Az ideális városi kisautó - Kia Picanto-teszt

Kia Picanto
Vágólapra másolva!
A Kia új miniautója ismét minőségi lépés az elődjéhez képest. Kicsi, praktikus, türhetően megy és a hét év garanciát is számításba véve nem is drága.
Vágólapra másolva!

Fotó: Mudra László [origo]
Az egyik legjobb miniautó járt nálunk, amely mellett nem csak a szépsége szól
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)

Eddig a városi miniautóktól leginkább a megjelenésük riaszthatta el a vásárlókat. Kicsi, keskeny, ötlettelen forma, amely már egy erősebb ránézéstől is behorpad. Az utóbbi időben azonban ez a kategória is forradalmi változásokon megy át, már a Suzuki Splash és a Chevrolet Spark is jól néz ki, de most jött az igazán dögös Kia Picanto.

Mi ez, és mi az újdonság benne?

A Picanto 2004 óta a Kia legkisebb kisautója, amelyből világszerte már több mint 1,1 milliót adtak el, Európában több mint 300 ezret. A legújabb generáció az idei Genfi Autószalonon mutatkozott be, legnagyobb újdonsága a merész formavilága, amellyel kitör a már unalmasan sablonos koreai kisautók közül, igaz ezt a lépést már több konkurens is meghúzta az utóbbi időben (Suzuki Splash, Chevrolet Spark). Az elődmodellnél 60 mm-rel hosszabb Picanto azonban nem csak külsőre, hanem motorikusan is megújult, miközben ezen a modellen is észrevehető a Kia modelleken végigfutó minőségi változás. Bár az új modell nagyobb, de mégsem lett nehezebb, sőt a légellenállását (cW:0,31) is csökkentették, így kisebb fogyasztás és károsanyag-kibocsátás érhető el.

Fotó: Mudra László [origo]
Igazi trendi kisautó orrot kapott

Hogy néz ki?

Leginkább a friss, divatos jelzők illenek a Picanto megjelenésére, felhagytak az eddigi modellekre jellemző racionális formavilággal, végre olyat alkottak, aminek van stílusa, egyénisége. Az utóbbi években megfigyelhető, hogy az új Kiák nem csak megbízhatóak, hanem szépek is, jó rájuk nézni. A koreaiak bátran nyúltak legkisebb modelljükhöz, aminek meg is lett az eredménye: a magabiztos és vonzó megjelenésű autó után megfordulnak a járókelők. Megkapta az új Kia modellekre jellemző tigrisorr hűtőmaszkot, de nem csak ettől lett dinamikus a megjelenése. A szép ívek és hátorozott hátsó mellett még a divatos színek is feldobhatják, de végre a belső sem unalmas.

A formatervezők lendülete ugyanis nem fogyott el a beltérben, a műszerfal kialakítása ugyanolyan divatos, mint a külső. Jól mutat a színezett díszcsík, de az egész autóban a legviccesebb újdonság a kétküllős kormányban lévő fényezett betét. Úgy néz ki, mintha az autó állandóan ránk mosolyogna. A belsőben már a színvilággal is lehet variálni, ezzel a Picanto is csatlakozott a mostanában megjelent trendi kisautókhoz.

Fotó: Mudra László [origo]
Mindössze 6 centiméterrel hosszabb az elődnél, mégis sokkal nagyobbnak hat

Műszaki tartalom

Érdekes újdonság a Picanto új motorválasztéka, a Kappa motorcsalád minden tagja a szívó- és kipufogó oldalon is folyamatosan változó vezérlés kaptak, és alapvetően megfelelnek a kor elvárásainak. Az egyliteres erőforrás azért érdekes, mert létezik belőle Bi-Fuel verzió, vagyis egyszerre benzinnel és gázzal is képes működni. A tesztautóba csak a sima benzinest szerelték, de a motor így sem okozott csalódást. A 69 lóerős háromhengeres egészen lelkesen próbálja mozgatni a kis kasztnit, bár 3000-es fordulatszám felett már megjön a jellegzetes varrógép hangja is. Ha valaki erősebbre vágyik, akkor a 85 lőerőst 1,2 literest is választhatja, azzal még jobb lehet a Picanto.

Az új Picanto futóművét az elődmodellből fejlesztették ki, de szerencsére sokkal jobb lett annál. Érdekes újdonság, hogy a fordulókörének átmérője kevesebb mint 10 méter, így a városi manőverezés különösen egyszerű. Az első McPherson futóműben lágyabb rugókat és hosszabb rugóutakat alkalmaztak, a hátsó csatolt lengőkaros felfüggesztés 60 százalékkal merevebb lett, de itt is lágyabb rugókat alkalmaztak.

Fotó: Mudra László [origo]
Hátulról is divatos, masszív jelenség

Milyen vezetni?

Meglepően kellemes a kis Picantóval közlekedni, pedig elsőre nem sokat vártam tőle. A látványos formai megoldások mellett a műszaki tartalomra is fordítottak egy kis energiát, így a hangulatunk mellett a vezetési élmény sem rossz. A féke határozott, míg a futómű a sportos kanyarvételeket nem igazán támogatja, de az eredeti rendeltetési céljának minden elemében megfelel. A lágyabb rugók a magyar utakon jól jöhetnek, az úthibákon legalább nem úgy ugrál, mint egy bakkecske. Ha ehhez még hozzátesszük, hogy a 69 lóerős motor egészen jól húz, a fogyasztása pedig kellemes (6 liter/100km-es átlag), akkor mindjárt nagyon pozitív összkép rajzolódik ki a Picantóról.

Azért vannak negatívumok is: a motorhang magas fordulaton kicsit zavaró, a kuplungpedál pedig a felső öt centiméteren egyszerűen lötyög. A kormányzás sem túl direkt, a váltókar pedig egy kicsit túl hátul volt, emellett egy nagyon kicsit akadósan is mozgott. Ezt a későbbi használat szerintem orvosolja. Mégis jó volt vezetni, hiszen könnyedén, normális fogyasztással lehetett vele városban közlekedni.

Fotó: Mudra László [origo]
Ránk mosolyog a kormány

Milyen benne utazni?

Utas szemszögből nem sok kivetnivalót lehet találni a Picantóban: ez egy városi miniautó, annak megfelelően teljesít. A térkínálat négy felnőttnek is elegendő, a csomagtér viszont csak a városi bevásárlásokhoz méretezett (200 liter). Ebben a tesztautóban inkább csak átlagosnak nevezhető a felszereltség, de lényegében mégis majdnem minden fontos elemet tartalmazott. Persze kicsit furcsa, hogy a központizár csak egy őskori kulccsal működik, távirányító csak a jobb felszereltséghez jár. A kézi tükörállítás olyan hátrány, amely valójában nem veszteség, míg az USB-csatlakozó olyan plusz, amivel jóval nagyobb autók sem tudják megédesíteni az életünket. Az utastérben a zajszint ehhez a kategóriához mérten már egészen jó, csak magasabb fordulaton prögő motor tud belerondítani. A rugózás sem összemérhető jóval kényelmesebb nagyautókkal, de a saját kategóriájában az élmezőnyhöz tartozik. Összességében tehát kifejezetten jó benne utazni, miközben a vidám utastér miatt még a hangulatunk is pozitív marad.

Fotó: Mudra László [origo]
Csupán 200 literes a csomagtartó

Megéri az árát?

Minden Kia modellre hét év garancia jár, így ennek fényében kell vizsgálni az árát is. Az egyliteres modell 2,4 milliós alapára nem sok, ráadásul most százezer forint kedvezmény is jár az autóra. A légkondicionálós változat akciós ára 2,5 millió forint, amihez még százezer forintért érdemes megvenni a nem túl ötletes elnevezésű P1 csomagot. Ebben benne van a fordulatszámmérő, állítható magasságú vezetőülés, az első elektromos ablakemelők, a CD-rádió MP3 lejátszóval USB-csatlakozóval és a színre fújt ajtókilincsek, tükrök. Ennyi pénzt mindenképpen megér ez a csomag. A fullextrás EX kivitel még 450 ezer forinttal drágább, de ebben már riasztóval szerelt a távirányítós a központizár, van menetstabilizáló elektronika, tárolórekesz az utasülés és a csomagtér padlója alatt, hátul is van elektromos ablakemelő és hangszóró, elektromos a tükörmozgatás, UV-szűrős az üvegezés és automata a légkondicionáló. Azt kell mondanom, hogy ezek függvényében nem vészesen drága a kis Picanto, talán még az 1,2-es motor 200 ezer forintos felárát is kifizetném, hiszen azzal már egy 85 lóerős miniautóm lenne.

Nehéz a konkurensekhez mérni, hiszen ez a legújabb modell, ennek az előnyeivel. A Chevrolet Spark 2,345 millió forintról indul, a Suzuki Splash 2,2 milliós alapára, de a rádióval és légkondival szerelt változat már 2,6 millió forint, míg a Hyundai i10-ből a csak a régi modell kapható egy igen jó akciós csomagban 2,2 millióért. A Picanto tehát minimálisan drágább, de annyival jobb autó is, hiszen a 7 év vagy 150 ezer kilométer garanciával senki sem tud versenyezni.

Fotó: Mudra László [origo]
A hét év garancia nagy érv mellette

Összegzés

Divatos formavilágával, praktikus méreteivel, jó kezelhetőségével, és egészen dinamikus motorjával meggyőző választás a Kia Picanto, amely még a fogyasztási adatokkal sem riasztott el minket. Kifejezetten vidám belső hangulata is vonzó, miközben nagyjából semmibe sem lehet belekötni. Ebben a kategóriában már a képességeivel is nagyon megizzasztja a konkurenciát, amelyre még a garanciája is rátesz egy lapáttal. Meglepően jó autó lett, amely végre nem ötlettelen.

Műszaki adatok
Motor, erőátvitel, fékek.
Hengerűrtartalom: 998 cm3. Furat/löket: 71/84 mm. Hengerek/szelepek száma: 3/12. Teljesítmény: 50,7 kW (69 LE)/6200. Nyomaték: 95,2 Nm/3500. Sebességváltó: ötfokozatú manuális. Fékrendszer elöl/hátul: hűtött tárcsa/dob.
Méretek, tömegek. Hosszúság/szélesség/magasság: 3595/1595/1480 mm. Tengelytáv: 2385 mm. Nyomtáv elöl/hátul: 1409/1412 mm. Tömeg: 915 kg. Terhelhetőség: 385 kg. Csomagtartó térfogata: 200 l. Üzemanyagtartály térfogata: 35 l.
Menetteljesítmények, fogyasztás. Gyorsulás (0-100 km/óra): 14,4 mp. Végsebesség: 153 km/óra. Átlagfogyasztás: 6,0 liter/100 km. Tesztfogyasztás: 4,4 liter/100 km. Széndioxid-kibocsátás: 103 g/km.



Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!