Két skandináv ország vezeti az autólopásos európai statisztikát, ha a tolvajlások számát az adott országban forgalomban lévő járművek mennyiségéhez viszonyítjuk - olvasható a Secret Control GPS Kft. sajtóközleményében. Ezer autóra nézve Svédországban 11,5 a lopások száma, míg a második Dániában 10,4. Olaszország (7,7) a harmadik a dobogón.
Jóval hátrébb van Magyarország a negatív sorban, az ezer autóra számított 2,2 lopás az európai középmezőnyben helyezkedik el. Sokak számára meglepő lehet, de ebben az összevetésben a legjobb három helyből kettőt balkáni ország foglal el: Románia (0,4), Liechtenstein (0,28) és Bulgária (0,18) zárja a sort.
Az adott országban ellopott összes autót nézve Olaszország vezet, ott tavaly több mint 250 ezer tulajdonost rövidítettek meg, Franciaországban 200 ezer fölötti autó loptak el, míg a harmadik Nagy-Britanniában valamivel 200 ezer alattit. Nálunk nem egészen 8 ezer ilyen bűncselekményt követtek el 2009-ben, ami majdnem ezerrel kevesebb, mint egy évvel korábban.
Üldözés után fogták ezt a lopott szlovák rendszámos autót a magyar rendőrök
Igaz azonban az is, hogy a nyugati országokban a lakosságszámhoz képest is sokkal több a jármű. Míg Magyarországon ezer embernek 360 autója van, addig például Nagy-Britanniában több mint 500, Olaszországban pedig majdnem 700. Árnyalja az országok közötti rangsort, hogy a nyugati járművek alacsony, 5-6 éves átlagéletkora is vonzóbb lehet a tolvajok számára a hazai 11 évvel szemben. A lopásokkal még kevésbé fertőzött Romániában még magasabb a járművek átlagéletkora, amely ott 12-13 év.
A viszonylag kevés ellopott magyar autó több mint kétharmadát Budapesten kötik el. A városok negatív rangsorát Nápoly, majd Marseille vezeti, ezeket Athén, Amszterdam, Párizs, Stockholm és Koppenhága követi.
Szerettük volna megkérdezni a lopásvédelmi rendszereket gyártó cég összesítésében szereplő adatok hátteréről Szilvási Jánost, a BRFK gépjárműbűnözés elleni osztályának vezetőjét, de ehhez írásbeli engedélyt kell kérni a rendőrség sajtóosztályától, ami akár napokba telhet. Szilvási elődjével, Tóth Tamással decemberben készített interjúnkban az őrnagy elmondta, hogy az utóbbi években megváltoztak a magyar tolvajok megrendelései.
Újabban az alkatrésznek lopott népautókat még nagyobb számban viszik el itthon, mint a korábban inkább külföldre szánt német luxuskocsikat, az Audikat, BMW-ket és Mercedeseket. Tóth azt is hangsúlyozta, hogy "a gépjármű önkényes elvétele" bűncselekmény mellett a lízingcsalások is jelentős mértékben érintik a magyar tulajdonú autókat.