Lejjebb az igényekkel! - Audi A4 Avant 2.0 TDI-teszt

Audi A4 Avant
Vágólapra másolva!
A válság sok lemondással jár, megeshet, hogy A6-os helyett csak A4-esre futja. Aki luxuslimuzin kényelmére és kifinomultságára vágyik, ma már kategóriákkal lejjebb is megtalálja, amit keres. Kevés autó mutatja magát tökéletesnek, de az A4-esnek ez csuklóból megy akkor is, ha unalmas dízel kombinak álcázza magát.
Vágólapra másolva!

Mi ez és mi az új benne?

Audik esetében ez egy fontos kérdés, hiszen annyira egyformák, hogy még az A6-ost sem egyszerű megkülönböztetni az A4-estől, nemhogy egy modellfrissített A4-est a facelift előtti változattól. Előbbiben a méretek adnak támpontot, utóbbiban segít, ha a vadonatúj, LED-es fényszórókra vagy a lecsípett sarkú hűtőmaszkra fókuszálunk. A biztonság kedvéért még a lökhárítókat is átrajzolták egy kicsit. Bár úgy tűnt, sokat már nem lehet hozzátenni, mégis tudtak javítani az utastér minőségén és a sokszínű műszaki háttéren is.

Fotó: Hirling Bálint [origo]
Az Audi presztízse itthon az egekben jár, nem érdemtelenül
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)

Tökélyre fejlesztett burkolatokat kapott és már kilenc különböző kormánykerékből lehet választani. Rásegítését elektromosra cserélték a korábbi hidraulikusról, amely sokáig tartotta magát az Audinál, a takarékosság jegyében mégis leváltották. Látszik, hogy komolyan vették a környezettudatosságot, mert a frissítés óta minden motorhoz jár start-stop elektronika, a fogyasztást a Drive select menüben választható Eco üzemmóddal, a károsanyag-kibocsátást pedig a Clean Diesel technológiával igyekeztek tovább javítani.

Hogy néz ki?

Az Audik formavilága maga a német autó archetípusa. Minden benne van, ami miatt a világ vonzódik a technikára kihegyezett kocsikhoz. A forma sablonos, de az arányok, a részletek és a kifogástalan minőség elég különlegessé teszi ahhoz, hogy tarthassa magát az elveihez és ne legyen szüksége hivalkodásra. Éppen ez a hidegfejű, mérnöki gondolkodás, a tökéletességre törekvés teszi high tech termékké, ettől marad meg nagybetűs autónak. Még a lámpa LED csíkja is szolidabb, komolyabb lett a pöttyök egybefüggő vonalra cserélésével.

Fotó: Pályi Zsófia [origo]
Új a fényszóró, a hűtőmaszk és a lökhárító

Mindez nem jelenti azt, hogy a játékban nincs helye érzelmeknek. Az A4-es negyedik generációja laposabb, szélesebb és sportosabb, mint bármelyik elődje. Kerékjáratai vékonyak, orra hosszú, tekintete szúrós, van, aki már túl agresszívnek látja. Engem megfogott, látszik, hogy Ingolstadtban sem fából faragott királyfik ülnek a monitor előtt. Hagyományosan kombi párti német barátaink az Avanttal pedig egyenesen csodát tettek, amikor a lapos témát tovább folytatva shooting break stílusban toldották hozzá a puttonyt.

Fotó: Pályi Zsófia [origo]
Shooting brake stílusban alakították ki a kombi hátsót

Lehet, hogy ezzel a kupésan ívelt hátsóval lemondtak pár literről a csomagtartóban, ők mégis ragaszkodtak a mutatós megoldáshoz, ha már luxus-, vagyis prémiumautóról van szó. A két fogalom az Audiban egyre jobban összemosódik, mert ma már az A4-es is olyan töménytelen mennyiségű extrát és kifogástalan minőségű utasteret kínál, amiért megérdemli a felső tízezer figyelmét is. Szeretjük a Skodák és a Volkswagenek belsejét, de az Audi mindig hozzáteszi azt a szükséges pluszt, ami megnyitja a pénztárcákat, nem is érdemtelenül.

Műszaki tartalom

A kétliteres dízel legerősebb, 177 lóerős változatával és nyolcfokozatúra programozott, valójában változó áttételű multitronic automata váltóval szerelték a tesztautót. Ez optimális konfigurációnak tűnik, bár néhány évvel ezelőtt vezettem a spórolós, 136 lóerős TDIe kivitelt és az is kellőképpen dinamikus volt. Ebben az autóban éppen annyit számít a feljebb csavart teljesítmény, mint a motorosan állítható ülés a kallantyússal szemben: egyikre sincs feltétlenül szükség, mégis biztosítja a boldogsághoz szükséges minőségi ugrást. Az A4-esben mindenki boldog lehet, az is, aki nem szereti a dízelt, ugyanis tudomást sem kell vennie róla.

Fotó: Pályi Zsófia [origo]
Kifogástalan a minőségérzet, ízléses és ergonómikus a belső

Szinte nem is lehet felismerni, hogy mit építettek be hosszában az elejébe. A négyhengeres blokk nagyobb testvéreihez hasonlóan kifinomult, recsegős hangok, rezgések, vibrációk sosem jutnak el az utastérig, fennakadnak a hangszigetelés és a sok kis fondorlatos trükk csapdáján, amiket direkt nekik állítottak. A teljesítményről nem is illik beszélni, mert szabályos határok között lehetetlen vele olyan szituációba kerülni, amely akár megközelítené képességei határát, pedig nem a V6-os szuperdízelről, "csak" a kétliteresről van szó, ami viselkedése alapján akár elektromos is lehetne.

Fotó: Pályi Zsófia [origo]
Kifinomult, csendes, erős és takarákos a kétliteres dízel

Ebben a fokozatmentes váltónak is nagy szerepe van, amely szintén a tökéletesség jegyében teszi a dolgát. A multitronic szerkezetnél sem tűnnek fel a technológia hátrányai. Képes úgy alakítani az áttételt, hogy hihetetlenül alacsony fordulaton, az elérhető legnagyobb nyomaték mellett dolgozzon a motor, tehát éppen azt csinálja, amit várunk tőle. Hatására harmonikus rendszerré áll össze az egész hajtáslánc. Nem a vevőknek, hanem a gyártónak számít, hogy mindezt 1,4 tonnás családi kombi létére hét liter alatti fogyasztással műveli.

Milyen vezetni?

Nagy teljesítménye és rugalmassága ellenére az A4 Avant nem sportos autó, annak ellenére sem, hogy ez a legkisebb elegáns Audi. Viselkedése sokkal inkább luxusautós, mint sportkombis. Érzékenyen és gyorsan reagál, dinamikusan lehet vele autózni, de közben végig óriási nyugalomban ülünk a kormány mögött. A hidraulikus szerkezet kihalása után már nem érdemes a kormányzás közvetlenségéről beszélni, az új szerkezet pontos és precíz, mégis leginkább kényelmesen könnyen tekerhető, és ez így jó, ahogy van.

Fotó: Pályi Zsófia [origo]
Alulkormányzottság ellen megoldás lenne a quattro hajtás, érdemes megrendelni

A Driving select funkcióval változtathatunk a beállításokon. Dynamic állásban a váltó- és gázreakció hirtelenebb lesz és persze a kormányt is felkeményíti, de ettől semmivel sem lesz izgalmasabb az életünk. Az Eco program szintén nem sokat javít az egyébként is kedvező fogyasztáson, így a Comfort állás a hibátlan megoldás. Annyira jó, hogy nem is érdemes piszkálni, a futóműre ráadásul nem is hat, azt eleve úgy hangolták, hogy feszes és komfortos legyen, pedig nem is légrugós, sima elöl MacPherson, hátul keresztlengőkaros konstrukció.

Milyen benne utazni?

Miután próbáltuk, nem is vágyunk ennél intenzívebb vezetési élményre, a mai forgalomban sajnos nincs is lehetőség ilyesmire. Az ember szívesebben adja át magát annak a kényeztetésnek, amit az Audi nyújt. Nem az extrák adják meg az ízét, hanem a kifinomultság, amivel az egész autót összerakták. Csodálatosan kényelmes az ülés, maga a vezetés pozíció is pont jó, ahogy minden más is az utastérben. A csillogó fabetét helyett én inkább a műszerek körüli fémet választanám, bár az A6-osban látott matt, jachtszerű erezet meg tudna győzni.

Fotó: Pályi Zsófia [origo]
Komfortjának csak a méretei szabnak határt, nem hiába van még két nagytestvére

Különben az anyagok és a formák is csillagos ötöst érdemelnek, ahogy a gombok és kapcsolók, vagy bármi, amihez hozzáérünk és működtetni akarjuk. Hibátlanok az illesztések, a kidolgozás és az ergonómia. Amiben az A4-es osztálykülönbsége szó szerint lemérhető, az a belső helykínálata. Bár úgy érezzük magunkat, mint egy szabott öltönyben és elöl-hátul éppen annyi hely van benne, amennyire egy átlag családnak szüksége van, leginkább fizikai méretei különböztetik meg a nagyobbaktól, de hát nekik szinte már csak ez maradt.

Fotó: Pályi Zsófia [origo]
Pazarul kárpitozott, tágas és jól pakolható az elszeparálható raktér

Az A4-esnek azonban még ez is a javára válik, mert napi használati tárgyként is bizonyíthat. Csomagtartója 490 literes, szabályos alakú és szépen kárpitozott. A motorosan nyíló-csukódó fedél már-már felesleges fényűzésnek tűnhet, de bevallom, jó érzés volt úrnak lenni. Pakolni azonban nem fog helyettünk senki, szerencsére alacsony a pereme és jól hozzá lehet férni. Attól sem kell tartani, hogy elcsúsznak a kisebb holmik, van benne sínen mozgó határoló és háló is, a sílécnek saját tokja van a könyöklő mögött. Persze mindezek feláras extrák...

Megéri az árát?

Fotó: Pályi Zsófia [origo]
Jó a körkörös kilátás, a nagy tükrökkel könnyű a parkolás

Igen is, meg nem is. Tény, hogy a hétköznapi biztonságos és takarékos közlekedés megoldható egy szerényebb kombival is, az Audi azonban megmutatja, hol tart ma az autóipar rutinosabbik fele, mit tudnak ma a vezető autógyártók a középkategóriában, mire érdemes vágyni vagy éppen spórolni. Egészen pontosan 9 298 000 forintot kell gyűjteni, ha a kétliteres dízel 177 lóerős változatával szerelt A4 Avantra vágyunk. A multitronic váltó 740 ezer, a tesztautóból kimaradt quattro hajtás 810 ezer forintos felára szinte elenyésző a tikfabarna autó végleges, 15 282 000 forintos árcédulájához képest.

Összegzés

Fotó: Pályi Zsófia [origo]
Megkérik az árát és a potenciális vevők meg is fizetik

Olyan világban kell megcsillogtatnia a tudását, ahol már a Hyundait is a német konkurensekkel hasonlítjuk össze. Az A4 nem is mérhető praktikus mércével, itt már az apró finomságoké a főszerep. Ez már egy más dimenzió. Hogy a parádés minőség mennyire tartós, azt legfeljebb csak sejthetjük. Ehhez az autóhoz egyszerűen elég tehetősnek kell lenni, hogy első tulajdonosként élvezhessük addig a pár évig, amíg ki nem jön a következő generáció. Cserébe többé nem kell A6-ost vagy A8-ast venni ahhoz, hogy a nagyautók színvonalát kapjuk, mert ami az A4-esen felül van, az már luxus.

Műszaki adatok - Audi A4 Avant 2.0 TDI

Motor, erőátvitel, fékek. Hengerűrtartalom: 1984 cm3. Hengerek/szelepek száma: 4/16. Teljesítmény: 130 kW (177 LE)/4200. Nyomaték: 380 Nm/1750-2500. Sebességváltó: fokozatmentes automata. Fékrendszer elöl/hátul: hűtött tárcsa/tárcsa.
Méretek, tömegek. Hosszúság/szélesség/magasság: 4699/1826/1436 mm. Tengelytáv: 2808 mm. Nyomtáv elöl/hátul: 1564/1551 mm. Tömeg: 1650 kg. Terhelhetőség: 485 kg. Csomagtartó térfogata: 490 l. Üzemanyagtartály térfogata: 63 l.
Menetteljesítmények, fogyasztás. Gyorsulás (0-100 km/óra): 8,1 mp. Végsebesség: 211 km/óra. Átlagfogyasztás: 4,9 liter/100 km. Tesztfogyasztás: 6,8 liter/100 km. Szén-dioxid-kibocsátás: 129 g/km.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!