Eladásra váró Swiftek a Suzuki esztergomi gyárudvarán
Legutóbbi, 2006-os inkognitótesztünkben még dübörgött a hazai újautó-piac, a Swift magasan listavezető volt, ám a 2008 őszén kirobbant gazdasági válság alaposan átrendezte a hazai autópiacot, már ami maradt belőle. A hitelre vásárló magánszemélyek gyakorlatilag eltűntek a keresleti oldalról így a piacot jelenleg a cégautós szegmens tartja életben 70 százalék körüli részesedéssel. Kíváncsiak voltunk, hogy a kereskedők milyen túlélési csomagot fejlesztettek ki az utóbbi évek terhe alatt és mit tapasztal ebből egy a szalonba betérő vásárló.
A ma már csak sereghajtó Swift új generációját azért állítottuk ismét a középpontba, mert korábbi inkognitótesztünk is az elődjéről szólt, de még a krach előtti, legvadabb értékesítési-hitelezési időszakban. A Swift egyébként látszatra alig változott, miközben tudjuk, hogy teljesen új konstrukció. Ráadásul az alap-Swift felszereltsége hét légzsák, klíma, elektromos ablakok elöl, ESP, Isofix-pontok. Ezzel már elutózhatunk biztonságban és kényelemben, de gyári rádiót nem adnak, és nincs távirányítós központi zár sem, pedig nem volna fölösleges luxus. Ezekért és még néhány egyéb extráért az ember rögtön a GLX felé kacsint, ami az arany középutat jelenti a kínálatban. Bőrkormány audio-vezérléssel, elektromos tükrök, CD-rádió, nyomógombos csomagtérnyitás, fordulatszámmérő, ezt mind megkapjuk pár százezer forintért. Szerintünk ez egyben az optimum is, hiszen érdemes gondolni az autó újbóli eladhatóságára.
Elődjéhez képest látszólag alig változott, pedig technikailag sokat fejlődött az új Swift
Korábbi, bevált szempontrendszerünket csupán frissítettük, tudva, hogy az adott helyzetben kreatívan változtatni kell majd. Számított tehát a szalon megközelíthetősége, rendezettsége, bár ezek némileg adottságok, így kisebb súllyal estek latba a megítélésben. Sokkal fontosabb az értékesítő modora, figyelmessége, szakértelme. Kiemelődött az alkuképesség, és a hitelkalkulálásra különösen odafigyeltünk. Öt év elteltével műszaki jellegű kérdésünk ismét az EBD működését, hasznát firtatta (az elektronikus fékerő-elosztó az ABS-szel összhangban működik, tengelyenként és kerekenként képes szabályozni a fékerőt a terhelődés és a tapadás függvényében, hogy a legjobb fékutat és stabilitást produkálja az autó).
Ha a Swiftnek volt oka fejlődni a hosszú modellciklus után, akkor kereskedőinek mára ezer okuk lett rá. A célpont tehát: közepes felszereltségű, benzines, ötajtós Swift metálfénnyel. A folyamat: megfigyelés, belépés, beszélgetés, áralku, műszaki ismeret, hiteltárgyalás (öt évre 40 százalékos önrésszel, euró és forint alapon), búcsúzás. A próbavásárlói munka nagyon változatos volt, mert nincs két egyforma hely. Mint kiderült, két egyforma autó (értsd: ár és hitel) is alig.
Suzuki Tormási, 6000 Kecskemét, Külső-Szegedi út 100.
A hely megtalálása rögtön gondot okozott, ugyanis a Google Maps és az autós navigáció is ugyanoda, de rossz pontra tette a kereskedést. A navigációk Kiskunfélegyházi útként, az 5-ös számú főút Szeged felé tartó részeként ismerik a helyet, egyébként a kereskedéssel szemben, jobb kézre egy benzinkút és a Szélmalom-csárda van, így könnyebb megtalálni. A feltűnő méretű, jellegzetes fém-üveg kombinációjú épület mellett ügyfélparkolót helyeztek el. Négy márkával foglalkoznak, mindnek volt vagy van GM-es kötődése. A Suzuki-bemutatóterem bejárata épp az impozáns frontrészen található. Kezdetnek kongó üresség, három jármű és ötperces várakozás a részem. Az értékesítő kinn beszélget (mint később kiderül, ügyféllel), úgyhogy hiába csapkodom feltűnően a Swift ajtóit. A márkák különálló helyiségeit összenyitották, még át is nézek a szomszédba, de a köszönésen kívül nem kapok segítséget. Aztán az értékesítő bejön, udvarias, rögtön felveszi a fonalat. Igaz, a telefont is egy ismeretlen szám miatt, ám kiderül, ez nem egy ügyfél bejelentkezése. Kérhetne visszahívást is, mert én meg ott ülök előtte.
Elmondom, mi érdekel, és azonnal a pontos konfigurálásba és az árkérdésbe megyünk bele. Hiányzik, hogy meg sem próbálja megmutatni az autót, pedig egy új modellről van szó. Érintőlegesen megtudom, hogy az elődnél jóval bőségesebb már az alapfelszereltsége is, de ennyi. A Suzuki a bevezetés óta változtatott: 3+2 év garanciával tette csábítóbbá az autót, és csökkentette a listaárakat is, mert a válságtól függetlenül relatíve drága lett az új Swift. Létezik egy Edition20 nevű kivitel, ez tulajdonképpen nyomott árú GLX (mínusz rádió és bőrkormány) - de hát pont ezek fájnak! Láthatóan az értékesítő is elveszett kissé, ezért sokszor visszakérdezek az ár felől, végül 2 995 000 forintos ajánlatot kapok a metálfényes GLX-re. Ez furcsa, mert amúgy 3 385 000 forint lenne, és saját kedvezményt nem adott bele. Gyanítom, hogy az Editionre gondolt, már a hitelajánlatba is az került bele. Hiányzott, hogy részletesen megmutassa a Swiftet, bele akarjon ültetni, hiszen át kell szoktatni a régiről az embereket az újra. Az EBD-t magyarázhatná szakszerűbben, egyértelműbben. Hitelajánlata jó, de ez a többiekéhez képest alacsonyabb finanszírozott összeg miatt van. Háromnegyed órát töltöttem benn, és ez alatt főleg a pénzről beszéltünk, autóról keveset. Valószínűleg azért, mert mindketten el akartunk igazodni a számok között.
Suzuki Varró, 1194 Budapest, Nagykőrösi út 152.
Más márkakereskedések szomszédságában, az M5 bevezetője után, nagy forgalmú út mentén álló szalon, jellegzetes fém-üveg kollekció saját ügyfélparkolóval. Kettő perccel zárás előtt estem be, de az értékesítő biztosít arról, hogy ez egyáltalán nem gond. Rám is szánja az időt, és negyedóra alatt mindent megtudok. Közelebbről megmutatja az autót, 3 385 000 forintos áron el is vihetném, de további kedvezmény nincs. Az EBD-vel kapcsolatban szakszerű, hitelajánlata viszont a drágábbak közül való.
Suzuki Ház, 1149 Budapest, Egressy út 17-21.
Szép napokat látott kereskedés Zuglóban, a környező utcákban parkolási lehetőséggel. Korábbi tesztünkben is szerepelt, és emlékszem, hogy az értékesítő akkor megmutatta a tetőparkolóban betárazott, eladásra váró Swifteket - öt évvel ezelőtt micsoda önbizalmat adott a kereskedőknek a piac legjobban fogyó modellje!
Ma már csak akkor hívnak le autót a kereskedők, ha az ügyfél megrendeli, igaz, néhány hét múlva már át is veheti. Természetesen vannak szalon- és tesztautók, de készletről mazsolázgatni ma már lehetetlen. Rendeléskor százezer forintot kérnek, a forgalomba helyezés pedig 60-75 ezer forint között mozog. Ebből egyébként 43 411 forintot tesznek ki az illetékek (vagyonszerzés, törzskönyv, forgalmi, rendszám, érvényesítő címke), tehát a suzukisok még vissza is fogták magukat az "ilyen-olyan" rárakott összegekkel. Valós költség a műszaki vizsgáztatás, az adatlap, a KRESZ-tartozékok és az autó folyadékkal való feltöltése lehet.
Az értékesítő egy-két perces nézelődésem után megszólít, és hellyel kínál. Autót itt sem nézünk, hanem végig az asztal két oldalán ülve tárgyalunk. Emberünk informatív, néha már túl bőbeszédű. Ugyanaz az autó nála 3 485 000 forintba kerül (hivatalos ár + metálfény, de akkor a többiek miért mondtak százzal kevesebbet, legyintek, ki érti már ezt), viszont kedvezményesen 3,185 millióért ajánlja. Hosszasan ecseteli a világgazdasági helyzet devizahitelekre gyakorolt hatását, és megegyezünk, hogy havi ezerpárszáz forint felárért jobb kihagyni az eurós kockázatot. "Az EBD-vel sportosabban kanyarodhat" - mondja. Hmm, gondolom magamban, akkor ez az optimista megközelítés. Aztán valahogy csak-csak kijön, hogy a fékútra jó hatással van ez a szériaberendezés. Jelentős mennyiségű elbeszélt percemért cserébe jó ajánlatot kaptam.
Suzuki Vác (Inter Autóház), 2600 Vác, Szent László út 29.
A leginkább kétértelmű szalon a teszteltek közül, nemsokára megmagyarázom, miért. Jól megközelíthető helyen, saját parkolóval, ismert stílusú üvegkalitkában található a kereskedés, cégen belül koreai márkáktól ölelve. Átmelegedett a szalon, klíma sem megy. Hamarosan egy nagyon egykedvű, pókerarcú értékesítő szólít meg. Kiderül, hogy ő itt vendégmunkás, a Hyundai-szalonból helyettesként ugrott át. Kevés beszédű, kicsit unott, mint egy messzi római provinciába helyezett helytartó. Meg is értem, nem igazán pörög a szalonbeli élet. Kánikulai délután...
Vácon abban maradunk, hogy 3 299 000 forint az autó ára metálfénnyel, többlet-kedvezmény nincs. Hitelösszeget is mond az értékesítő, később kinyomtatva átadja. A Suzuki alapvetően a Merkantil Bankkal dolgozik, de most más finanszírozótól származik az ajánlat (Lombard Lízing): a forint alapú ötezerrel gyengébb, ami jóval nagyobb különbség a többiekéhez képest. Kivételesen őket visszahívtam, hogy a suzukis értékesítővel beszélhessek: az ajánlat 3 100 000 forint és arányosan alacsonyabb havidíj lett, de a kétféle kalkuláció közti ötezres különbség ezerre olvadt, gondolom, ez már merkantilos számítás. Szeretnék tisztán látni, de nehéz, és kicsit több gondoskodásra, előzékenyebb magatartásra számítok egy értékesítőtől.
Suzuki Plusz, 1116 Budapest, Kondorosi út 5/a
Itt aztán minden van: autó, hajó, veteránfelújítás, jövés-menés. Egyetlen ügyfélként azért várnom kell pár percet, mire segítséget kapok. De aztán ketten is megszólítanak, és küldik hozzám a kollégát. Az autó ára 3 385 000 forint, de a dolog szépsége az lesz, hogy még hajlandóak engedni. Rövid és titkos tárgyalás után az értékesítő kilép az irodából és felajánl 200 ezer forint kedvezményt. Ezt szeretném, vagy extrákat? Utóbbit, mondom. Ködlámpát, alufelnit, riasztót. Leülünk, válogatunk a katalógusból. A riasztó nélkül bele is férne, vagy a ködlámpa nélkül a felnik és a riasztó. De látszik, hogy ha ezen múlna az üzlet, beletennék mind a három tételt. Hitelajánlatuk átlagosan jó, hozzáállásuk kiváló, az EBD-t elmagyarázták, és a kezdeti üresjárattól eltekintve nagyon udvariasan bántak velem - remélem, nem kaptak drótot valahonnan.
Közel a felére csökkent a kereskedések száma Az egész inkognitóteszt legmegdöbbentőbb tapasztalata a kongó üresség volt, amely áthatotta az autószalonokat. Bármely nap, bármely szakában állítottam be egy kereskedésbe, az adott pillanatban rajtam kívül nem volt más ügyfél a szalonban. A Magyar Suzuki Zrt. tájékoztatása alapján a jelenlegi értékesítést 80 hivatalos képviselet látja el a 2008-ban meglévő 150-nel szemben. Vagyis nagyjából feleannyi ponton a válság előtti mennyiség töredékét értékesítik Swiftekből. Apropó, a Suzuki honlapján végignéztem a hálózat adatait, és kiderült, hogy a nevek, címek, elérhetőségek sokszor nem naprakészek. Természetesen talál kereskedést a közelében, aki akar, de a pontosítás mindenkinek jól jönne. |
Suzuki Szigeti, 2030 Érd, Budai út 13.
Akkora az értékesítési csarnok, hogy balsafa repülőgép-modelleket lehetne benne röptetni, ha kicsuknánk a huzatot. Az egy-két Suzuki nem sok helyet foglal, a gyereksarok és az értékesítői asztal pedig jó a visszhang ellen. Megint mellbevágó a nulla forgalom egy olyan helyen, ahol pár éve a trélerről ledöccenő Swift még azelőtt gazdára talált, hogy a színe eljutott volna a vásárló retinájára. Ez mind lényegtelen, mert az egyik legjobb helyen vagyunk, ha autót akarunk venni.
A szalon- és szervizvezető értékesít, látszik rajta, hogy műszaki ember is: keni-vágja az EBD-t, fizikára és gépészetre érzékenyeknek pont annyit adagol, amennyit kell, de a laikusokkal is megérteti a lényeget. Az autót ugyan nem nézegetjük kopottra, de a kimerítő tájékoztatás az odaillő hangvétellel bőven kárpótol ezért. A szokásos 3 385 000 forintot alapul véve hitelajánlata átlagos, viszont ő az első értékesítő, aki kitér a hitelek apróbetűs részeire: az euró alapú hitelnél a fix törlesztőrészlet buktatója a változó futamidő (forintromlás esetén meghosszabbodik), és a forint alapú hitel sem marad ugyanaz, ha a jegybanki alapkamat változik.
A kereskedők jutaléka is a felére csökkent A szabályozás szerint 84 hónap a maximális futamidő, és lízingnél 20, hitelnél 25 százalék a legkisebb induló részlet. A hitelekhez többnyire a Merkantil Bankot ajánlják a Suzuki-kereskedésekben. Ez nem zárja ki más finanszírozás igénybevételét, de többnyire azt mondták, hogy a piacon kis különbségek vannak. Gondolnánk, hogy az azonos vételáron adott ajánlatok havidíja forintra megegyezik - pedig nincs így. Ötszáz forintos többlettel öt év alatt még harmincezret teszünk a kereskedő zsebébe. A bank ugyanis jutalékot fizet, ha a kereskedő finanszírozandó ügyfelet szerez neki, ez jogos motiváció. A hitelezési hippikorszakban, amikor mindenki mindenkinek finanszírozást adott, a jutalékok a kihelyezés 10-15 százalékát is elérhették. Ma hat százalék a maximum, és ezt sem azonnal fizetik, hanem egy kisebb részét üzletszerzéskor, döntő hányadát pedig speratív módon, vagyis a megfizetett részlet alapján, havonta. A jutalék természetesen beépül a havidíjba, tehát ha az értékesítő nem hatot, hanem mondjuk, csak négy százalékot állít be a kalkulátorban, kedvezőbb havidíjat tud adni ugyanarra az autóra. Két kereskedésben szépen bele is pillanthattam a munkába, a felém fordított monitoron csak kicsit kellett keresnem a számokat. Az egyik helyen 1,2 és 2,8 százalék volt az üzletszerzési és a speratív aránya, vagyis összesen 4. Ez bő hetvenezer forint jutalékot jelent. A másik helyen, a maximum hat százalékkal számolva már több mint százhúszat. Kedves értékesítők, kalkulálás közben ne nagyon fordítgassák oda a monitort, ha nem akarják, hogy az ügyfél a zsebükben turkáljon. |
Távmunkások
Az inkognitóteszt során ajánlatkéréssel kerestük fel az összes olyan márkakereskedést, amelyet elektronikus levéllel el tudtunk érni. Ma már ez az egyik első vonala az értékesítésnek, ahol a válasz alapján rögtön dönthet az ügyfél a kereskedés mellett, érdemes tehát odafigyelni erre a csatornára. A szalonok feléből érkezett válaszlevél, és nagyon eltérő volt a válaszadások mikéntje. Természetesen azt értékeltük, hogy ha a levél részletes, világos és nyelvileg jól megfogalmazott volt. A mellékletként menthető ajánlat pluszpontot jelentett, de nélküle is lehet kedvező benyomást tenni. Negatív tapasztalat volt, ha kuszaság, bőbeszédűség vagy szűkszavúság jellemezte a választ. Egyenesen hiba, amikor nem a kért futamidővel számolnak, de a fölösleges körök is kerülendők ("Nincs benne rádió, ebből fakadóan kormánykerékről nem vezérelhető a rádió..."). Nem jól veszi ki magát, amikor mintegy mellékesen 2010-es tesztautót akarnak ránk tukmálni alig olcsóbban, mint a gyártásból érkező akciós modell.
A válaszolók közül jónak találtuk a veszprémi Ring-Autót, a várpalotai Mészáros Autót, a kapuvári Licskai Autóházat, a hatvani Sós Kft.-t, az ajka-bakonygyepesi Marsal Kft.-t és a szolnoki Treff-Autóházat. Utóbbi a kifinomult, jól megfogalmazott ajánlatával tűnik ki. Közülük három valóban hitelre, és nem lízingre adott ajánlatot (a két konstrukció között nemcsak az induló díj mértéke, hanem a tulajdonjog is különbséget tesz, hitelnél ugyanis nem a bank, hanem a hitelfelvevő a tulajdonos, és egy behajtásnál ez nem mindegy): ilyen alapon a Marsal, a Sós és a Licskai válaszolt a legpontosabban. Az értékesítésben ma többnyire elhanyagolt lépés, mégis az egyik legfontosabb dolog lenne az utánkövetés. Öt kereskedés kereste fel újból az ügyfelet érdeklődésével, köztük volt a Ring-Autó és a Marsal. Hogyan szerepeltek itt az élőben tesztelt szalonok? A Tormási nagyon magas forgalombahelyezési költséggel rukkolt ki, míg a Ház egy igen kedvező, hárommillió forintos GLX-ajánlattal állt elő levelében.
Összegzés
Alapvetően mindegyik vizsgált kereskedés hozta az elvárható szintet, de személy szerint két okból mennék vissza valahová tényleges vásárlóként: ha tapasztalható az értékesítő pozitív személyisége, hozzáértése, kedvessége, és ha hajlandók alakítani az ajánlaton az üzlet érdekében. Ez nem azt jelenti, hogy árrés nélkül adják oda az autót, de mindenképp feltételez némi rugalmasságot. Az öt évvel ezelőtti teszthez mérten sokkal egyenletesebb volt a szalonok teljesítménye. Sehol nem volt olyan momentum, amely miatt ne ajánlanánk valamelyiket, de árai miatt a Ház, összbenyomásunk alapján pedig a Szigeti és a Plusz emelhető ki.
Suzuki | Tormási | Varró | Ház | Vác | Szigeti | Plusz |
Ajánlat forintban | 2.990.000** | 3.385.000 | 3.185.000 | 3.299.000 | 3.385.000 | 3.385.000 |
Havidíj EUR alapon, Ft* | 38.517 | 44.472 | 39.153 | 40.856 | 43.900 | 43.502 |
Havidíj HUF alapon, Ft* | 39.837 | 45.756 | 40.518 | 45.343 | 45.400 | 44.998 |
*Hitel, 60 hó futamidő, 40 százalék kezdő befizetés.
**Edition20 nevű kivitel, rádió és bőrkormány nélkül