Egy Hyundai i30-cal teszteltük a 95-ös benzineket
A magas üzemanyagárak mellett érdemes odafigyelni a fogyasztás visszafogására. Van, aki inkább otthon hagyja a kocsiját, mások az autójuk átlagfogyasztását próbálják csökkenteni, de olyan is akad, aki az olcsóbb kutaknál tankol. Korábbi cikkeinkből már kiderült, hogy a vezetési stílus megváltoztatásával akár literekkel is csökkenthető az átlagfogyasztás, de szakértőktől azt is megtudtuk, hogy autónk megfelelő karbantartása is fontos.
Az olcsóbb kutaktól mindenki tart, pedig elvileg mindenhol a magyar és európai szabványnak is megfelelő 95-ös ólommentes benzint árulnak. Elvileg nem lehet különbség, de vajon mennyit számít a származási hely, illetve a speciális adalékolás? Ennek kiderítésére összehasonlítottuk az öt legnagyobb hazai üzemanyag-forgalmazónál kapható legegyszerűbb 95-ös benzineket.
Csupán két forint különbség volt literenként az árban
A teszthez egy 1,4 literes benzines motorral szerelt Hyundai i30-ast használtunk, amelyre a hungaroringi vezetéstechnikai centrum fogyasztásmérő műszerét csatlakoztattuk. Ezt a műszert egy német szállítmányozási cég saját flottája üzemanyag-fogyasztásának csökkentésére fejlesztette ki saját leányvállalatával. Az egység az autó motorkomputeréből szedi ki az adatokat, és mindent lement a memóriakártyára. Folyamatosan méri a gázpedálállást, a pillanatnyi fogyasztást, a sebességi fokozatot, a fordulatszámot, a gyorsulásokat, majd kiszámolja ezek átlagát is, plusz mellé rendeli a számolt szén-dioxid-kibocsátást.
A teszthez előbb teljesen kifogyasztottuk a Hyundai-ból a benzint, majd öt különböző társaságtól vásároltunk öt-öt liter üzemanyagot, és megnéztük, hogy azonos körülmények között hogyan teljesítenek. Ehhez egy olyan helyszínt kerestünk, ahol a forgalom nem zavarta a mérést.
Évekre visszamenőleg minden kút megfelelt Az utóbbi időben elég sűrűn hallottunk olyan történeteket, hogy a vásárlók arra gyanakszanak, átverték őket a benzinkútnál. Valaki arra panaszkodott, hogy az ötliteres kannába több mint 5 litert sikerült tankolni, de több olyan történetet is megosztottak velünk, amelyben az autóba több üzemanyagot tankoltak, mint a gyári adat, pedig nem is volt üres a tankja. Ezért az üzemanyagok összehasonlításakor tankolt mennyiségeket is lemértük. Minden esetben több üzemanyagot kaptunk a pénzünkért (5 liter helyett 5,05-5,1 liter), ezért megkerestük a szakhatóságot, hogy megmagyarázzák, hogyan jöhetett ki ilyen eredmény. A BFKH Mérésügyi és Műszaki Biztonsági Hatóság fogyasztói panaszai között évekre visszamenőleg nem találni olyan esetet, amely beigazolódott volna. Vágvölgyi Pál hatóságvezető-helyettes szerint nem jellemző, hogy az üzemanyagtöltő-állomásokkal mérési szempontból gondok lennének, hiszen évente hitelesítik a kútfejeket, és illetékességi területükön folyamatosan szúrópróbaszerű ellenőrzéseket hajtanak végre. "Az ellenőrzések során az Önök méréséhez hasonló eltéréseket mi ritkán tapasztalunk, egy kútfej hivatalos hibahatára +/- 0,5 százalék, vagyis öt liternél 0,025 liter. Nem ismerem, hogy pontosan hogyan mértek, de több befolyásoló tényező is megzavarhatja a mérésüket. (A hitelesítések szigorú előírás szerint történnek, amely eljárás törekszik a befolyásoló tényezők minimalizására és az esetleges műszaki problémák kiszűrésére.) Például az Önök esetében öt liternél esetleg túl sűrűn kellett megállítani a pisztolyt, ez mind-mind plusz hibát vihet a mérésbe, ezzel növelve a mérési bizonytalanságot." A szakértőtől azt is megtudtuk, hogy a föld alatti üzemanyagtároló-tartályokban körülbelül 10-15 fokos az üzemanyag, ezért a hibahatár, - melyet jogszabályok írnak elő - úgy lett meghatározva, hogy az üzemanyagmérő a járulékos bizonytalanságokkal (hőtágulás) terhelve is teljesíteni tudja a vele szemben támasztott követelményeket (+/- 0,5 százalék). A mi mérésünk azonban nem a helyszínen történt - , hisz erre nem volt lehetőségünk - hanem a saját telephelyünkön, 15 fokkal melegebben. Ez azt jelenti, hogy a fizika jelenlegi állása szerint 0,075 literrel többet kellett mérnünk, vagyis teljesen reálisak az általunk mért adatok. A hatóság a hitelesítések alkalmával három különböző áramlási sebességen vizsgálja a mérőeszközt: először a maximális terhelésen majd félterhelésnél mérnek ki 20-20 litert, végül pedig a mérési tartomány 10 százalékánál 5 litert. A méréseket minden esetben hiteles, nagy pontosságú használati etalonokkal végzik. Ha a három mérés mindegyike +/-0,5 százalékon belül van, és a mérőeszköz az előírásokban foglalt egyéb műszaki feltételeknek is eleget tesz, akkor a mérőeszközt megfelelőnek tekintik. Az üzemanyagok minőségét már az adott olajtársaságok ellenőrzik, elég szigorú feltételekkel. Ha a föld alatti tartályban valamilyen okból víz jelenik meg, akkor az a tartály alján helyezkedik el, mivel a víznek nagyobb a sűrűsége a benzinnél. Az üzemanyagot nem a tartályok aljáról szívják a kútfejek, így a vizesedésre is kicsi az esély. A modern tartályok már jelzik a víz esetleges jelenlétét, és a kimérést adott esetben le is tiltják. |
Bár a legkisebb különbség állandó sebességű haladásnál mérhető, ilyenkor minimális a kockázata annak, hogy a vezetési mód befolyásolhatja az eredményt. Éppen ezért az M0-s autópálya új szakaszán oda-vissza haladva végeztük a mérést a kötelező sebességhatárokat betartva. Szerencsére az időjárás és a forgalom nem befolyásolta a tesztelést, ugyanazt az átlagsebességet értük el, de a fogyasztásban mégis volt különbség.
Minden töltőállomáson pontosan öt liter benzint vásároltunk
A 95-ös oktánszámú benzinek összehasonlításakor a legjobb átlagfogyasztást egy Lukoil-kútnál vásárolt benzinnel mértük (7,03 liter/100km), de alig maradt el az OMV (7,09 liter/100km) és az Agipnál vásárolt üzemanyag is (7,11 liter/100 km). A vezető hármast némi szakadék után követte a Shell (7,28 liter/100 km) és a Mol (7,35 liter/100 km), utóbbi már több mint 3 tized literrel több, mint a teszten győző Lukoil értéke. Ez már majdnem ötszázalékos eltérést jelent, ami önmagában nem hangzik soknak, de ezer kilométeren akár 3,2 liter lehet a különbség, ami a jelenlegi árak szerint 1216 forint többletköltség. A különbséget úgy is látványosan be lehet mutatni, hogy a tesztelt i30 egy tank benzinnel (53 liter) autóúton szabályosan közlekedve 33 kilométerrel több utat tesz meg a leglassabban fogyó üzemanyaggal.
A fogyasztásmérő műszer pontosan kimutatta a különbségeket
Megkerestük a tesztben szereplő öt olajtársaságot, hogy megtudjuk, honnan veszik az üzemanyagokat, milyen adalékokat adnak a 95-ös benzinhez, és milyen minőségellenőrzéseket folytatnak a különböző vállalkozások által működtetett kutaknál. Három válasz érkezett. A Mol szerint a Magyarországon forgalmazott motorbenzin jelentős része a magyar olajtársaság százhalombattai finomítójából származik. Az OMV viszont azt írta, hogy a Magyarországon forgalmazott üzemanyagai legnagyobb része a schwechati finomítóból jön. A Shellnek nincs finomítója Magyarországon, az üzemanyagai több forrásból származnak. A válaszokból az is kiderült, hogy mindegyik társaság egyedien adalékolja az üzemanyagát, és nagy figyelmet fordítanak a minőségellenőrzésre.
Ugyanakkor jelentős mennyiségű import üzemanyag is érkezik Magyarországra a környező országok azon finomítóiból, amelyek képesek az európai minőségi előírásoknak megfelelő üzemanyagot előállítani. Ilyen importforrás Ausztria, Szlovákia, Románia és Csehország.
95-ös ólommentes benzin összetétele A magyar szabvány eléggé szigorúan rögzíti, hogy a különböző üzemanyagoknak pontosan milyen lehet az összetétele. A 95-ös benzinek minden esetben ólommentesnek számítanak, literenként 0,005 gramm kerülhet csak bele. A kéntartalma sem túl magas, 10 mg/kg, ezért már azt szokták mondani, hogy minden benzin kénmentes. Van még benne maximum öt százalék etanol és három százalék metanol, de ami még érdekesebb, maximum 3 százalék az oxigéntartalom is. Az alábbi linkre kattintva a 95-ös ólommentes benzin pontos összetételét is megnézheti. |
Kikértük a Tanpálya Vezetéstechnikai Centrum szakembereinek véleményét is, akik már 3 éve több céges flottával végeznek ehhez hasonló méréséket, így nagyobb tapasztalattal rendelkeznek, hogy pontosan milyen fogyasztáskülönbség indokolt ilyen állandó sebességű mérésnél. A tanpálya oktatója szerint a mérőműszer által rögzített adatok alapján a vezetési stílus elhanyagolható különbséget okozott, de a változó szélirány, hőmérséklet vagy más autók által keltett szélárnyék is okozhat eltéréseket. Bár a mérési eredményeket az üzemanyagok közötti különbség is befolyásolhatja, a három deciliteres különbség nem számottevő a vezetéstechnikai centrum szerint.