Autónk egyik legösszetettebb és legköltségesebben javítható eleme a motor, ezért megéri néhány egyszerű trükkel kímélni, így hosszabb távon jelentős összegeket takaríthatunk meg a szervizszámlán. Azok se dőlhetnek hátra nyugodtan, akik a manapság egyre hosszabb garanciaidőben bíznak, mondván, hogy még a lejárta előtt eladják az autót, mert extrém körülmények között néhány hónap alatt is tönkre lehet tenni egy új motort.
Az egyre korszerűbb gyártási technológiának és anyaghasználatnak, valamint a korszerűbb kenőanyagoknak köszönhetően tartósabbak lettek ugyan az erőforrások, már nem is igénylik például azt a fajta klasszikus bejáratást, mint néhány évtizeddel ezelőtt, ám az egyre bonyolultabb technikai megoldásoknak köszönhetően a hibaforrások száma is nőtt. Ilyen például a turbófeltöltő, amely plusz lóerőket és nyomatékot jelent, de ha nem figyelünk rá, hamar csereéretté válhat. Mivel az autókhoz és a focihoz mindenki ért, rengeteg helyről kaphatunk és szerezhetünk "tuti tippeket", arra azonban készüljünk fel, hogy egységes állásponttal csak elvétve fogunk találkozni. Mi is ezzel szembesültünk, miután négy szakértőt kérdeztünk meg arról, hogyan használjuk a lehető legkíméletesebben autónk motorját. A BMW, a Toyota és a Volkswagen hazai importőrének műszaki szakértőin túl megkérdeztünk egy évtizedek óta autószereléssel foglalkozó mestert is.
Kell-e melegíteni a motort elindulás előtt?
Első számú feladat az üzemi hőmérséklet elérése. A hideg motor többet fogyaszt, károsanyag-kibocsátása az egekben, de ami a legfontosabb, a hideg motorolaj nem biztosít tökéletes kenést, ezért sokkal jobban kopnak a mechanikus elemek, ha ilyenkor erőltetjük. De mi a teendő nagy hidegben? Járassuk a motort alapjáraton, vagy üljünk be, és induljunk el finoman, mert a magasabb fordulattól hamarabb bemelegszik?
Ha az első métereken nem próbálunk fűtést kicsiholni az autóból, hamarabb bemelegszik a motor?
Mi az optimális fordulatszám általános használat esetén?
Turbómotor esetén a start-stop rendszer nem árt az autónak?
A motor vére, az olaj Talán mindennél fontosabb a megfelelő minőségű motorolaj és a csereintervallumok betartása. Aki erre nem figyel, hiába melegít kíméletesen és tartja az optimális fordulatot, hamarabb fogja elkoptatni a motorját az elégtelen kenés miatt. Az autógyárak folyton azon fáradoznak, hogy minél ritkábban kelljen a motorolajat cserélni, ezért a használati utasításban előfordulhat 25-30 ezres olajcsere-intervallum is. Azonban ezek az intervallumok optimális használat mellett értendők, az pedig pont annyira életszerű, mint a gyári fogyasztási adatok. A lelkiismeretesebb autógyárak legalább kisbetűvel feltüntetik, hogy a 30 ezer kilométerenkénti olajcsere városi használat mellett 15 ezerre rövidül. |
Az új motorokat hogyan kell bejáratni?
Jót tesz a motornak az időnkénti kiégetés, vagy inkább adalékanyagok használatával szabaduljunk meg a lerakódásoktól?
Összegzés Egységes vélemény továbbra sem született. Az autógyártók és műszaki embereik különféleképp gondolkodnak a helyes motorkezelésről, de az alábbi kezelési útmutató a válaszaik összegzése alapján készült.
|