Szabó Máté azután alakította ki a véleményét, hogy több beadványozó sérelmezte azt, hogy magyar állampolgárságú felesége csak korlátozással vezetheti a külföldi rendszámú családi autót. Érkezett olyan beadvány is, mely szerint a hazai rendelkezés sérti a személyek szabad áramlására vonatkozó uniós alapelvet.
A regisztrációs adó megfizetése alól sokan külföldi rendszám használatával próbáltak, próbálnak kibújni. A jogszabályi rendelkezés ennek megakadályozására született és az a lényege, hogy belföldi üzembentartó, tulajdonos illetve magyarországi lakóhellyel rendelkező járművezető Magyarország területén nem jogosult külföldi rendszámú autót vezetni. A jogszabály azonban mentességeket is meghatároz, amelyek meglétét magánokirattal vagy közokirattal kell igazolni. Ilyen például az a magánokirat, amelyet az üzembentartó állít ki arról, hogy a járművet Magyarország területén egy napnál rövidebb ideig használja. Ennek birtokában az üzembentartó házastársa egy napon át vezetheti a közös járművet a magyar utakon. Az alapvető jogok biztosa azonban más véleményen van. Szerinte a házastárs is tulajdonosa a házassági életközösség ideje alatt vásárolt járműnek, vagyis időkorlátozás nélkül jogosult a használatára.
További probléma, hogy a jogszerű használatot igazoló okiratok utólagos bemutatására nincs lehetőség, az ellenőrzés során minden iratnak helyben rendelkezésre kell állnia, szükség esetén a hiteles fordítással együtt. Ha a vezető a helyszínen nem tudja igazolni a mentesülés tényét, az intézkedő rendőr a helyszínen elveszi a külföldi rendszámot és a forgalmi engedélyt. Ezután csak a lakcímig vagy a telephelyig lehet közlekedni a járművel, amelynek további használatát ellehetetleníti a jogszabály mindaddig, amíg a tulajdonos nem kezdeményezi a belföldi forgalomba helyezést. Amennyiben pedig ez nem történik meg, a közlekedési hatóság a bevont rendszámot és forgalmi engedélyt megküldi a kiállító külföldi hatóságnak. Abban az esetben tehát, ha a belföldi üzembentartó nem kívánja a gépjárművét magyar forgalmi jelzéssel ellátni, még arra az időre se tudja használni a járművét, ameddig elhagyná vele Magyarországot, hiszen rendszám nélkül nem közlekedhet. Ezen kívül még közigazgatási bírságot is fizetnie kell, amelynek mértéke 100 ezer forinttól 800 ezer forintig terjedhet.
Az ombudsman szerint az okiratok utólagos bemutatását nem engedélyező, a jármű további használatát ellehetetlenítő, akár az autó értékét is meghaladó bírsággal fenyegető jogszabályok nincsenek arányban a regisztrációs adó elkerülésének megakadályozását célzó szándékkal. Szabó Máté ezért felkérte a kormányt, hogy kezdeményezze törvény olyan módosítását, amely nem korlátozza az állampolgárok tisztességes eljáráshoz, tulajdonhoz, szabad mozgáshoz és a tartózkodási hely szabad megválasztásához való jogát.
Kiadó: Alapvető Jogok Biztosának Hivatala