis fölényesen kiküszöböli azt a csorbát, amit a túlságosan puha előző darab ejtett a renoméján a rosszul adagolható, de vadul harapó fékkel egyetemben. A hátsó rugóstagokkal együtt lehetővé teszi, hogy úgy állítsa be az ember az XR 1200 X-et, hogy kanyarvétel közben ne szántsa fel az aszfaltot minden nagyobb talajhullámon. Főleg a jobb oldalon válhat kritikussá a dolog, ahol is korai gátat szabnak az X bedönthetőségének a mélyre lenyúló kipufogócsövek.
Új futómű ide vagy oda, játszi könnyű irányíthatóságra azért nem tett szert az XR az új futóművel együtt. Egyértelműen kell tudatni vele az irányváltoztatási szándékot, és határozott kézre van szükség a tereléséhez. Ugyanakkor ég és föld a különbség közte és a többi Harley között, akár vad fékezések is szépen kivitelezhetők vele. Hála a nagyobb rugó-előfeszítésnek és a keményebbre állítható nyomófokozati csillapításnak, nem üt fel olyan könnyen a teleszkópvilla, amikor átterhelődik rá a motor súlyának nagy része, és sokkal jobban harmonizál a finomabban adagolható, tökéletesített fékkel. Egyedül a reakciókészsége nem a legmegfelelőbb, ami miatt bizonyos fokú kompromisszumra kényszerül az ember a rugózási kényelem terén. Ugyanez érvényes a hátsó rugóstagokra is: alaposan összerázza utasait az XR 1200 X, ha nagyon recés vagy rücskös az aszfalt.
Hála az új fékeknek és rugós tagoknak, rengeteget javult a motor kezelhetősége
Előnyök: | Hátrányok: |
|
|
A teszt a Motorrevüben jelent meg.