Inkább a Mazda6-os lepett meg
A Kizashi elvileg a hatos Mazdával egy kategóriában van, de mégsem hasonlíthatjuk őket össze teljesen objektíven: a két tesztautó körülbelül azonos motorral szerelt, de a Suzuki négykerék-meghajtású és fokozatmentes automatával rendelkezik, míg a 6-os csak elöl hajt, és manuális. Viszont mindkettőt a sportos négyajtósok közé sorolják gyártóik, a Mazdán Bridgestone, a Suzukin Dunlop téli gumik voltak. Sokan azt gondolnák, hogy az összkerékhajtás miatt a Kizashi a kanyarokban magabiztosabb, de ez csak részben igaz: a hajtás egyben plusz tömeget és súrlódási veszteségeket is jelent, ez pedig nemcsak a kanyarsebességnek árt, hanem az autó rugalmasságát is befolyásolja. Ez érződött is: a Mazda6-ossal szemben a fokozatmantes automatával (CVT) szerelt Kizashi érezhetően lustább volt, egy sportos szedánhoz nem illik ez a karakter. Kikapcsolt ESP-vel is jobban uralható a Mazda, mint a Suzuki
Gulyás kolléga panaszkodott, hogy a csúszós úton néha bekapcsolt menetstabilizálóval váratlanul kitört az autó feneke, ezért ezt a helyzetet több módon is próbáltuk előidézni. A jávorszarvasteszten valóban kicsit furcsa reakciókat produkált a Kizashi, eleinte finoman alulkormányzott, talán még egy kicsit túlzottan is. Hirtelen irányváltásoknál durvábban átválthat túlkormányzottságba, és olyankor nehezen kezelhető. Kikapcsolt menetstabilizálóval még rosszabb a helyzet, ilyenkor nagyon érezni, hogy durván dobálja a Kizashi a farát, amit nehéz megfogni. Egy fokkal jobban viselkedik a Mazda, bekapcsolt ESP-vel teljesen békés, kikapcsolva azért ez is dobálja a hátulját, de sokkal inkább uralható a mozgása. Ezért lehet az, hogy a Mazda kicsit gyorsabban tudta teljesíteni ezt a feladatot. A vizes körpályán előnyt jelentett az összkerékhajtás, bár így sem lett nagy a sebességkülönbség
Meglepett, hogy a körpályán a Kizashi viselkedésében nem lehet észlelni, mikor megyünk csak elsőkerék-hajtással, és mikor összkerekes módban. Nedves aszfalton jól uralható maradt kisebb orrtolással: menetstabilizálóval 53 kilométer/órára volt képes, de azt kikapcsolva már az 55 km/óra is ment. Csúszófelületen is összkerékhajtással volt jobb, 35-re javította a 34 km/órás eredményét. A Mazdának igazából mindegy volt, milyen állapotban volt az ESP-kapcsolója, viszont kikapcsolt elektronikával nagyon nehéz kanyaríven gyorsítani, mert folyton kipörög az ívbelső kerék. A csúszós műgyantás íven nem tudta felvenni a versenyt az összkerekes Suzukival, de egyébként ugyanazt tudta. Határhelyzetben nehezebben uralható a Suzuki, mint a Mazda. Az ESP szerencsére széria
Igazából a köridőmérős tesztnél derült ki a vezetéstechnikai pályán, hogy a Mazda mennyire jó autó: téli gumival is jobb időt ment, mint a nyári gumis, könnyebb, 180 lóerős a Seat Ibiza Bocanegra. A Mazdánál több mint egy mázsával nehezebb Kizashi ugyan 2,3 másodperccel rosszabb időt ment, de ez sem rossz eredmény, hiszen inkább a 6-os kiugróan jó. A Mazda még jobb időt mehetne, ha a lassú kanyarok kigyorsításánál az ívbelső kerék gázadásra nem pörögne ki azonnal, itt a Kizashi jelentős előnyben volt, hiszen nagyon semleges és barátságos ilyen kigyorsításnál. Az időméréses körben nem a Suzuki volt lassú, hanem a Mazda volt nagyon gyors
Összességében nagyon kellemes autó a Kizashi, de nem túl sportos, a 4x4 és a CVT sokat levesz a 178 lóerőből. A fékei miatt nagy piros pontot érdemel, sokkal magabiztosabb volt, mint a hamarabb felpuhuló Mazdá. Általában minimálisan alulkormányzott, de durva irányváltásokra, gázelvételekre idegesen reagál, ilyenkor az ESP is kicsit lassan veszi fel a ritmust. Vida János |