Laposabb, szélesebb és alacsonyabb az ötajtós Astránál
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)
Három alkatrész, a kilincs, az antenna, és a külső tükörház. Összesen csak ennyi egyezik meg a GTC és a normál Astra külső karosszériaelemei közül, ami jól mutatja, hogy az Opel nem vette félvállról az Astra család legsportosabb tagjának az elkészítését. Egészen a G Astráig bezárólag a háromajtós Kadettek és Astrák az ajtók számától eltekintve nem különböztek az ötajtós testvéreiktől, de a két éve leváltott H Astránál már az új szemlélet szerint tervezték meg a GTC-nek hívott háromajtóst, laposabb, alacsonyabb és szélesebb volt a normál változatnál.
Másfél centivel leültették a futóművet
Ez a most bemutatott, új GTC-re is igaz, ami az ötajtósnál négy centiméterrel hosszabb, hárommal alacsonyabb, és kettő és féllel szélesebb. A számok azonban aligha írják le megfelelően, hogy mennyire más látványt nyújt élőben a GTC, nyugodtan elhagyhatták volna a nevéből az Astra előtagot, mivel amúgy is külön modellként kezelik. Más koncepciót alkalmazott a Volkswagen, ott a Golfból létezik egy hagyományos háromajtós, az azonos műszaki alapokkal rendelkező, kiszélesített és leültetett variánst viszont Sciroccónak hívják. Az új háromajtós Astra egyértelműen az utóbbinak a konkurense, de vetélytársának tekinthető még a Renault Mégane Coupé is, amelynek a kilencvenes években megjelent első generációja volt az első olyan kompakt, ahol markánsan elkülönült a háromajtós változat az ötajtóstól, és ezért már kupénak merték hívni.
A továbbfejlesztettOpel Eye kamera a szélvédő tetején trónol. Már a követési távolságot is érzékeli
Azzal, hogy a Ford az új, világautóvá lett Focusból nem készített háromajtóst, lehetőséget kapott az Opel, hogy nagyobb szeletet hasítson ki a sportos kompaktok piacáról. Nyugat-Európában elég jól fogynak az ilyen autók, főleg a fiatalok körében, de persze nálunk nem túl fontos ez a szegmens, a régi Astránál például 10 százalékot sem érte el a GTC értékesítése a teljes családból.
Egy biztos, az új GTC sikere nem a formatervén fog múlni. Jót mosolyogtunk a kollégákkal, amikor a sajtótájékoztatón elmondták, hogy a formáját a Sin Cityből a Bruce Willis által megformált Hartigan karaktere ihlette, aki "egyszerre kemény fickó, de egy kicsit romantikus alkat is, kemény külsővel és érzékeny lelki világgal". Mégis el kell ismeri, hogy van valami az összehasonlításban, az Astra ugyanis úgy lett határozottan sportos és férfias, hogy közben hiányzik belőle az agressziónak a szikrája is: biztos, hogy egy Scirocco elől hamarabb lehúzódnak az M7-es belső sávjában. Mark van der Haegen formatervező, amikor sportkupénak nevezte a GTC-t a prezentáción, gyorsan helyesbített sportos kupéra, úgy látszik, a marketingesek nagyon a fejükbe verték, mit szabad mondani. A sportkupé elnevezést valószínűleg az új Mantára vagy Calibrára tartogatják, ami állítólag készülőfélben van.
A legkisebb kerék 17, a legnagyobb 20 colos. Az új első futómű miatt fér be az utóbbi
Ha szigorúan vesszük, igazából a GTC a szó szoros értelmében kupénak sem nevezhető, mert nem két, hanem háromajtós, három helyett kétdobozos felépítésű karosszériával. Ettől függetlenül remekül mutat: lapos és széles hatalmas kerekekkel, a fém és üvegfelületek aránya eltolódott az előbbi javára, de a hatalmas ajtók sem unalmasak, mivel az Insignián bevezetett bumeráng alakú vonal ezeken is megtalálható. Persze az előnyei is megvannak annak, hogy a GTC igazából nem kupé, hanem egy lapos és széles kompakt: a 380 literes csomagtartója 10 litert még az ötajtóséra is ráver, és a hátsó üléseken is kényelmesen elfér két, kevésbé kényelmesen három felnőtt, csak a kis ablakok okozta bezártság-érzetet kell megszokniuk.
Panoráma szélvédő
Az elődben bevezetett, az elöl ülők fejéig érő panoráma szélvédőt az új Astrához is meg lehet majd rendelni. Érdekes, de a 400 ezer példányban fogyott régi GTC-ből csak 18 ezret adtak el ilyen szélvédővel, pedig tapasztalatból tudom, hogy nagyon sokat hozzáad az autózás élményéhez. Valószínűleg a 300 ezer forintos felár riasztotta el a vevőket, azóta már a Citroën is lemásolta az Opel ötletét, viszont náluk a C3-ashoz csak harmadannyiba kerül az óriás szélvédő. |
Különösen jók a gerincbarát, feláras sportülések. Jó mélyre le lehet ereszteni őket
Ugyan a panoráma-szélvédővel közel derékszögre nő az elöl ülők kilátási szöge függőleges irányban, de ez nem segít azon, hogy a fontosabb irányokba pocsék a kilátás a GTC-ből. Már a normál Astránál is balesetveszélyesen sokat takar ki a rendkívül széles A-oszlop, itt még rosszabb a helyzet, mert az ülések mélyebben vannak, a szélvédő pedig laposabb, tehát az A-oszlop is hosszabb. Furcsán hangzik ugyan, de kifejezetten hasznos, ha ül valaki a jobb első ülésben, mert akkor navigátorként segítheti a vezetőt, és elmondhatja neki, mi várható a következő balkanyarban.
Minden ismerős. Az ismert kormány lehetne kisebb, a váltó pontos, de hosszú úton jár
A vaskos C-oszlop és az apró hátsó üvegek miatt hátrafelé nézve is inkább csak a hatodik érzékünkre hagyatkozhatunk parkoláskor, a tolatóradar elengedhetetlen, szerencsére a jobban felszerelt változatokban a központi kijelzőn grafika is segíti a navigálást. Maga a műszerfal egy váltó alatti díszcsíkot leszámítva egyébként megegyezik a normál Astráéval, de a többi újgenerációs Opelben is szinte ugyanezt találjuk a Merivától az Insigniáig. Ez persze nem baj, mert a formák és az anyaghasználat is rendben van, és aki egyszer az egyikben megtanulta a rengeteg gomb kezelését, annak már a többiben rutinmunka lesz.
Cikkünk nem ért véget. Kattintson a második oldalra, ha kíváncsiak, milyen vezetni a GTC-t!