Ferde szemű igásló - Chevrolet Aveo 1.4 LTZ-teszt

Vágólapra másolva!
A Chevrolet Aveóból hiányzik valami rendkívüli, ami miatt szeretni is lehet. Az első látásra kicsit meghökkentő külsejű modell pedig előnyére változott, és még a kedvező ár is mellette szól.
Vágólapra másolva!

Fotó: Vida János [origo]
Teljesen megújult a Chevrolet Aveo
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)

Mi ez, és mi az újdonság benne?

A Chevrolet egyik legfontosabb modellje az Aveo, amely méreteit tekintve a második a sorban, közvetlenül a miniautó Spark után. Az Aveo a Suzuki Swift és a Skoda Fabia kategóriájában próbál sikereket elérni úgy, hogy teljesen megújult. A generációváltással együtt kívül-belül átalakult, a felszereltsége is sokat javult, és merevebb is lett. Itt is megfigyelhető a Kiához hasonló pozitív tendencia, vagyis a rossz emlékű Daewoo Kalos óta rengeteget fejlődött a modell.

Fotó: Vida János [origo]
Több mint négy méter hosszú, de nem látszik akkorának

Hogy néz ki?

Nehéz véleményt formálni az Aveóról, kár tagadni, első látásra meghökkentem tőle. Az új fényszórómegoldás egy kicsit sufnituningos megjelenést kölcsönöz az autónak, szerintem a fekete betétes fényszóró teljesen idegenül fest a kasztnin. Érdekes módon ismerőseim között az egy hét alatt mégis találtam olyan embereket (szám szerint kettőt), akinek ez tetszik, igaz nem ők voltak többségben. Korábbi tapasztalataim szerint az elmondható, hogy az Aveo eddig sem a szépségével hódított, szerintem most sem e miatt fogják megvenni.

A belső viszont kifejezetten előnyére változott: bár a kategóriára jellemző kemény műanyagból itt is kapunk bőven, de már változott a színvilág, és talán szebb is, mint az előd belseje. A robogókéhoz hasonló műszerfal egy kicsit furcsán hat az autóban, mint ahogy az Opelekből ismert kezelőszervek is furcsa egyveleget alkotnak a chevis kapcsolókkal. Néhány kapcsoló méretével kicsit túlzásba estek, az ESP-t például akár tenyérrel is lehet kapcsolni. Összességében mégis fejlődés a beltere, bár a konkurenciához mérten most sem kiugróan jó, csak átlagos.

Fotó: Vida János [origo]
Az első fényszórók kicsi tuningosak lettek

Műszaki tartalom

Az új Aveo az új Opel Corsával közös új fejlesztésű padlólemezen nyugszik, de nem ez az egyetlen Opel alkatrész az autóban. A rüsselheimiektől származik az 1,4-es Ecotec motor, amely papíron kereken 100 lóerős, és egy ötfokozatú manuális váltó segítségével hajtja az első kerekeket. Az új padlólemezzel és karosszériával az autó sokkal merevebb lett, az előd gyatra töréstesztjéhez képest (1,5 csillag) ez már ötcsillagos eredményre volt képes.

Az elöl MacPherson, hátul csatolt lengőkaros futóműve is fejlődés az elődhöz képest, de elsősorban hangolásban, az új modell már nem billeg annyira. Technikailag nincs az Aveóban semmi rendkívüli, de a merevebb karosszériát még megtámogatták néhány fontos biztonsági extrával: menetstabilizáló elektronika, hat légzsák, vészfékasszisztens.

Fotó: Vida János [origo]
A hátsó lámpák is fekete keretet kaptak

Milyen vezetni?

Meglepő módon elég direkt a kormányzása, de nagyjából ez az egyetlen, ami az átlagosnál jobban tetszett az Aveóban. A motor már annyira megfelelhet a környezetvédelmi normáknak, hogy közben minden életet kiöltek belőle. Alacsony fordulaton még azt az illúziót kelti, hogy jól fog menni, de tovább pörgetve nem történik semmi emlékezetes, csak hangosabb lesz. Meglepően vérszegény produkció ez a beígért 100 lóerő mellé, ráadásul még egy kicsit hullámzóan is gyorsít. A váltó is csak átlagos: kicsit akadozva mozog a kar, de ha valaki nem sportosan akar vezetni, akkor elmegy. A féke határozott. A futóműve meg kellemesen komfortos, de az átlagnál talán kicsit lágyabb, alapvetően alulkormányzottságra van hangolva.

Fotó: Vida János [origo]
Ebben is Insignia kormány van, sok kapcsoló megegyezik

A motor még a fogyasztásával sem vett le a lábáról, a belvárosi dugókban 9-10 liter között fogyasztott, ami leginkább azért lehetséges, mert minden gyorsításnál szenved. A rugalmassága nem túl jó, így az előzésekhez vissza kell váltani, és szétpörgetni a motort. Azért ilyenkor sem esik le az állunk a gyorsulástól. Külvárosi sétakocsikázással és minimális autópálya-használattal végül sikerült az átlagot leszorítani 7,5 liter/100 km-re, de ez sem rózsás.

Fotó: Vida János [origo]
Az ára alapján még mindig az egyik legkedvezőbb vétel

Milyen benne utazni?

Nem sokkal nagyobb élmény utasként az Aveo, bár nagy kivetnivalót nem találtam benne. Négy felnőtt aránylag normálisan elfér, bár ha elöl terpeszkedünk, akkor hátul már kicsit szűkös, mint ahogy a többi hasonló méretű autóban is. A mostanában kipróbált Kia Rióhoz képest nem számottevően nagyobb, de egy Suzuki Swifthez képest mégis jó a térkínálat. Az ülések puhák, kényelmesek, a kocsi rugózása kellemes. A zajszint már egy érdekes probléma: alapvetően nem hangos, de a motorhang valahogy mindig finoman, de zavaróan hallatszik az utastérben. Mivel alapvetően nem hosszú az áttételezése (130 km/óránál közel 4000-et forog), ezért autópálya-tempó felett már erősen hangosodik. A 290 literes csomagtartó is megfelelő méretű, nagyobb mint egy Swifté, de ugyanakkora, mint a Kia Rióé, tehát kiscsaládoknak kellemes lehet. Az első utasülés alatt is van kis tárolórekesz, mint ahogy az autó is tele van kis rekeszekkel. Mindent be lehet valahová dugni, pohártartóból is van elég. Az USB-csatlakozós hifi egy pluszpont, mint ahogy a tempomat is sokkal kényelmesebbé teszi az utazást.

Fotó: Vida János [origo]
290 literes a csomagtartó, a padló alatt még egy rekesz van

Megéri az árát?

Most egy bevezető kampány miatt az Aveo alapára 2,7 millió forint, de ebben csak az 1,2-es motor 70 lóerős változata van. Fontos megemlíteni, hogy már ebben az alapfelszereltség része a hat légzsák és a menetstabilizáló elektronika. Ha ugyancsak 1,2-est, de 85 lóerővel kérünk, akkor már 3,08 millióról beszélünk, míg a 100 lóerős 1,4-es minimum 3,31 millió forintba kerül. Ehhez képest még a tesztautó nagyon jó felszereltségűnek számít, felülről a második a sorban. Az LTZ szinten már szinte minden benne van az autóban, a légkondicionálótól kezdve az automata fényszórón át a tempomatig, vagy éppen az USB-csatlakozós hifi és a tolatóradar is széria. Ennek megfelelően ennek a modellnek az ára 3,61 millió forint, és erre nincs is akció.

Cikkajánló

Forrás: [origo]

Fotó: Tuba Zoltán [origo]

Fotó: Gulyás Péter [origo]

Miért fotózzák ezt az autót?
Suzuki Swift 1.2-teszt

Ennyi pénzért nehéz
belekötni - Hyundai i20-teszt

Felnőtt a többiekhez -
Kia Rio menetpróba



Sok-e egy ekkora autóért? A minap pont az Aveóval jártam a konkurens Kia Riohazai bemutatóján, és ott az 1,4-es 109 lóerős motor hatfokozatú váltóval és hasonló felszereltséggel már akciósan is 3,95 millió forint, vagyis drágább, mint az Aveo. A szintén koreai Hyundai i20-ból a magyar árlistán nincs is 1,4-es változat, csak 78 lóerős 1,25-ös, tehát nem lehet összehasonlítani. Ha a kategória híresebb modelljeit nézzük, akkor pedig elmondható, hogy a Suzuki Swift kisebb, és ebből sincs 1,4-es. A Skoda Fabia azonos felszereltség mellett drágább, valamint az 1,4-es motorja gyengébb. Ugyanebben a cipőben jár a Toyota Yaris is, de a testvérmodellnek is felfogható Opel Corsa is jóval drágább ezzel a motorral. Ezek szerint az Aveo igen jó vételnek számít, csak azért nem a legjobb, mert a Kia mellett nagyot nyom a hét év garancia is a Chevrolet 3 évével szemben.

Fotó: Vida János [origo]
A megjelenése vitatható, a felszereltsége jó, de a koreaiakkal szemben a garanciája kevés

Összegzés

Minden kétséget kizáróan előnyére változott az Aveo, sokkal jobb autó lett, mint amilyen az elődje volt, de ez önmagában még nem elég. Belül minőségileg sokat javult, de a tesztautó inkább az erős felszereltségére, jó térkínálatára és az ehhez képest versenyképes árára lehetett büszke. Az irányítása kellemes, de összességében az 1,4-es motor csalódás, a váltót is nyugodtan kicserélhetnénk. Egy másik motorral talán jobban bizonyítana, így csak egy egyszerű igásló, amelybe sosem szeretnék bele. Hiányzik belőle a karakter, az élmény és a vonzó műszaki megoldások. Persze ezen feltételeknek a kategória több mint fele nem felelne meg, tehát az Aveo is egy értelmes választás. A Kiához és a Hyundaihoz képest azonban nagy lemaradás a rövidebb garancia.

Műszaki adatok
Motor, erőátvitel, fékek.
Hengerűrtartalom: 1398 cm3. Furat/löket: 73,4/82,6 mm. Hengerek/szelepek száma: 4/16. Teljesítmény: 74 kW (100 LE)/6000. Nyomaték: 130 Nm/4000. Sebességváltó: ötfokozatú manuális. Fékrendszer elöl/hátul: hűtött tárcsa/tárcsa.
Méretek, tömegek. Hosszúság/szélesség/magasság: 4039/1735/1517 mm. Tengelytáv: 2525 mm. Nyomtáv elöl/hátul: 1498/1495 mm. Tömeg: 1083 kg. Terhelhetőség: 425 kg. Csomagtartó térfogata: 290 l. Üzemanyagtartály térfogata: 46 l.
Menetteljesítmények, fogyasztás. Gyorsulás (0-100 km/óra): 12,2 mp. Végsebesség: 177 km/óra. Átlagfogyasztás: 5,9 liter/100 km. Tesztfogyasztás: 7,5 liter/100 km. Szén-dioxid-kibocsátás: 139 g/km.



Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!