A legnagyobb használtautós portál elemzése szerint az első negyedév piaci aktivitását érezhetően visszafogta, hogy az átírási illeték idei emelése miatt az átlagosnál többen bonyolították le még az év vége előtt autójuk adásvételét. A második negyedévben viszont a növekvő kínálatnak köszönhetően ismét élénkülni tudott a használtautó-piac, ennek azonban ára volt: sokan kénytelenek voltak alacsonyabb összeget kérni autójukért, az átlagár így kevéssel másfél millió forint alá esett. Az évi 4-500 ezer eladott használt autó több mint négyötödét tartalmazó adatbázis szerint az árszintet egyértelműen csökkenti az is, hogy az 1-5 éves autót kínálata egy év alatt 12 százalékkal esett, miközben a 9 évnél idősebb autók száma 23 százalékkal volt magasabb, mint egy éve ilyenkor.
A másfél millió forintos átlagárszint különösen annak fényében jelent komoly visszaesést, hogy három éve ilyenkor, a piaci válság kezdetén ez az érték még 1,78 millió forint volt. Ha az infláció értékcsökkentő hatását is figyelembe vesszük, az értékesített használt autók átlagára ez alatt a három év alatt több mint a negyedével csökkent.
Ez a jelentős visszaesés egyrészt természetesen következik abból a tényből, hogy folyamatosan öregszik a magyar személyautópark, ugyanakkor az általános gazdasági környezet romlása, az autókhoz kapcsolódó költségek megugrása is mind több autóst kényszerít arra, hogy akár nyomottabb áron is megpróbáljon megválni járművétől.
A második negyedév során enyhén tovább erősödött a forint. Ez komoly szerepet játszott abban, hogy az idei első félévben már mintegy 25 ezer használt autót importáltak Magyarországra, több mint kétszer annyit, mint 2011 első hat hónapjában. Ez a tendencia várhatóan a második félévben is folytatódni fog. A behozott autók számának növekedése azonban önmagában kevéssé tudja megmozgatni a piacot, mivel a teljes használtautó-piac volumenének mindössze nyolcadát teszi ki az import.
"A használtautó-piac összforgalma a visszafogott lakossági kereslet miatt az év hátralévő részében is csak nagyon lassan élénkülhet" - jelzi előre a Használtautó.hu ügyvezetője. "Az újautó-piacon tapasztalható élénkülés ezen a területen leghamarabb fél-egy éves késéssel tudja majd éreztetni kedvező hatását, így az év végéig kedvező esetben oda juthatunk majd el, hogy e piac mérete immár nem csak kampányszerűen, egy-egy adminisztratív változás következtében, hanem tartósan meghaladja majd a válság kezdetekor mért szintet."