Rögtön két autóval tört be idén tavasszal a hibridek piacára a BMW, a 7-esből és az X6-osból kialakított hibriddel. Az ActiveHybrid7 teljesen más koncepció szerint készült, mint a teljes hibridnek számító X6 ActiveHybrid, mert a szabadidő-autóval ellentétben ez az autó nem képes tisztán elektromos módban haladni, azaz csak egy enyhe hibrid. Alapul a 750i szolgált a fejlesztéshez, a hibrid rendszert a Mercedes-Benzzel közösen fejlesztették. Kívülről csak néhány ActiveHybrid felirat és a turbina mintájú 19 colos felnik különböztetik meg a normál változatoktól, valamint megjelent egy, csak a hibridhez rendelhető kék szín is, de a tesztautót fehérben kaptuk.
A konkurens Mercedes-Benzt, az S400 Hybridet már teszteltük, de sem a menetdinamikája, sem a fogyasztása nem győzött meg minket. Nagy különbség azonban, hogy a 15 kW-os, 210 Nm-es elektromotorral a stuttgartiak egy relatíve nyomatékszegény, 3,5 literes V6-os szívómotort segítettek, míg a müncheniek az eleve igen erős, ikerturbós 4,4-es V8-ashoz kapcsolták. Ráadásul az eddig sem gyenge motort még tuningolták is a hibridesítés előtt, így végül 407 helyett 449 lóerős lett, nyomatéka pedig 600-ról 650 Nm-re nőtt. Valószínűleg azért volt erre szükség, hogy a 7-es erősebb legyen a japán nagykövetek kedvenc szolgálati autójánál, a 445 lóerős Lexus LS600h-nál.
A 7-es ActiveHybrid összteljesítménye a villanymotorral együtt 465 lóerőre, össznyomatéka pedig 700 Nm-re adódik, éppen ezért az 544 lóerős 760i-ból származó hátsó differenciálművet kellett beleépíteni, hogy bírja a nagyobb terhelést. Ugyan papíron a 279 lóerős Mercedes S osztály átlagosan másfél literrel kevesebbet fogyaszt a BMW hibridjénél, egy ilyen jármű vásárlójánál ez aligha számít, cserébe pedig sokkal lassabb: százra gyorsulásban a 7-es 2,3 másodpercet ver az S osztályra, de a való életben, érzésre sokkal nagyobb a különbség, főleg a rugalmasságukat illetően - mellesleg egy öt méter hosszú és két méter széles autóhoz már dukál az a nyolc henger.
Természetesen a vegyes hajtású 7-es nem hagyja veszni a fékezéskor keletkező energiát, lassuláskor vagy motorfék üzemben visszatöltenek az akkumulátorba, a visszatöltés mértéke nyolcszor akkora, mint a nem hibrid EfficientDynamics BMW-kben. A jobb súlyelosztás miatt a csomagtartóban kapott helyet a 35 cellás, mindössze 27 kilogramm tömegű akkumulátorcsomag, de meghagyták a motortérben a hagyományos 12V-os akkumulátort is. Kompakt méretei okán az akkumulátor csak negyven litert vesz el a hagyományos 7-esek 500 literes csomagteréből, de ez már pont elég lehet ahhoz, hogy eggyel kevesebb kemény bőrönd férjen bele, bár a 460 liter még így is sokkal több, mint a Lexus 325-je.
Extrák Hátra is jutott iDrive, persze ez is extra Tesztautónkban a forgalmazó szokás szerint egy csomó extrát rendelt, így a 29,5 millió forintos alapárból végül 37,4 millió forint lett. Lássuk a tételeket: exkluzív 'Nappa' bőrkárpit kibővített tartalommal, szattyánbarna, világos fekete (942 600 Ft), kormánykerék-fűtés (78800 Ft), sport bőrkormány (55400 Ft), automatikus csomagtérajtó-működtetés (172100 Ft), komfortbejutás (277200 Ft), soft-close zárást segítő automatika az ajtóknál (192600 Ft), tolatókamera (122600 Ft), elektromos napfénytető (434800 Ft), elektromos napfényvédő roló a hátsó ablak számára (137100 Ft), elektromos működtetésű napfényvédő roló a hátsó ablaknál, mechanikus működtetésű (361800 Ft), dohányzó csomag (8700 Ft), aktív ülésszellőztetés elöl (213100 Ft), elektromosan állítható komfortülések elöl (642000 Ft), sízsák (102000 Ft), ülésfűtés a hátsó ülések számára (131300 Ft), natúr nemesfa belső díszbetétek, BMW Individual olvasólámpák hátul (116700 Ft), kerámiafoglalat a kapcsolók körül (160500 Ft), adaptív kanyarvilágítás (195500 Ft), távolsági fényszóró asszisztens (43700 Ft), forgalmi sáv elhagyásra figyelmeztetés (169300), sávváltásra figyelmeztető jelzés (189700 Ft), TV-funkció (359000 Ft), head-up kijelző (405600 Ft), mobiltelefon előkészítés bluetooth csatlakozással (195500 Ft), professional HiFi rendszer (262700 Ft), DVD-váltó, 6x-os (201300 Ft), szórakoztató egység a hátsó üléseknél (860900 Ft), USB-Audio csatlakozás (87600 Ft), BMW Night Vision éjjellátó berendezés személyfelismeréssel (642000 Ft). |
Az akkumulátor töltését valamint az elektromotor illetve minden további fogyasztó ellátását a kifejezetten az ActiveHybrid 7 számára kifejlesztett központi szabályozóelektronika irányítja. Egyébként a kompakt hibrid rendszer mindegy 100 kilogrammal dobta meg az autó súlyát a normál 750i-hez képest, ami a két tonna esetében semmiség. Ha piros lámpánál leáll a benzinmotor, akkor a légkondicionáló és a különböző fedélzeti fogyasztók áramellátását a 120 voltos hálózaton keresztül átveszi a nagyobb, csomagtartóban lévő lítiumos akkumulátor. Ennek működése egyébként a BMW mérnökei szerint -25 és +55 fokos hőmérséklet között garantált.
Mivel a klímakompresszor elektromos, lehetővé válik az is, hogy beprogramozva, már a motorindítás előtt lehűtse az utasteret, kellemes pillanatokat okozva ezzel a hőgutától szenvedő, éppen beszálló utasoknak. Érdekes, hogy ha a start-stop rendszer leállítja a motort, és utána eltekerjük a kormányt, akkor azonnal újra beindul a V8-as, pedig a kormányzást elvileg elektromos szervo segíti.