Látszólag nyugalmasan telik az államalapítás ünnepe a mogyoródi pályán. A csapatok mobil főhadiszállásain folynak az egyeztetések és a taktikai megbeszélések, a bokszokban minden szükséges eszközt előkészítenek a szerelők, a paddockban biciklivel, robogóval és quadokkal cikáznak a fontos megbízást kapott csapattagok. Egy utánfutós kivitel is felbukkan, amely éppen egy tucat gumiabronccsal siet az egyik bokszba, a pályát tüzetesen ellenőrzik, és a biztonság kedvéért mennek néhány kört egy útkarbantartó Unimoggal.
Az egymás mellett precízen felsorakoztatott csapatszállító kamionok rendszáma és a mellettük felhúzott zászlók alapján könnyen beazonosíthatjuk, hogy éppen melyik országból érkeztek a körülöttük tüsténkedő csapattagok. Ha figyelmesen körülnézünk, az egyik parkolóban egy Skoda Fabia és egy Mercedes C osztály társaságában megcsodálhatjuk a Lamborghini-futam felvezetőautóját, egy kockás zászlóba bugyolált fekete Gallardót, de láthatunk darabokra szedett Radicalokat és matrica nélküli tartalékautókat is, melyeket kamionokba szerelt polcokon tárolnak.
A nap legfontosabb eseménye a gépátvétel, amely során a csapatoknak hitelesíttetniük kell autóikat a verseny előtt. Egy kamion mellett rögtönzött sátorban várják a verseny résztvevőit a szakértők, akik aprólékosan ellenőrzik, hogy az autókon minden megfeleljen az FIA-szabványoknak. A csapatok nem indítják be a kihegyezett versenymotorokat, négyen-öten nekirugaszkodnak, és a bírák elé gurítják féltett gépeiket.
Több állomáson kell helytállniuk a Le Mans-i gépeknek. Egy ügyes emelő segítségével pillanatok alatt a megfelelő szögekből megvizsgálják, a csapat jelenlétében ellenőrzik minden darabjukat. Meglepő, hogy valódi izgalmat látunk az arcokon: nehogy valami apró figyelmetlenség miatt megbukjon az autó, amelybe több száz munkaórát, és legalább annyi millió eurót öltek, nem is beszélve az előre megkötött, vaskos szponzori szerződésekről.
Nem pusztán a felkészülés, az ellenőrzés is profi munka, amelyen gyorsan végighaladnak a megbízhatósági verseny résztvevői, miközben a bírák rutinos mozdulatokkal kezelik a segédberendezéseket, szorgalmasan pipálnak, jegyzetelnek. A csapatokon belül is tapintható az összetartás és a pontos munkabeosztás. Mindig akkor és ott terem a megfelelő ember, amikor és ahol szükség van rá. Ez az egyetlen út a győzelem felé.
Azok sem pihennek, akik már átestek a rituálén, a bokszokba sietnek, hogy addig gyakorolják a kerékcserét és más műveleteket, amíg nem sikerül néhány másodpercet lefaragni az idejükből. Csak úgy ég a szerelők kezében a nyomatékkulcs, miközben a csapat vezetője stopperrel méri az időt, és a tökéletes gumicserélő mozdulatról egyeztet kollégáival. Miután kidolgozták a stratégiát, pihenőre vonulnak a szerelők, akik eddig egy Aston Martinon dolgoztak. A hordozóállványra állított versenyautót egy mozdulattal kilencven fokkal elfordítják, és villámgyorsan biztonságba helyezik a garázsajtó mögött.
Minden kész a hétvégi futamokhoz, melyeket a vasárnap délután négykor induló, közel hat órán tartó, éjszakába nyúló ezer kilométeres futam fog megkoronázni. A Formula-1 résztvevői számára is technikás Hungaroring eddig sosem látott izgalmakat tartogat a huszonnégy órás verseny indulóinak, akik értékes tapasztalatokat szerezhetnek hazánkban, a Le Mans Series idei utolsó előtti versenyhétvégéjén.