A menetstabilizáló már nem engedi az autó csúszkálását
Az utóbbi évtizedben az autógyártás fejlődésében két fő irányvonal rajzolódik ki: az egyik az autókat környezetkímélővé varázsolná, a másik pedig a biztonságot növelné. Előbbi a takarékos dízelek mellett a hibrid és elektromos autók fejlődésében látszik, míg a biztonság javulása elsősorban a javuló törésteszteken mérhető le. Az autógyárak azonban nagy figyelmet fordítanak a megelőzésre is, olyan extrákat fejlesztenek ki, amelyek nem csak a kényelmünket szolgálják, hanem biztonságosabbá is teszik a közlekedést. Ez így szépen hangzik, de közben szép lassan kiveszik az irányítást a vezető kezéből.
A blokkolásgátóltól a maguktól előző autóig meglepően rövid az út
Amíg a biztonsági öv, a blokkolásgátló és a légzsák valóban forradalmi volt, ezek még nem korlátozták vagy helyettesítették a vezetőt, csak javították az esélyeit. Az új biztonsági berendezések szépen átveszik az irányítást a vezető helyett, és ez ellen még nem is szabad felháborodni, hiszen az emberek többsége nem rendelkezik megfelelő vezetéstechnikai ismerettel, csupán közlekedni tanították meg őket.
Az intelligens autók már nem csak a sávokat figyelik, hanem egymást és a lámpákat is
A menetstabilizáló még egy szükséges kompromisszum, amely biztonságossá teszi a vezetést, sőt a vészfékasszisztens is hasznos, hiszen a legtöbb vezető nem képes megfelelő erővel nyomni a pedált vészhelyzetben értékes métereket veszítve így el. Az új fejlesztések azonban már azt feltételezik, hogy aki a volán mögött ül, az vezetéstechnikailag és egyéb, a vezetéshez tartozó képességeit tekintve is alulteljesít.
A fáradtságot is észreveszik az új autók
Az autógyárak - többnyire baleseti statisztikákra alapozva - azt feltételezik, hogy nem tudunk magunktól parkolni, képtelenek vagyunk egyszerre több dologra figyelni, nem nézzük a tükröket és a sávokat sem tartjuk, de mindezek mellett még a vészhelyzetekben sem megfelelőek a reakcióink. Az új menetstabilizáló elektronikák már nem csak megfelelően korrigálják az autó csúszását, hanem - hála az "intelligens kormányszervónak" a kormányt is csak abba az irányba könnyű tekerni, amerre az autó szerint helyes. Az új modellek már helyettünk figyelik a holtteret, többnyire annyira élénken, hogy egy átlagos pesti dugóban szerintük lehetetlen sávot váltani. Ha az útburkolati jelek megfelelő minőségűek, akkor a sáv elhagyását is figyelik és rezgéssel vagy hangadással figyelmeztetnek, de néhány modell már a kormányzásba is besegít, hogy a sávunkban maradjunk.
Hála a legújabb fejlesztéseknek olyan apróságokra sem kell már odafigyelnünk, hogy mikor menjen az ablaktörlő, meddig használjuk a távolsági fényszórót, illetve hogy mennyivel lehet menni az adott útszakaszon. Az automata fényszórók - beépített szenzoroknak és kameráknak köszönhetően - már felismerik a szembejövő járműveket, így lekapcsolják a reflektort, a táblafelismerő pedig kiírja, hogy mennyivel lehet menni. Már több tesztautóban is kipróbáltuk ezt a rendszert, így elmondható, hogy ezek sem tökéletesek. Néha nem vesznek észre egy-egy táblát, vagy olyat is érzékelnek, amit nem kellene (teherautó hátulján kis táblák), így 100 százalékosan nem bízhattunk meg bennük.
Az éjjellátó is hasznos lehet, csak ne egyfolytában a monitort nézzük
Az éjjeli vezetés megkönnyítésére már kitalálták az infravörös kamerával működő éjjellátót, de ennek a képe általában olyan helyen jelenik meg, hogy ha azt nézzük, akkor nem látjuk rendesen az utat. Vajon mi a jobb: előre nézni, vagy egy 7 colos monitoron, a műszerfal tetejéről követni az eseményeket, úgy hogy a látómező beszűkül?
Már így is lehet parkolni: az autó körbe van kamerázva
Már parkolni sem parkolhatunk egyedül, hiába a tolatóradar és újabban már a kamera, az autógyártók olyan rendszereken dolgoznak, amelyek helyettünk beparkolnak a megfelelő helyre. Saját tapasztalataink szerint ezekben még nem lehet vakon bízni, hiszen ezek a rendszerek még elég furcsa hibákra is képesek. Mint ahogy egy korábbi parkolási tesztünkből kiderül, az elektronika néha teljesen egyértelmű tereptárgyakat nem érzékel, így gond nélkül annak vezetne minket.
A Toyota Prius bebizonyította, hogy az automata parkolórendszerekben sem szabad megbízni
A sebességtartó automatika, közismertebb nevén a tempomat is egyfajta kényelmi extra, de ezáltal a vezető kevesebb figyelmet fordít az útra és a vezetésre. Ennek a megelőzéseként is fel lehet fogni, hogy az új tempomatok már távolságtartó funkcióval is rendelkeznek, folyamatosan az előttünk haladót követik, ha szükséges, akkor a jobb elektronikák már fékezni is tudnak. Ez valóban hasznos, de még inkább elkényelmesedik a vezető. Ráadásul ezek a rendszerek sokszor meglepő helyen képesek lassítani.
A BMW legújabb, de még nem bevezetett fejlesztése már automatán képes az előzésre is, egyelőre még csak az autópályákon. A rendszer egy rendkívül precíz GPS-szel, ultrahangos és videokészülékkel képes felmérni az autó helyzetét, a lassabban haladó járművet, valamint azt is, hogy merre megy az út, jön-e valaki a belső sávban. Ezután a vezető közbeavatkozása nélkül is képes biztonságosan megelőzni a lassabban haladó járműveket.
A Volvo S60 új gyalogosvédelmi rendszere is csak bizonyos helyzetekben segít
Ugyanilyen fontos extra lehet majd a jövőben a koccanásgátló, és ennek a kiegészítő funkciója, a gázolást megelőző rendszer. Ezt egyelőre csak Volvo modellekben tudtuk kipróbálni, egyelőre nem minden esetben jelent megoldást. Volt, hogy nem érzékelte a gyalogost, valamint csak nagyon kis sebességnél működik.
A mai divatos egyterűknél nagyon sokat takar az A oszlop
Az új, egyre merevebb karosszériájú autók sem minden tekintetben pozitív változást jelentenek, hiszen a törésteszt miatt vaskosabbak az A- és C-oszlopok, nehezebb a kilátás. Az autók tömege is fokozatosan nő, pedig a Ford Focus generációit összehasonlító tesztünkből az is látszik, hogy a nagyobb súlyú autót nehezebb megállítani is (erősebb fék, jobb gumiabroncs kellene rá). A rengeteg extra miatt a sok kapcsoló is elvonja a vezető figyelmét, de a túl sok elektronika is problémát jelenthet, hiszen sokkal nagyobb a meghibásodás esélye.
A fejlődés természetesen nem áll meg, már egészen elszabadult ötleteket lehet hallani arról, hogy a márkák milyen irányba fejlesztenek. Az Audi például legújabb elektromos prototípusai bemutatóján azt osztotta meg az újságírókkal, hogy az A1 e-Tron navigációja a gmaps alapján kiszámolja, hogy az utunk alatt hol van emelkedő és lejtő, és ennek megfelelően optimalizálja, hogy hol kapcsoljon be az akkumulátorok töltését végző parányi Wankel-motor. Emellett még érdekes fejlesztési irány lehet a gondolatvezérelt irányítás, német tudósok már olyan autóval tesztelnek, amelyet a sofőr a gondolataival vezet.
A gondolatvezérelt autózás még elég távlati cél
A jövőben a vezető állapotára is odafigyelnek az autók
A legújabb modellek már azt is kémlelik, hogy a vezető fáradt-e, megfelelően koncentrál-e, figyeli-e az utat. Korábbi cikkünkben már kifejtettük, hogy több megoldás létezik a probléma megoldására. A Saab még nem bevezetett rendszere infravörös kamerákkal figyeli a sofőr szem- és fejmozgását, és algoritmusok segítségével hasonlítják össze a pillanatnyi állapotát az ideális éber állapottal. Ez a rendszer nemcsak az elalvás, de a tekintet elkalandozása ellen is jó. Ugyanettől véd a Lexus is, amely az LS modellekben nem foglalkozik az elalvással: ha a kormányra telepített kamera azt érzékeli, hogy a sofőr nem előre néz, akkor könyörtelenül jelez. A Volvo ezzel szemben nem a sofőrt figyeli, hanem azt, ami az úton történik. Kontrollálatlan járműmozgást, vagyis elalvást, figyelmetlenséget feltételezve a rendszer azonnal riaszt. A Mercedes-Benz is a kormányzást figyeli, és hetven különféle paraméter alapján dönt arról, hogy a kormánymozgásokból mikroalvásra lehet-e következtetni: ilyenkor hangjelzéssel és felirattal jelez.
A Ford még ennél is tovább ment: olyan autót tervez, amely felméri a vezető egészségi állapotát, érzékeli, ha a vezetőnek szívpanaszai vannak, így elkerülhető, hogy menet közben kapjon szívrohamot. Ehhez tartozó fontos fejlesztés, hogy már több modell baleset esetén képes értesíteni a mentőket. Ez az automata segélyhívó - a jelenlegi tervek szerint - 2015-től már kötelező tartozéka lesz minden, Európában eladott új autónak.
Valahogy így működnének az autóvonatok a jövőben
A közlekedést is reformálják
A közúti közlekedés terén is forradalmi ötletek vannak, az egyik szerint a jövőben az autópályákon az járművek konvojban automatán követnék egymást, így akár újságot is lehet majd olvasni vezetés közben. A Safe Road Trains for the Environment (Sartre) néven indított hároméves projektet az Európai Unió támogatja, a kezdeményezés célja intelligens autókonvojok létrehozása: a járművek a beépített radaros távolság- és sebességtartó berendezés és egyéb, a kormányzást irányító rendszerek és szenzorok révén libasorban haladnának egy ember irányította felvezető jármű mögött. Svédországban már végre is hajtották az első sikeres tesztet.