Nem csupán befektetési forma, fogalom a gépkocsinyeremény-betétkönyv
Az autóval szegényesen ellátott szocialista táborban, ahol egy azonnal elvihető használt autó többet ért, mint egy évek múlva érkező új, a gépkocsinyeremény-betétkönyvnek valóságos kultusza alakult ki. Minden befektetési formánál reménytelibb és izgalmasabb volt kiváltani egy néhány száz forintért megkapható oklevelet, amellyel havonta egy csapásra autóhoz lehetett jutni.
1961. augusztus 12-én sorsolták ki az első kocsikat, összesen harmincegy ma már igazi ritkaságnak számító négykerekű álmot, a merész terveit utolérni képtelen szocialista ipar büszkeségeit, Warszawa M20-asokat, Moszkvics 403-asokat, Skoda Octaviákat és 500-as Trabantokat. Az OTP Bank, akkori formájában az Országos Takarékpénztár Nemzeti Vállalat a Merkur Személygépkocsi Értékesítő Vállalattól szerezte be a nyereményautókat.
Az 1961-es első sorsoláson Warszawát, Moszkvicsot, Skodát és Trabantot lehetett nyerni
A kínálat a következő években olyan vonzó típusokkal bővült, mint a státusszimbólumnak számító Zsiguli, a kényelmesen ringatózó Dacia, a majdnem nyugati Zastava, a ritka Polski Fiat 125p és kistestvére, a 126p, a lemezhangú Wartburg és a legalacsonyabb presztízsű Zaporozsec, amelynek ablakába "Nem vagyok hülye, nyertem" feliratot ragasztottak a mentegetőző tulajdonosok. Később Renault-k és Fiatok is a listára kerültek, ötven év alatt 91 015 autó talált boldog gazdára.
Később Zsigulival, Daciával, Polski Fiattal és Zaporozseccel bővült a kínálat
A legutóbbi, 276. sorsoláson, március 16-án 906 056 betétkönyv vett részt, ebből 80 157 darab ötvenezer, 85 386 darab húszezer, 236 968 darab tízezer, 503 527 darab ötezer forint értékű volt. A legnagyobb nyerési eséllyel az ötvenezres szelvény kecsegtet, mivel nyolcra csökkent a kiosztott autók száma, ebből hármat a legnagyobb címletet megváltók kaptak. A rendszerváltás a sorsolási rendszer és a típuskínálat átalakulását is hozta.
A rendszerváltás után döntően kisautókat, köztük magyar Suzukikat is sorsoltak
A 2000-es évektől hetven különböző autó szerepelt a listában, amely mára négyre csökkent. Zártkörű pályázat útján dől el, melyik kereskedőtől veszik át a kiválasztott típusokat, amelyekről a nyereményalapban levő összegtől függően döntenek, úgy, hogy minél több szelvényt sorsolhassanak ki - ezért válogatnak az elérhető legolcsóbb modellek közül. A betétkönyv népszerűsége máig töretlen, sokan mégis egyszerűen megfeledkeznek róla.
Legutóbb Peugeot 107-est, Toyota Aygót és Yarist, valamint Chevrolet Sparkot húztak
Az OTP nyilvántartásában összesen 718 át nem vett autó szerepel, köztük egy 1982-ben kisorsolt Wartburg 353 és egy 1994-ben megnyert Lada Samara - ugyanaz nyerte mindkettőt. Ha egy fiók mélyéről elő is kerülne a szelvény, a nyereményről nem, az autóról azonban mindenképpen le kell mondania a tulajdonosnak. "A kocsikat sohasem őrizte az átadásig a pénzintézet" - tudta meg az [origo] Szabó Judittól, az OTP Bank kommunikációs munkatársától.
Egy zsírúj Wartburgot jelentő szelvény valószínűleg akkor is óriási összegekért kelne el egy aukción, ha a veteránvizsga előtt költeni kellene a huszonkilenc éven át egy helyben álló kétüteműre, amely szerkezeti felépítése miatt a négyüteműeknél egyébként jobban viseli az ácsorgást. Ma már azonban csak az eisenachi négykerekű kisorsolásának idején érvényes árára lehet igényt tartani, de a mai nyertesek is választhatják a megnyert autó vételárát.
Egy 353-as Wartburg limuzint hagyott bent 1982-ben egy feledékeny nyertes
"Időről időre előfordul, hogy olyan betétkönyvekkel jelentkeznek, amelyeket az OTP Bank évekkel, adott esetben évtizedekkel korábban sorsolt ki. A nyereményigény nem évül el, ezért az ügyfelek a sorsolás időpontjától függetlenül hozzájuthatnak nyereményükhöz" - mondta el kérdésünkre Szabó Judit.
"A gépkocsinyeremény-betétkönyvek száma és állománya a válság ellenére sem csökkent számottevően, 2010-től pedig kis mértékben, de folyamatosan növekszik. A betétforma ilyen jellegű rugalmassága döntően a kis címletekre vezethető vissza" - tette hozzá. A betétkönyv akkor sem kidobott pénz, ha nem nyerünk vele, hiszen névértékén bármikor visszaváltható.