A Dynamic felszereltséghez járó sportosabb első lökhárítók rontják a terepjáró képességet
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)
Az Evoque a valaha volt, messze legkisebb Range Rover, és abban is újat hoz, hogy akár elsőkerék-meghajtással is kapható. Egy hasonló méretű terepese már van a Land Rovernek, a Freelander, de a fejlesztést így is szinte az alapoktól kezdték, az Evoque padlólemezében a 30 százalékot sem éri el azoknak az alkatrészeknek az aránya, amiket átvettek belőle.
Ami biztos, hogy a sikere a formán nem fog múlni, kevés új modell jött ki az utóbbi években, ami ennyire karakteres és modern lenne. Fura, hogy milyen behemótnak tűnik, holott 4,35 méteres hosszával alig nagyobb egy Golfnál, igaz, jóval testesebb. Van benne anyag rendesen, 3-4 mázsával nehezebb a hasonló alapterületű kompakt autóknál, igaz, az SUV-k között még így is csak középsúlyú. A Freelandernél például 100 kilogrammal könnyebb, mert alumíniumból van sok futóműalkatrésze, a tető és a motorháztető, műanyagból az első sárvédők és a csomagtérajtó, a műszerfal mögötti kereszttartó pedig magnézium.
A kupé változat három centivel alacsonyabb, és a teteje is jobban lejt
Aki csak meglátta, nem tudta levenni róla a szemét. Roppant erős jelenléte van az utakon, sokkal hatásosabb a megjelenése, mint ami a méretéből következne, hamar lehúzódnak előle még akkor is, ha nem akarunk előzni. Feltűnősége köszönhető a kontrasztos színre fényezett tetőnek, az aprócska lámpának, valamint a Dynamic felszereltséghez járó, sportosabb lökhárítóknak, a vaskos sárvédő-szélesítéseknek, a 20 colos kerekeknek, valamint annak, hogy extrém módon spóroltak az üveggel. Kicsit olyan, mintha egy "top chop" tuningoló kaparintotta volna meg, a tetőoszlopokból kivágott volna egy-két arasznyit, és így adta volna vissza. De akárhonnan nézzük, jól mutat.
Menet közben nagyon csendes, szinte csak a széles gumik surrogása hallatszik
Bár a maga 1,6 méterével így is magas, de csak annyira, hogy még át lehessen látni belőle a normál autók fölött. Ha akarjuk, beállíthatjuk benne a Range Roverek hagyományos, magas parancsnoki pozícióját, ugyanakkor elég mélyre le is lehet engedni a kagylósított, jól tartó és kényelmes sportülést, majdnem annyira, mint egy személyautóban.
Tanulmányból szériaautó
Amikor pontosan négy évvel ezelőtt bemutatták a Land Rover LRX tanulmányautót, talán még a gyár sem reménykedett annyira sikeres fogatatásban, mint amilyet végül kapott az újdonság. Miután sorra jöttek a kedvező visszajelzések, nem volt kérdés, hogy gyártani kezdik, pláne, hogy a brit kormány is adott 27 millió font vissza nem térítendő támogatást a liverpooli gyártás előkészítésére. Ravasz módon azonban idén ősszel a szalonokba már nem Land Rover, hanem a jóval szebben csengő Range Rover márkanévvel jutott el szinte változatlan formában, hiszen így jóval többet kérhetnek érte, mellesleg a minősége is abszolút a prémiumtermékek közé sorolja, így jogos a névcsere. Az Evoque 2010-es bemutatását az első Range Rover 40. születésnapjára időzítették. |
Nagyon idegesítő, hogy a hosszú ajtó miatt elöl alig lehet elérni a biztonsági övet, az ülésekre tett tartószerkezettel ezt könnyen ki lehetett volna javítani. Egyszer az is előfordult, hogy az alacsony tetőbe kiszálláskor beütöttem a fejemet, pedig nem vagyok 180 centiméter sem. A kupéforma átka még a rossz kilátás hátrafelé, ezért megjósolható, hogy a vevők első dolga lesz beikszelni a tolatókamerát vagy a körkörös kamerarendszert az extralistán. Srégen előre sem túl jó a kilátás, erről azonban nem az A-oszlop, sokkal inkább az óriási külső tükör tehet, ami a magas övvonal miatt jóval feljebb van a szokásosnál.
A kilátás hátrafelé eléggé korlátozott, de van tolatókamera
Érdekes árpolitikát folytat a Range Rover, ugyanis a háromajtós bő ezer euróval kerül többe a három centiméterrel magasabb tetejű, hátul nagyobb fej- és vállteret kínáló ötajtós változatnál, igaz, a csak a kupéhoz szériában adott elektromos ülésállítás ezt némileg kompenzálja. Rolóig pakolva mindkettőnek 400 literes a csomagtere, ami elegendő, mert alacsony a perem, és jól kihasználható a tér, felárért pedig motoros nyitás is rendelhető.
Jól használható és nagy a 400 literes csomagtér, a fedő alatti 18 colos "virsli" pótkerék feláras
Ami nagy különbség, hogy a háromajtósban nagyon nehéz bejutni hátra. Bár az ajtó óriási, így is csak szűk nyíláson lehet bemászni, és ahhoz is idegőrlően sokat kell várni, mire az elektromos mozgatású első ülések végre előresiklanak. Ha már bejutottunk, nem lesz gond, mert bőséges a hely két felnőtt számára. Érdemes megrendelni a teljes plafont elfoglaló üvegtetőt, ha nem akarjuk, hogy a lőrésszerű ablakok miatt a klausztrofóbia tünetei jelentkezzenek a hátsó utasoknál.
Alapból kétszemélyes hátul a kupé, felárért háromszemélyessé alakítható. Hely van bőven
Igazi prémiumtermék a legkisebb Range Rover, és ez a belsején abszolút érződik. Ennek a csúcskivitelnek az utasteréhez 10 négyzetméter bőrt használtak fel, ami mindenhol puha és jó tapintású, ahol nincs, ott alumíniumot vagy igen jó minőségű műanyagot találunk. Tizenhatféle belső kialakítás közül lehet választani, ezek közül párat (persze nem a tesztautó tiszta fekete belsejét) Victoria Beckham ex-Spice Girl állította össze, mint a Range Rover nemrég kinevezett kreatív dizájnigazgatója. Remek a kidolgozás és az összeszerelés is, semmi nem zörög vagy nyikorog, a kormány is széles tartományban állítható négy irányban, bár nem elektromosan.
A rendelhető sportülések egy igazi kupéban is jól mutatnának, akárcsak a műszerfal
Jólesnek az olyan figyelmességek, mint az érintéssel kapcsolható belső világítás, a kormányfűtés, az automata váltónak a Jaguartól átvett, gyújtásra kiemelkedő előválasztó forgótárcsája vagy a kristályszerű berakás a műszerfal óráinak osztásaiban. Kicsit már túlzásba is estek a fényekkel való pepecselésnél, változtatható színű például a belső hangulatvilágítás, világít a küszöbön a Range Rover felirat, a külső tükörbe épített pocsolyamegvilágító fény pedig egy Evoque-logót rajzol ki a talajra, amit véletlenül vettem észre a sötét mélygarázsban.
Jó minőségű és áttekinthető a műszerfal. Tizenhatféle színkombinációjú belső létezik
Érintőképernyővel lehet barangolni a fedélzeti menüben, a szoftver megegyezik a Jaguarokban használttal, kivéve, hogy az ülésfűtést már nem a menüből kell kapcsolni, hanem szerencsére külön gombról. Néha kicsit lassú az infotainment rendszer, és a 700 ezer forintos navigációs rendszer grafikája is idejétmúlt, de amúgy nincs vele különösebb gond, hamar rá lehet érezni a használatára. Külön gombot kaptak a kijelző mellett a legfontosabb funkciók, így például az automatikus parkolórendszert (250 ezer forint) is itt lehet aktiválni. Az kormányt forgató szellem a padkával párhuzamosan egy akkora helyre tudja bekormányozni az autót, ami legalább 1,2-szer nagyobb az autó hosszánál, ennél egy átlagos sofőr sem tud kisebb helyre beállni.
A mutatók elmennek a végállásig indításkor, szépek a kristállyal kirakott osztások az órákon
Viszont a parkolón kívül csak kevés asszisztensrendszer rendelhető, ami ebben az árkategóriában már csalódás. Csak a holttérfigyelő és a távolságifényszóró-asszisztens érhető el, kanyarfényszóró, táblafelismerő, radaros tempomat, sávtartó automatika, head-up display vagy automatikus vészfékező rendszer még az extralistán sincs. Egyéb kütyük persze rendelhetők, például a dual-view monitor, amivel lehetővé válik az, hogy amíg a vezető a rádiót babrálja, addig az utasa jobbról filmet néz ugyanazon a képernyőn.
A cikk nem ért véget, kattintson a következő oldalra folytatásért!