Budapesten már csak emlék a sebességajánló tábla

sebesség előjelző tábla
Vágólapra másolva!
Ma már csak Szegeden, Székesfehérváron, Győrben és Veszprémben működnek azok az elektronikus sebességajánló táblák, amelyek azt mutatják, hogy mekkora sebességgel kell haladni, ha el akarjuk érni a következő zöld lámpát. Egy ilyen rendszerrel lejjebb lehet szorítani a lég- és zajszennyezést és a baleseti kockázatot, ennek ellenére a fővárosban már egy tábla sem üzemel a kint lévő 36-ból.
Vágólapra másolva!

Fotó: Tuba Zoltán [origo]
Tíz éve nem működő sebesség-előjelző tábla a Szentendrei úton

A 90-es években a nagyobb utak mellett a fővárosban is sárga táblák írták ki azt a sebességet, amivel el lehetett érni a következő zöld lámpát. Számos előnyük volt az ilyen rendszereknek, a forgalom folyamatossá tétele ugyanis csökkenti a vezetőket érő stresszt, a környék zaj- és légszennyezettségét, a gyorshajtási hajlamot, és a mindezek eredményeként a balesetek számát is.

A Budapesti Közlekedési Központ megkeresésünkre adott válaszában arra célzott, hogy ezek a rendszerek ma már szükségtelenek, mivel ahol ezek üzemeltek, ott jelenleg kedvező jelzőlámpás hangolásban, tehát zöldhullámban közlekedhetnek a járművezetők. Hozzátették, hogy a zöldhullámot megakasztó kereszteződéseket a rendszeresen arra közlekedő vezetők jelentős része ismeri, így sebességüket is ennek megfelelően választják meg. A Szentendrei úton 20, a Soroksári úton 9, az M5-ös bevezetőjén 5, a Tavasz utcában, a Váci úton 1-1 darab sárga kijelző van kint az oszlopokra szerelve, de már egyik sem működik.

Ha működő sebességajánlót akarunk látni, vidékre kell menni. Színkontrasztos, elektromechanikus kijelzőkkel működő rendszert Veszprém megyében a 8-as főút déli elkerülő szakaszán, Szegeden, Székesfehérváron és Győrben használnak ma is, a modernebb LED-es kijelzőt viszont csak Székesfehérváron.

Forrás: BKK
A Soroksári úton is csak a feketeséget mutatja a tábla

A BKK tájékoztatása szerint Budapesten az 1980-as évek végén készült eszközöket - különösen a speciális, fénypontos (izzólámpás) kijelzők miatt - műszakilag nem lehetett gazdaságosan üzemeltetni, a rendszer gyakorlatilag már egy évtizede nem működik. Az eszközöket gyártó egyik cég, a Vilati-SBH Kft. jogutódjának számító Swarco Traffic Hungária Kft. a megkeresésünkre elárulta, hogy a Szentendrei úti készülékek jogelődük termékei, és a garanciális időszak régen lejárt, ezért nekik az üzemeltetéshez már nincs közük.

Megosztók az üzemeltetési tapasztalatok. A Swarco kezdetben azt tapasztalata, hogy az autósok egy része nem követte az ajánlott sebességértékeket, így a következő lámpánál biztosan meg kellett állniuk, s ezzel a tervezetten érkezőket indokolatlan lassításra kényszerítették. Aztán a rendszeresen arra közlekedők később valószínűleg rájöttek, hogy nem érdemes a jelzéseket figyelmen kívül hagyni, mert a Közútkezelő kérdésünkre már kedvezőbb tapasztalatokról számolt be. A Swarco a jelenlegi gazdasági helyzetben nem tartja valószínűnek az ilyen rendszerek tömeges elterjedését, de a környezetvédelmi és baleset-megelőzési szempontok miatt véleményük szerint van létjogosultságuk a változtatható képű elektronikus táblarendszereknek. A másik gyártó, a Fore Kft. arról számolt be, hogy öt éve nem kapott megrendelést sebességjelző készülékre.

Mai árakon körülbelül 750 ezer forint lenne egy darab mechanikus lapozóval szerelt berendezés telepítése, a Swarco egy modern, három LED-kijelzős rendszert nettó 4,5 millió forintért szállítana le, a telepítés költségei az adott helytől függnek. Korábban az üzemeltetés során a mechanikus ún. lapozó szerkezet rendszeres javítást igényelt, de a mai LED-es készülékekkel ezt már el lehet felejteni, mint ahogy a vezetékes jeladó-kapcsolatot is. Sajnos az ehhez hasonló rendszerek telepítését gazdaságilag nehéz megindokolni, ugyanis a meg nem történt balesetek anyagi haszna és a kisebb környezeti terhelés, valamint az autók csökkent amortizációja nehezen számszerűsíthető.

A BKK-nál azonban az intelligens forgalomirányítást segítő eszközök, így a változtatható jelzésképű táblák alkalmazása ma is napirenden van, a meglevő infrastruktúrát fel lehetne használni későbbi ITS-fejlesztésekre (Intelligens Közlekedési Rendszerek és Szolgáltatások Európai Szervezete), akár az ajánlott sebesség kijelzésére is. Ma már az adatok továbbítása mobilkommunikációval olcsón és gyorsan megoldható, ugyanakkor az áramhozzáférés megléte nagyon megkönnyíti a jövőbeni fejlesztéseket, például a behajtási díjat ellenőrző modul felszerelését.

Hogyan működnek?

A sebesség-előjelző tábla a jelzőlámparendszer vezérlőjétől kapott, várható zöldkezdetet tartalmazó információ alapján kiszámolja és megjeleníti azt a sebességet, amellyel a tábla mellett elhaladva a következő lámpánál zöldet kapunk. Nem jeleníthető meg az adott útszakaszon megengedett sebességnél nagyobb érték, a legkisebb kiírható sebesség általában 20, 30 vagy 35 km/h, a sebesség 5 vagy 10 km/h-s lépcsőkben növekszik. Ha szabályos sebességgel haladva már nem lehet elérni a zöld jelzést - vagy baleset, esetleg dugó esetén -, a tábla két vízszintes vonalat ír ki, vagy egyszerűen sötét marad.

A készülékek egyik hazai gyártója, a Fore Kft. elárulta, hogy kétféle működési mód használatos a szolgáltatási színvonaltól függően. Az egyszerűbb a programtól függő üzemmód: a sebességkijelzés programozásánál figyelembe veszik a napszakot, a helyi csomóponti sajátosságokat, így biztosítva az átlagértékeknek megfelelő optimális rávezetést a zöld jelzésre. Természetesen előzőleg a kijelzőn a csomóponttól mért távolságot, valamint az alsó és felső sebességhatárt és lépésközt be kell állítani. Fejlettebb a forgalomtól függő üzemmód, amikor a megfelelő érzékelőket beépítve a jelzőlámpák előtt pillanatnyilag tartózkodó járművek számának ismeretében lehet megvalósítani a szabályozást.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!