Az autógyártóknak egyre szigorúbb előírásoknak kell megfelelni a töréstesztek terén, már nem elég, hogy az autó jól védi az utasokat, a gyerekre és a gyalogosokra is nagyon kell vigyáznia, miközben a biztonsági felszereltség sem lehet foghíjas. Ma már cikinek számít, ha egy új modell nem éri el az ötcsillagos minősítést, tavaly az 53 tesztelt modellből csak négy modellnek nem sikerült a maximális csillag, míg a Dacia Dusternek három csillag miatt kellett szégyenkeznie. Az Euro NCAP azonban inkább a pozitívumokat akarta hangsúlyozni, ezért nyilvánosságra hozták a kategóriák legjobbjait.
A kisautók között némi meglepetésre az új Chevrolet Aveo győzött, amelyből az előző generációk nem villogtak eddig, de az új most kivágta magát. A klasszikus teszteken (frontális, oldalsó) elért 95 százalékos eredménye kiváló, a gyerekvédelem is az élmezőnybe számít, de a biztonsági felszereltsége is nagyon jó. A kompaktoknál a Ford Focus győzött a BMW 1-es sorozat előtt. A Global Focus minden kategóriában nagyon erős eredményeket ért el.
A korábbi Aveók nem jól törtek, az új a kategória éllovasa
A középkategóriában nem meglepő módon a Volvo V60 nyert, amiben már ugye ráfutásos balesetet, illetve gyalogosgázolást is lekerülő elektronika is dolgozik. Ez utóbbi miatt 100 százalékos eredményt ért el a biztonsági felszereltség terén. A nagyautóknál csak az új Audi A6-ost és a Lancia Themát tesztelték idén, utóbbi már nem számít új modellnek (hiszen a korábbi Chrysler 300C-re épül), ezért nem meglepetés, hogy az új A6 nagyon jó eredményekkel nyert.
A Ford Focus sem okozott csalódást
A kis egyterűeknél a Mercedes-Benz B osztály nyert az Opel Zafira előtt, elsősorban a 97 százalékos töréstesztje miatt, de a gyerekekre is jobban vigyáz. A nagy egyterűeknél csak a Fiat-csoporthoz tartozó két modellt teszteltek, a Fiat Freemont volt a jobb, de nem kiugróan jó eredményekkel. A kis szabadidő-autóknál az Audi Q3 megverte nagy ellenfelét, a BMW X1-est. A nagyobb SUV-knál pedig a Mercedes Benz M osztály magabiztosan verte a másik idei tesztalanyt, a Jeep Grand Cherokeet.
Kiválóan tört a Ford Ranger
Sportautókat idén nem teszteltek, a pickupok között pedig eddig csupán a Volkswagen Amarok rendelkezett eredménnyel. Az idén tesztelt Ford Ranger is megérdemel egy hatalmas elismerést, ugyanis nem csak a klasszikus (frontális, oldalsó) teszteken érte el kiváló értékeket, hanem a gyalogosvédelem terén is. 2011-ben már teszteltek elektromos autókat is, amelyeknél az akkumulátorok sérüléseire, illetve az áraütés kockázatára külön odafigyelnek, de a Nissan Leaf így is ötcsillagos minősítést ért el.
A Leaf elektromos autóként is öt csillagot ért el
2012-re tovább szigorodnak a minősítés feltételei, a gyalogosvédelemnél például a minimális eredmény 40 százalékról 60-ra ugrik fel. Az autógyártók folyamatos fejlesztései azonban igazolják, hogy szükség van erre, hiszen néhány modell már most megfelel a szigorított feltételeknek is.