Egy szokásos munkanaphoz hasonlóan, zsúfolt belvárosi utakkal, a reggeli és délutáni csúcsforgalom idején pedig több sávban tömött sorokban várakozó autókkal és hangos dudaszóval telt a csütörtök Sanghajban. A legnépesebb kínai városban szinte semmi nem utalt arra, hogy idén már ötödik alkalommal országszerte autómentes napot hirdetettek.
Az idei rendezvény mottója, a "Zöld közlekedés - a jövő városai" a környezetbarát járművek és a tömegközlekedés használatára próbált ösztönözni, célja a környezetvédelem és az utak forgalmának enyhítése volt. Az akcióban 143 kínai város vett részt, azonban a kezdeményezés többnyire a sanghajihoz hasonlóan igen csekély sikert aratott - írja a pénteki China Daily című napilap.
Pozitív példa is akad: a dél-kelet-kínai Kuangcsou (Guangzhou) városa rendeletben parancsolta le a közigazgatásban dolgozók járműveinek 90 százalékát aznap az utakról. Sanghajban a szervezők a szokásosnál legalább 200 ezer autóval kevesebbre számítottak, de hogy pontosan mennyien hagyták otthon autójukat, egyelőre nem lehet tudni.
A járműtulajdonosok mindenesetre nem mutatkoztak túlságosan együttműködőnek: a Shanghai Daily című napilapnak az akciót megelőző internetes közvélemény-kutatásán a válaszadók több mint 40 százaléka fogalmazott úgy, hogy nem tervez tömegközlekedésre váltani, az autómentes nap csupán "vicc", inkább látszat, mint valós törekvés.
A városban jelenleg több mint 1,46 millió magántulajdonban lévő autót tartanak nyilván, az autókereskedések statisztikái alapján pedig töretlenül nő a kereslet. A város a rendszámtáblák kiadásának korlátozásával próbálja csökkenteni az autók számát.
A táblák a több mint 2,5-szeres túlkereslet miatt az árveréseken hónapról hónapra jelentős hasznot hajtanak. A szeptemberi aukción például 9500 táblát értékesítettek, darabonként átlagosan 52 ezer jüanért (1,76 millió forint), vagyis egy kisebb autó áráért.