Majdnem pontosan egy éve vitt ki minket a BMW a müncheni főhadiszállására, ahol egy kétnapos fejtágító kurzuson betekintést nyerhettünk, hogy min dolgoznak gőzerővel projekt i néven. Akkor egy városi kisautó szénszálas karosszériáját és elektromos hajtásláncát mutatták be Megacity Vehicle néven, amelyről csak annyi konkrétumot árultak el, hogy 2013-tól már a szalonokban lesz. Azóta kiderült sok minden: a BMW tavaly év végén bejegyeztette az i betűt, egy teljesen új modellsorozat jelölésére, ami után nem sokkal már az is kiszivárgott, hogy i8 néven lesz kapható a Vision Efficient Dynamics tanulmány szériaváltozata. Innentől kezdve már csak az volt a kérdés, hogy mikor és milyen újdonságok jönnek még az i betűs sorozatban. A válaszra egészen mostanáig kellett várni, a BMW egy németországi sajtóbemutatón vázolta fel a jövőképét: elsőként az i3 és i8 érkezik.
Akárcsak a Mini Clubman esetében, hátrafelé nyílnak a hátsó ajtók
(Még több kép a galériában, kattintson a képre!)
Megacity Vehicle-ből i3
A tavaly nyári kétnapos workshopon már elég sok minden megtudhattunk az akkor még csak Megacity Vehicle-ként emlegetett i3-ról, amelynek érdekessége, hogy pillekönnyű, szénszálból készített karosszériája van, amely egy alumínium padlólemezre épül. Ezt a kettős felépítést a BMW pr-osztálya azóta LifeDrive névre keresztelte az alábbi logika alapján: a Life részben, azaz a szénszálas kabinban kapnak helyet az utasok és a csomagok, míg a Drive szekcióban, tehát az alumínium padlólemezben a hajtáslánc található. Az i3 esetében folyadékhűtéses lítium-ion akkumulátor telep lapul az utastér alatt, míg a 170 lóerős elektromos motor az autó hátuljában, a hátsó tengelyek fölött kapott helyet, amiből rögtön két dolog következik: ez a kis bömbi is ott hajt, ahol a többi márkatársa. és a csomagtartót nagyjából el lehet felejteni, körülbelül 200 liternyi hely maradt.
Valószínűleg nem lesz egy olcsó darab a karbonkarosszériás, elektromos i3
Az 1270 kilós i3 mindössze 3,84 méter hosszú, 2 méter széles és 1,54 méter magas, az utasterében a BMW állítása szerint négy személy utazhat kényelmesen, ami a 2,570 méteres tengelytáv fényében érdekesen hangzik. Csak hogy némi viszonyítási alapunk legyen: ez alig tíz centivel több egy Mini tengelytávjánál. Az autó fenekébe épített 170 lóerős elektromos motor segítségével 7,9 másodperc alatt megvan a 100 km/órás tempó, ami nem rossz érték, viszont az i3 végsebességét 150 km/órában limitálták, a "telepek védelme érdekében".
Így néz ki a jövő BMW-inek az utastere
Mintegy nyolc órát vesz igénybe az akkumulátorok feltöltése a 220 voltos hagyományos hálózaton keresztül, ám ha a szükség úgy kívánja gyorstöltő segítségével akár már egy óra alatt is nyolcvanszázaléknyi energiát tankolhatunk az i3-ba. A BMW szerint 130-160 kilométeres hatótávolság érhető el a vezetési stílustól és a forgalom körülményeitől függően, ami szerintük a potenciális célközönség, azaz a jól kereső városi fiatalok napi közlekedési igényeit 90 százalékban lefedi majd. Aki hosszabb utakra is be szeretné vetni az i3-asát, annak extraként meg kell majd rendelnie egy kis benzinmotort, amely generátorként táplálja az akkumulátorokat energiával, ám közvetlenül nem vesz részt az autó meghajtásában. Erről a belső égésű motorról eddig semmilyen részletet nem árult el a BMW, mint ahogyan arról sem, hogy pontosan mennyibe fog majd kerülni az i3.
A legtakarékosabb szupersportautó: i8
Igazából az i8-ról már elég sok mindent lehetett tudni eddig is, hiszen a 2009-ben bemutatott Vision Efficient Dynamics nevű tanulmány szériaérett változatáról van szó, amelyről folyamatosan érkeztek az információk az utóbbi években. Kevesen gondolnák, hogy ebben a meglehetősen futurisztikus formájú sportautóba mindössze egy 1,5 literes, háromhengeres benzines turbómotort építettek, ami így elsőre nem hangzik túl jól, az viszont igen, hogy ebből a kis blokkból 220 lóerőt hoztak ki a bajorok, ráadásul az i8-ban még egy 130 lóerős elektromos motort is található, így az összteljesítmény 350 lóerő. Az i8 ráadásul összkerékhajtású, a benzinmotor a hátsó, az elektromos pedig az első kerekeket hajtja, így nem csoda, hogy a 100 km/órás tempó eléréséhez 5 másodperc sem kell, a végsebességet pedig 250 km/órában limitálták. A hibrid hajtásláncnak köszönhetően a fogyasztást állítólag 3 liter alá is szorítható, míg a pusztán elektromos üzemmódban megtehető kilométerek száma 30 körül van.
Két motor is hajtja a hibrid sportautót, az összteljesítmény 350 lóerő
Az i3 és az i8 is a BMW lipcsei üzemében készül majd, ott, ahol az 1-es és a 3-as sorozatokat, valamint az X1-eseket is összeszerelik. A nagyközönség először a szeptemberi Frankfurti Autószalonon tapogathatja meg az újdonságokat, míg a forgalmazás 2013-ban veheti kezdetét.