2006 óta Európa-szerte elismert ralikrossz-pályával büszkélkedhet Magyarország, a Nyirádi Motorsport Centrum ugyanis idén, június első hétvégéjén immár ötödik alkalommal adhat majd otthont az egyre népszerűbbé váló technikai sportág csúcsát jelentő Európa-bajnoki sorozat egyik futamának.
Kiválóan fémjelzi a magyar Eb-pálya népszerűségét, hogy sokan - köztük a sportág legnagyobb csillagai is - képesek akár több ezer kilométert megtenni azért, hogy Nyirádon teszteljék versenyautójukat az új évad május elsejei, portugáliai rajtja előtt.
Alig vette kezdetét a holtszezon a 2009-es bajnoki idényt követően, október végén a svéd Michael Jernberg (a tavalyi év Európa-bajnoki második helyezettje a divízió 1-ben) és a német bajnok René Münnich, valamint kedvese, a szintén versenyző Mandie August máris megnyitották a nyirádi tesztek sorát, ugyanis a magyar pályát találták a legalkalmasabbnak egy közös teszthez, amely során egymás versenygépeit is kipróbálták.
Ezt követően, április első napjaiban egy újabb német versenycsapat, az autókrosszos Hermann és André Hinnenkamp vertek tábort a nyirádi pályán, amely a ralikrossz Eb mellett az autókrossz Eb versenynaptárából is évek óta kirobbanthatatlan. Még alig hűlt ki a német csapat helye a pálya depójában, egy-két napon belül máris követte őket a ralikrosszos osztrák Christian Petrakovits csapata, akik szintén tesztelni érkeztek hazánk Eb-pályájára.
Ezen a héten pedig a norvég Nomaco Racing ralikrossz-csapata érkezett két versenyzőjével, a kétszeres Európa-bajnok legenda, Ludvig Hunsbedttel, és az idén a divízió 2-ben induló Ole Kristian Nottveittel, hogy egy kétnapos teszt keretében készüljenek az új versenyévadra.
Ludvig Hunsbedt a sportág egyik élő ikonja. Jelenleg ötvenéves, több évtizede tartozik a ralikrossz Európa-bajnokság közvetlen élmezőnyébe. Két Európa-bajnoki címét 1993-ban és 1997-ben szerezte. 2003-ban visszavonult, ám 2007-ben visszatért a sportágba, azzal a nem titkolt szándékkal, hogy megszerezze pályafutása harmadik kontinenselsőségét. Tavaly a német Eb-futam után ismét bejelentette visszavonulását, az idei tehát már a második nagy visszatérése lesz hőn szeretett sportágába.
Ő és csapattársa, a szintén norvég Ole Kristian Nottveit készséggel válaszoltak kérdéseinkre a Nomaco Racing első nyirádi tesztnapján, csütörtökön. Először Ludvig Hunsbedttel beszélgettünk.
- Jó újra itt látni önöket a nyirádi pályán! Miért épp Nyirádot választották a teszt helyszínéül? Azt azért túlzás lenne állítani, hogy Norvégia szomszédságában van a magyar Eb-pálya, úgyhogy nyilván kell lennie valami nyomós indoknak.
- Az igazat megvallva, Norvégiában és Svédországban idén nagyon kemény telünk volt, és nagyon sokáig megmaradt a hó, ezért az ottani pályák még alkalmatlanok a vezetésre. Elsősorban ez az, ami miatt más lehetőség után kellett néznünk. Lehetőleg minél délebbre akartunk jönni, hogy egészen biztosak lehessünk abban, jó időben tesztelhetünk. Így aztán megérkeztünk Magyarországra, és azóta csak esik, esik és szakadatlanul esik... De nincs mit tenni, most ebből a helyzetből kell kihoznunk a lehető legtöbbet.
- Mi a véleménye a pályáról? Szeret itt versenyezni?
- Nagyon szeretek itt versenyezni, mivel ez egy remek és nagyon gyors pálya, ahol a lelket is kihajthatjuk az autóból. Ráadásul rendkívül változatos is, mindenféle kanyartípus megtalálható rajta - van itt bal- és jobbkanyar, lassú murvás visszafordító és hosszú-hosszú, nyújtott aszfaltos kanyar, egy szóval minden. Pontosan ez volt a másik fő indok, ami miatt Nyirádot választottuk a teszt helyszínéül; úgy láttuk, itt leszünk képesek a legkörültekintőbben kitapasztalni az autó megfelelő beállításait. Ez a pálya ugyanis kivételesen alkalmas a tesztelésre, legalábbis száraz időben. Esőben viszont sajnos sehol sem lehet érdemi munkát végezni.
- A 2010-es évnek egy új csapat színeiben vág neki. Honnan jött az ötlet, hogy csatlakozzon a Nomaco Racinghez?
- Tavaly novemberben megkeresett a csapat, és megkérdezte tőlem, lenne-e kedvem idén az ő autójukat vezetni. Mivel tavaly év közben visszavonultam, és ezért nem volt épp sem csapatom, sem autóm, a sportág iránti lelkesedésem viszont még mindig a régi, örömmel fogadtam az ajánlatot, és rögvest rábólintottam.
- Jelent önnek bármiféle különleges érzést, hogy idén újra egy Fordot vezethet majd a ralikrossz Európa-bajnokság futamain, azok után, hogy annak idején mindkét Eb-címét egy Ford Escorttal szerezte meg? Stílusos lenne, ha harmadik kontinenselsőségét is épp egy Forddal gyűjtené be, nemde?
- Igen, nyilván az lenne, és pontosan ezzel a céllal vágunk neki az idei évadnak: hogy bajnokok legyünk. Mindent meg fogunk tenni, hogy ezt a célunkat megvalósítsuk, ezért is jöttünk ide tesztelni. Reméljük, hogy sikerülni fog, és mindenkit legyőzünk majd. Mindenesetre a motor, az autó és a csapat adott ehhez.
- Tavaly a ralikrossz mindhárom divíziójában norvég versenyző lett az Európa-bajnok. Mit gondol, képes lesz Norvégia 2010-ben megismételni ezt az elképesztő bravúrt? Már önmagában a Nomaco Racingnek is lesz két versenyképes norvég pilótája, két külön kategóriában.
- Úgy gondolom, hogy idén nagyon nehéz lesz megismételnünk a tavalyi bravúrt, mivel Mats Lysen, a divízió 1/A tavalyi bajnoka idén kategóriát vált, fellép a divízió 1-be, és az ő távoztával nem hiszem, hogy lesz olyan versenyzőnk a divízió 1/A-ban, aki a csúcsra törhetne. Szerintem ez a divízió idén kifog majd a norvégokon. A divízió 2-ben viszont ott lesz nekünk Knut Ove Borseth, a tavalyi bajnok, valamint a csapattársam, Ole Kristian Nottveit, akik mindketten eséllyel pályázhatnak a bajnoki címre. A divízió 1-ben pedig úgy hiszem, rajtam kívül a tavalyi Európa-bajnok Sverre Isachsen és Kjell Arne Smerud is harcban lesznek a 2010-es Eb-cím megszerzéséért. Idén is lesznek tehát szép számmal versenyképes norvégok a ralikrosszban, és én őszintén szorítok azért, hogy idén is hasonló norvég sikereket láthassunk, mint tavaly.
- Bizonyára olyanok is olvassák ezt az interjút, akik még nem, vagy csak alig ismerik a sportágat. Nekik hogyan mutatná be röviden, néhány szóban a ralikrosszt? Mi ennek az egésznek lényege?
- Totális támadás, padlógáz, hihetetlen jókedv és élményadag, rengeteg show és akció akció hátán - röviden ez a ralikrossz. De szerintem mindenki jobban jár, ha inkább eljön egy Eb-futamra, és maga jár a végére!