Egyszerre három modellt is bemutat a Genfi Autószalonon az európai piac meghódítására törő kínai Qoros. A GQ3 szedán szériaváltozata debütál Svájcban, a kombit és a Cross Hybrid crossovert tanulmánynak nevezik, de valószínűleg már keveset változnak a sorozatgyártásig. Annál is inkább, mert a szedán és a kombi hátsó lámpái teljesen egyformák, amely már most a gyártási költségek optimalizálására utal.
A Qoros ötven százalékban a kínai autógyártó Cheryé, másik fele egy befektetési társaság, az Israel Corporation kezében van. A márkával kezdettől fogva az volt a terv, hogy az európai minőségi szabványoknak megfelelő autókat gyártson, ennek jegyében a vezetőséget teletömték német szakemberekkel, a formatervezéssel pedig a korábban a Mininél dolgozott Gert Hildebrandot bízták meg. Több nemzetközi vállalat is kivette a részét az autók fejlesztéséből, a legnagyobb szeletet az osztrák Magna Steyr vállalta magára.
A Qoros első szériagyártású modellje, a kompakt GQ3 szedán formailag teljesen vállalható. Eleje nagyszerű, a hátulja sikerülhetett volna kicsivel jobban, de összességében nem lesz nehéz lenyomni az európai vevők torkán. 4615 milliméter hosszú, 1839 milliméter széles és 1445 milliméter magas az autó, tengelytávolsága 2690 milliméter. A képek alapján bőven van benne hely hátul, amely a kínai piacon (de persze Európában is) kulcskérdés.
Qoros GQ3 - a képre kattintva galéria nyílik!
Igazán nagy dobást az autó utastere jelent, amelyet tényleg a lehető legegyszerűbbre terveztek. Mivel a gyártó szerint a leendő vásárlók 95 százalékának már úgyis okostelefonja van, androidos és iOS rendszerű eszközök dokkolására is felkészítették a fedélzeti szórakoztatórendszert, amely egy 8 colos érintőképernyő nyomkodásával vezérelhető. A kijelzőn kívül még egy digitális klímavezérlő található a középkonzolon, semmi más.
Azért a GQ3 koncepciójából süt a spórolás, a futómű például nem egy kifinomult darab. Előre MacPherson rugóstagok, hátulra merev tengely került, amely kétségkívül olcsó, de nem biztos, hogy odalesznek érte az európai vevők. Pedig a megszerzésük érdekében mindent bedobtak a kínaiak, nem spóroltak a biztonsággal sem, így várhatóan a GQ3 lesz az első ötcsillagos kínai autó az Euro NCAP-nél.
Qoros GQ3 Estate - a képre kattintva galéria nyílik!
A praktikus kombi csomagtartója 500 literes, 50 literrel nagyobb a szedánnál, a 80 milliméterrel magasabb üléspozíciót ígérő crossover különlegessége az egyedi front és hátsó rész. Kezdetben két benzinmotor lesz a kínálatban, a normál feltöltésű 1,6-os 126 lóerős, legnagyobb nyomatéka 155 Nm. Ugyanebből a motorból készül turbós verzió is, 156 lóerős teljesítménnyel és 210 Nm-es nyomatékkal. Mindkét motorhoz hatfokozatú kézi váltó kapcsolódik, felárért hatfokozatú duplakuplungos automata rendelhető. Piactól függően start-stop rendszert is kapcsolnak a motorokhoz, az európai biztosan ilyen lesz.
Fejlesztés alatt áll és hamarosan érkezik egy háromhengeres, közvetlen befecskendezéses 1,2-es turbómotor is, ennek teljesítménye 130 lóerő lesz. Szintén közvetlen befecskendezéses az 1,6-os turbó utódja is, a továbbfejlesztett motor 160 lóerőt ígér. Ezekhez a motorokhoz már hétfokozatú duplakuplungos váltó lesz rendelhető, és teljesítik az Euro 6-os normát is. Dízel egyelőre nem szerepel az étlapon, ha jól mennek az eladások, szó lehet egy gázolajos motor premierjéről is.
Qoros GQ3 Cross Hybrid - a képre kattintva galéria nyílik!
Készül a Qoros 4x4-es hibrid hajtása is, amelyben egy 67 lóerős villanymotor hajtja a hátsó tengelyt. Az 1,2-es turbóval párosítva hét másodperc alatti százas sprintet ígér a Qoros, a rendszer az American Axle és a Saab fejlesztése, a 9-3-as utódjához használták volna. A jogokat a Saab összeomlása után vásárolta meg a Qoros.
A kínaiak hivatalosan még nem beszéltek az árról, de egy kiszivárgott infó szerint a németországi árlista 11 ezer eurótól indul majd. Az átszámítva 3,2 millió forintos ár nem rossz abban az esetben, ha a Qoros minden ígéretet teljesít a GQ3-mal kapcsolatban, de kicsit kedvezőbb árat is kalkulálhattak volna a marketingesek egy piachódító autó számára.