A ködlámpák statikus kanyarfényként funkcionálnak a drágább verziókon
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)
Csak egyvalamiben okozott meglepetést a legújabb Hyundai modell a szeptemberi Párizsi Autószalonon: a nevével. A koreai márka eddig ugyanis a szabadidő-autóit illette az ix-es előtaggal, most azonban egy kiskategóriás buszlimuzinra húzták rá ezt az elnevezést, ahelyett, hogy a méretei okán egyszerűen csak i25-nek keresztelték volna el. Maga az autó megjelenése senkit sem érhetett váratlanul, a Kia Vengát ugyanis már egy évvel hamarabb bemutatták, és nem is titkolták, hogy hamarosan a testvérmárka is kihoz majd egy azonos alapokra épülő kis egyterűt. A 4,1 méter hosszú ix20 pontosan illeszkedik a 3,94 méteres i20 és az 4,24 méteres i30 közé, igaz, 1,6 méteres magasságával mindkettőre ráver bő tíz centimétert.
A legdrágább felszereltséghez még tolatókamera is jár
Ez a tíz centiméter ugyan nem tűnik soknak, mégis ennek köszönheti az ix20 a legnagyobb vonzerejét, a kimagasló helykínálatát. Ez a Hyundai ugyanis alig foglal nagyobb parkolóhelyet, mint mondjuk egy Fiat Punto Evo, de belső méretei már az alsó-középkategóriába, sőt egy kicsivel a fölé helyezik. Mindez természetesen a magasra tett üléseknek köszönhető, amelyek miatt természetesebb pózban lehet ülni, az ülőlapok hátul is kényelmesen megtámasztják az utasok combját, és a ki-beszállás is könnyebb, mint egy átlagos kisautóból, ami az időseknek fontos lehet.
Könnyű vezetni, de sok élményt nem ad. Legalább jól rugózik
Fejtérből sincs hiány, a kipróbált tesztautó felszereltsége ugyan nem tartalmazta a részben nyitható panoráma üvegtetőt, de gyanítom, azzal együtt is be lehet majd ülni akár kalapban is. Nem elég, hogy óriási a helykínálat, a variálhatóság is példás a 60:40 arányban osztott, sínen csúsztatható, padlóba hajtható hátsó üléspaddal, egyedül a lehajtható háttámlájú első utasülésről feledkeztek meg a koreai tervezők, ami lehetővé tette volna hosszú tárgyak szállítását is.
Egyharmad-kétharmad arányban tologathatóak, hajtogathaóak a hátsó ülések
A most leváltott Suzuki Swift óta a magyar ember már bizalmatlanul közeledik az olyan kisautókhoz, amelyek belül tágasabbak, mint azt várnák. "Biztos a csomagtartóból vették a helyet!" - harsogná a szkeptikus tömeg, de ez az ix20 esetében abszolút nem így van, ugyanis a 440 literes (lehajtott hátsó ülésekkel másfél köbméteres) csomagtartóját még a legújabb Volvo-kombi, a V60-as tulajdonosai is megirigyelnék. Maga az üreg meglehetősen rövid és mély, egy kivehető és összehajtható lappal kétszintessé alakítható, de akár rakodótálcát és hálót is lehet hozzá rendelni. Persze a nagy csomagtartónak is van ára, rendes pótkerék ugyanis nem jár az "Life" alapfelszereltségű ix20-hoz, meg kell elégedni a defektjavító készlettel, de még a drágább verziók is csak vékony virsligumis szükségpótkereket kapnak.
Egy ekkora ferdehátótól csodaszámba megy a 440 literes csomagtartó. Inkább mély, mint hosszú
Kívülről szemlélve le sem tagadhatná a Csehországban gyártott ix20 közeli rokonságát a Kovács Miklós által megrajzolt Kia Vengával, profilból szinte lehetetlen őket megkülönböztetni, az ajtók valószínűleg csereszabatosak. Elölről viszont tetszetősebb a Hyundai, köszönhetően a márka legújabb modelljein már látható hatszögletű hűtőmaszknak (pókhálót utánzó rácsozással a második felszereltségtől), és a markánsabb fényszóróknak. Hátulról is meg lehet mondani, melyik márka termékét látjuk, de ehhez már jobban kell koncentrálni, mert az alapforma ugyanaz a két autón, csak a lámpákon fedezhetők fel apró módosítások.
Kellemesebb a beltér látványa, mint a Kiában, de a műanyagok mindenhol kőkemények ebben is
Belül is igyekeztek eltérő környezetet kialakítani a két autóban, a legnagyobb különbség, hogy a Hyundai szebb kormányt, áttervezett középkonzolt és elegánsabb, kék megvilágítású órákat kapott, míg a Vengában fehérek a műszerek. Ráadásul abban - a Kia sportosabb imázsát erősítendő - csövek mélyére tették őket, ami lehetetlenné teszi, hogy a vezetőn kívül más is lássa, hogy például épp mennyivel halad az autó. A belső anyagminőségben nincs különbség, a felhasznált műanyagok abból a fajtából származnak az ix20-ban is, amiket könnyen tisztíthatónak és robusztusnak szoktak titulálni, de ezzel ki is merítettem az összes előnyüket, mert egyébként kőkemények és a tapintásuk sem valami finom. A kategória legjobb európai autói, az Opel Meriva és a Citroën C3 Picasso ebből a szempontból a koreaiak előtt járnak, igaz, ez az árcédulájukon is tükröződik.
Kényelmesek a magasra tett ülések. Sokat kitakar a dupla A-oszlop
Ahogy egy ilyen kis családi autótól várható, a beltér tele van praktikus részletekkel, rengeteg a tárolórekesz, hűthető a kesztyűtartó, csomagakasztót találunk a hátsó üléseknél, van USB-csatlakozó és vonalbemenet, 12 voltos csatalakozóból a csomagtartóba is jutott. Hiányzik viszont bármilyen egyedi ötlet, ugyanis olyan különlegességekkel nem tud szolgálni ai ix20, mint például a Meriva visszafelé nyíló hátsó ajtaja, kétszemélyessé alakítható hátsó ülései és sínen csúsztatható, szétszedhető, többfunkciós könyöklődoboza, vagy mint a C3 Picasso asztallá alakítható, fiókos anyósülése, lehajtható, lámpával ellátott tálcái vagy padló alatti rekeszei.