Az első modell, amely a Mazda új formanyelvét használja
Már nagyon hiányzott a Mazda európai kínálatából egy kompakt szabadidő-autó, az eredetileg Amerikának szánt CX-7 ugyanis nagyobb méreteivel, erősebb és szomjasabb motorjaival és hiányzó automata váltójával nem igazán tudott vásárlókat szerezni ebben a dinamikusan fejlődő szegmensben. Eközben a konkurencia (Nissan Qashqai, Toyota RAV4, Honda CR-V, VW Tiguan, Ford Kuga, Hyundai ix35, Kia Sportage, Mitsubishi Outlander, stb.) eladásai szárnyalnak.
A vadonatúj CX-5 az első modell, amely megkapta az Mazda friss és ropogós ún. Skyactiv technikáját. A hangzatos név vadonatúj, könnyebb és 30 százalékkal merevebb struktúrát, kivételesen magas sűrítésű benzin- és alacsony sűrítésű dízelmotort, új kézi és hatékonyabb automata váltót, új futóműveket és kormányzást jelöl. Lényegében ez azt jelenti, hogy tiszta lappal kezdték a fejlesztést, szinte semmit sem vettek át a CX-5-höz a korábbi modellekből.
4,54 méteres hossza nagyjából 15 centivel kisebb a CX-7-esénél
Európában a következő Skyactiv modell az egy-két éven belül érkező új 6-os lesz, amely vélhetően a Shinari tanulmányautóra fog erősen hasonlítani. Bár a CX-5-öt még nem vezettem, csak beleültem Frankfurtban, Skyactiv technikájú autót már kipróbálhattam nyáron, egy átalakított 6-os prototípusban, és jó tapasztalatokat szereztem.
A CX-5 nemcsak az első Skyactiv modell a Mazdánál, de az első olyan modell is, amely már a márka legújabb, Kodo formanyelvével készült. Bár a külső nem olyan forradalmi, mint a lemezek alatti technika, azért ebbe is nehéz belekötni, így kell ma kinéznie egy divatos, de hivalkodástól mentes kompakt SUV-nek.
A gyári fotók galériájához kattintson a képre!
Belül érezhető a fejlődés a korábbi Mazdákhoz képest, ilyen jó minőségű anyagokat eddig még egyetlen Mazdában sem lehetett találni, a műszerfal logikusan felépített és áttekinthető, de itt sem próbálkoztak semmi váratlannal a formatervezők. Ez lesz az első Mazda, melyben a fedélzeti menürendszerben középkonzolra helyezett forgótárcsával és a köré tett gombokkal lehet majd barangolni, hasonlóan a BMW iDrive rendszeréhez. Korábban a kormánykeréken voltak a kapcsolók, de azt kissé komplikált volt kezelni, így valószínűleg jó döntést hozott a cég a forgótárcsa bevezetésével.
Beültem a magamra beállított vezetőülés (179 cm magas vagyok) mögé, és kényelmesen elfért a lábam, még maradt vagy tíz centi a térdem és az első ülés háttámlája között, hihető a gyár állítása, hogy a CX-5-ösben van a kategória legnagyobb hátsó lábtere. Kicsinek éppenséggel az 500 literes csomagtartót sem lehet nevezni, de nemcsak az űrtartalma dicséretes, hanem a variálhatósága is: a hátsó ülések három részre vannak osztva 40:20:40 arányban, és a támláikat a Karakuri mechanizmussal az autó mögött állva, egy kar meghúzásával is le lehet dönteni.
A gyári fotók galériájához kattintson a képre!
A legolcsóbb, nagyjából hétmillió forintba kerülő alapmodell az elsőkerék-meghajtású, kétliteres benzinmotorral hajtott CX-5-ös lesz, ehhez nem is lehet majd összkerékhajtást és automata váltót rendelni. A 165 lóerős autó átlagfogyasztása a start-stop rendszerrel mindössze hat liter, szén-dioxid-kibocsátása pedig csupán 139 g/km. Összehasonlításként: egy kétliteres, benzines Nissan Qashqai átlagfogyasztása 7,8 liter, szén-dioxid-kibocsátása pedig 184 g/km.
Nem olyan radikális, mint egy Kia Sportage, de nem is olyan unalmas, mint egy VW Tiguan
A Mazda magyarországi importőre a dízeltől vár jobb eladásokat, a 2,2 literes, két turbófeltöltős (egy kicsi és egy nagy) motor 150 és 175 lóerős változatban is kapható lesz. Előbbi elsőkerék-meghajtással és kézi váltóval mindössze 4,5 literes fogyasztással és 119 g/km-es szén-dioxid-kibocsátással rendelkezik, összehasonlításképp egy szintén elsőkerekes Opel Antara 2,2 CDTi fogyasztása 6,3 liter, szén-dioxid-kibocsátása pedig 167 g/km. Külön jó pont jár a Mazdának azért, mert a dízelek már teljesíteni fogják az Euro 6-os károsanyag-kibocsátási szabványt, mégpedig drága SCR-katalizátor és AdBlue adalék nélkül is.
Az extralistán a szokásos tételek mellett olyan, a biztonságot javító berendezések is lesznek, mint a holttérfigyelő, a sávelhagyásra figyelmeztető rendszer, a 30 km/h alatt működő koccanásgátló rendszer automatikus fékezéssel, és az automatikusan fel-le kapcsolódó távolsági fényszóró.
A japánban készülő CX-5 első példányai jövő tavasszal futnak be Magyarországra, a benzines, elsőkerék-meghajtású alapmodellnél az importőr tájékoztatása szerint hétmillió forintos árra lehet számítani.