Jelentősen, 118 százalékkal nőtt a külföldről behozott használt autók száma a regisztrációsadó-változásoknak köszönhetően az első négy hónapban. Egyre többen vállalkoznak külföldi autó megvásárlásra, az olykor nagyon kedvező árért cserébe azonban komoly kockázatokat kell vállalni. "Bár a regisztrációs adót zömmel a vásárlóval fizettetik meg, a külföldi papírokkal rendelkező autók hirdetőinek mindössze 36 százaléka tünteti fel hirdetéseiben a fizetendő regisztrációs adó összegét" - osztja meg a tapasztalatait Szemes Árpád, a Használtautó.hu ügyvezetője. "Mivel a találati listák ár szerint rendezik a keresett autókat, oda kell figyelni, hogy az összehasonlítás során milyen árakat viszonyítunk egymáshoz."
Különös figyelmet érdemel az autó motorjának emissziós besorolása. Gyakran ugyanazon típus azonos évjáratú példányai között is találunk olyanokat, amelyek eltérő kibocsátási besorolással rendelkeznek. Mindezt azért különösen fontos figyelni, mert az Euro 4 és az Euro 5 besorolású autók regisztrációsadó-mértéke között négyszeres a különbség: egy hároméves, 1590 köbcentis benzines autóért Euro 5-ös motorral 49 584, Euro 4-essel viszont 198 334 forintot kell fizetni. Hároméves, 1400 köbcentis dízel regisztrációs adója Euro 5-ös motorral 37 917, Euro 4-essel 150 667 forint.
A legnagyobb használt autós adatbázis ügyvezetője szerint előleget senkinek se szabad adni hirdetés alapján egy külföldön lévő autó behozatalára, bármennyire is kedvezőek a kínált feltételek. Bár az ilyen jellegű hirdetéseket általában folyamatosan figyelik és észlelés után azonnal eltávolítják, azok felfedezéséig sokan találkozhatnak hasonló ajánlattal. Az elmúlt egy-két év során 25-30 ilyen ügyben indított rendőrségi nyomozás esetén kérték a Használtautó.hu szakembereinek segítségét.
Külföldi autók esetén több jel is óvatosságra inthet. Ilyen például a szervizkönyv, gyanús, ha a több éves kor ellenére valamennyi bejegyzés ugyanazzal az írással, tintával szerepel. A rendszámtábla kerete is árulkodó lehet, érdemes utánajárni, mi az oka, hogy a rendszámkereten szereplő felirat más földrajzi helyre utal, mint az állítólagos származási város vagy ország. Ugyanígy gyanakvásra adhat okot, ha például németországinak beállított autó szélvédője svájci autópálya-matricával van tele.
A külföldről behozott autók túlnyomó részét - sokszor egy vállalati flotta tagjaként - hivatalos szervizben tartották karban. Ezért esetükben hazai márkaszervizeken keresztül is néhány perc alatt elérhetőek az autó előéletére vonatkozó adatok. Ha az eladó bármire hivatkozva nem egyezik bele ebbe a lekérdezésbe, érdemes beszüntetni a tárgyalást.
Külföldi autók esetében a szervizadatok lekérése különösen hasznos információval szolgálhat a ténylegesen futott kilométerekkel kapcsolatban. Mivel a vásárlók elvárásai - kedvező áron keveset futott autóhoz jutás - gyakran irreálisak, feltűnően sok autót hirdetnek meg a lélektaninak számító 100 ezer kilométeres futásteljesítmény alatt. A lekérdezés nyomán azonban gyorsan kiderülhet, hogy a 95 ezres futással kínált autó már másfél éve túlesett a 120 ezres szervizelésen.
Egy külföldi használt autó vásárlásánál érdemes figyelembe venni, hogy a határok ugyan fokozatosan eltűnnek, a távolságok azonban megmaradnak. Egy külföldön vonzó áron kínált kocsiért kiutazni is óriási költség: a jelenlegi benzinárak mellett 8 literes átlagfogyasztással egy Frankfurt-környéki autó esetében ez oda-vissza közel 80 ezer forintot jelenthet. Ráadásul az eladó könnyen vissza is élhet a távolságból fakadó idő- és pénzráfordítással: eltitkolhat kisebb sérüléseket, hibákat, nagyobb felszereltséget jelölhet be az adatlapon, arra számítva, hogy kisebb eltérések miatt a vásárló inkább kompromisszumot köt, csak ne vesszen kárba a ráfordított pénze és energiája.
Ha a behozatalt is a vevőnek kell intéznie, az utazás költségein kívül a következő tételekkel kell még kalkulálni: a járművet a vásárlás szerinti országban ki kell vonatni a forgalomból, ideiglenes kiviteli rendszámot váltva ki rá. Az ilyenkor mindig kötelező műszaki vizsga, a forgalmi, a törzskönyv és a rendszám költségei idehaza a regisztrációs adón felül is közel 40 ezer forintot tesznek ki. Nem szólva az EU-n kívülről származó autókról, ahol az egyedi forgalombehelyezési engedély és az eredetvizsga legalább ugyanekkora további terhet jelentenek.
"Ha mégis rászánjuk magunkat, hogy külföldön szerezzük be autónkat, lehetőleg ne egyetlen ajánlat birtokában induljunk el, a környéken található több ajánlat birtokában kevésbé kényszerülünk rossz kompromisszumokra. A hirdetett autók szervizmúltját, vagy akár felszereltségét a márkák központi adatbázisából már idehaza igyekezzünk alaposan felderíteni. Ha ismerünk olyat, aki hasonló céllal készül kiutazni, az utazási költségek megosztásával is csökkenthetjük a járulékos költségeket" - tanácsolta a Használtautó.hu ügyvezetője.