Az Adam alig hasonlít a többi Opelre, fő vetélytársa a Fiat 500
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)
2008-ban a Fiat kihozta az új 500-ast, ami műszakilag tulajdonképpen egy kevésbé praktikus régi Panda volt, de erről hajlamosak elfeledkezni azok a - főleg hölgy - vásárlók, akik könnyes szemmel és erős nyáltermeléssel ugrálják körül helyes miniautót a fényesre suvickolt bemutatótermekben. Remekül keres vele a Fiat, hiszen a már nem éppen korszerű technikát a sokféle extra és a stílusos megjelenés miatt meglehetősen kellemes árréssel értékesítik, még a jobban vezethető és nagyobb presztízsű Minitől is sok vásárlót tudnak elhódítani. Később aztán a Citroën is elleste a receptet, és kihozta a prémium C3-ast DS3 néven, szintén Háború és béke hosszúságú extralistával, széleskörű egyénre szabhatósággal, de már nem retró dizájnnal.
Hasonló receptet követ az Opel is új minijével, az Adammal: formája abszolút mai és szemrevaló, kívül-belül jobban személyre szabható, mint egy okostelefon képernyője, a technikáját viszont egy öregedő tömegmodelltől, a jövőre leköszönő Corsától kapta, de ez a célcsoportot cseppet sem fogja zavarni. Nevével az Opel alapítójára utalnak, a Ferrari ezt csak a csúcsmodelljével merte megtenni, ráadásul csak egyszer.
Hosszához képest nagyon széles, látványra is stabilan áll az úton
A 3,7 méteres Adam 15 centivel hosszabb és 10-zel szélesebb a Fiat 500-asnál, a Corsánál 30-cal rövidebb és 9-cel szélesebb. Igazi kis pufók manó, mérges arckifejezéssel, lebegő hatású tetővel és nőiesen telt, csinos farral. Nem gondoltam volna, hogy a rövid budapesti menetpróbán ilyen hatást vált majd ki a fehér tetejű és kerekű tesztautó az utca emberéből: ha megálltunk, odajöttek, ha mentünk, integettek, a piros lámpánál átszóltak, hogy gratuláljanak. Az Adam bizony nem a rejtőzködő emberek autója.
A típusjelzés a C-oszlop tövében van, a tető nem ér le a lemezig
Emlékeim szerint a pár éve vezetett Rolls-Royce Phantom Coupé váltott ki hasonlóan intenzív hatást az emberekből, de nem ez az egyetlen hasonlóság a 100 millió forintos luxuskupéval: az Adamba is kérhető olyan tető, amely a csillagos ég illúzióját kelti, akár a garázsban állva is. A kárpitba rejtett, 64 LED-ből álló hangulatfényt a Romana és Tiffany regényeken nevelkedett hölgyek még felhőket mintázó háttérfestéssel is kombinálhatják, persze az Adam személyre szabhatósága egyáltalán nem merül ki ennyiben. 12-féle külső fényezés, 3-féle tetőszín, 4-féle belső hangulat választható, ezeket 15-féle üléskárpittal, 19-féle, utólag is cserélhető belső díszbetéttel és 8-féle színű hangulatvilágítással lehet kombinálni. Ha ez nem lenne elég, 31-féle keréktárcsából lehet válogatni 15-18 colos méretig, egyes felniken még a küllőbe pattintott színes díszbetét is cserélhető.
Romantikusoknak kötelező a csillagos eget imitáló tetőfény, amelyhez kérhető felhős alapfestés is
Kicsi a valószínűsége, hogy két egyforma Adam kiguruljon a valaha Wartburgokat készítő Eisenachból, azonban az egyénre szabásnál nem árt mértéket tartani, ugyanis egyáltalán nem biztos, hogy használtan könnyű lesz eladni egy csak nekünk tetsző, extrém színkombinációjú példányt.
Az Adam fejlett multimédiarendszere már a közeljövőt vetíti előre, ugyanis a 7 colos színes érintőképernyő a saját okostelefonunk képernyőjét jeleníti meg, a képek, filmek és zenék mind-mind lejátszhatók, sőt még a navigáció is a mobilon fut. Szintén egyedülálló a miniautók között, hogy lehet rendelni hátsó lökhárítóból kihúzható kerékpártartót (190 ezer Ft), holttér-figyelőt (100 ezer Ft), automatikusan kormányzó parkolóasszisztenst (100 ezer Ft), fűthető kormányt és első üléseket (70 ezer Ft) vagy LED-es hátsó lámpát (30 ezer Ft).
Olyan, mint egy prémium kisautó, az anyagok és a formák nagyon tetszetősek
Egyértelmű, hogy a forma mellett az utastér a legerősebb pontja az Adamnak, sem anyagminőségben, sem dizájnban nincs jelentős lemaradása az kiskategória etalonjának számító Audi A1-től, sőt hangulatában simán lefőzi. További jó pont, hogy természetesebb pozícióban lehet ülni a volánnál, mint ahogy a minikben megszoktuk, a kormány négy irányba állítható, a kilátás remek a nagy ablakfelületek miatt. Mivel az Adam magas és széles, elöl hasonló a helykínálat, mint egy két kategóriával nagyobb Astrában. Persze a 2,3 méteres tengelytávval nehéz csodát tenni, hátul ezért csak gyerekek férnek el kényelmesen, és a 170 literes csomagtartó is inkább csak a hétvégi és nem a havi nagybevásárláshoz elegendő.
A mindössze három év alatt kifejlesztett kocsi a Corsa rövidített padlólemezét, futóművét, motorjait és váltóját örökölte. Az 1,2-es benzines 70, az 1,4-es 86 és 100 lóerővel létezik, dízelmotor nincs a kínálatban. Emlékeink szerint a Corsa súlyával még szenvedett az erősebb 1,4-es, de az egytonnás Adamot már viszonylag élénken mozgatja (0-100 km/h: 11,5 s), igaz, egy hasonló méretű és teljesítményű Fiat Panda 100HP ellen nem lenne esélye sem kanyarban, sem egyenesben. Így is kellemes vezetni az Opelt, de nem a sportossága miatt, hanem mert stresszmentesen, minimális erőfeszítéssel vezethető, ülései kényelmesek, kezelőszervei könnyen járnak, a kilátás belőle pazar, és a széles kerekekkel a tapadása is nagy.
Sportfutóművel alig dől a kanyarban, de cserébe rázós az utazás
Viszont nem árt tudni, hogy a 17 és 18 colos kerekekhez már ültetett sportfutómű jár, ami a budapesti utakon túl rázós, ehhez jön még a rövid tengelytáv okozta bukdácsolás az úthullámokon, fekvőrendőrökön. Lehetne javítani a pontos, de szinte visszajelzés nélküli kormányzáson is. Teljesen feleslegesen van City-üzemmódja, ilyenkor olyan érzése van az embernek, hogy elég lenne a kezdő lökést megadni, és az utána mind a 2,8 fordulatát magától megtenné a háromküllős volán.
Valószínűleg sokat javul majd az Adam 2014-ben, amikor végre megkapja a vadonatúj, egyliteres, háromhengeres turbómotort az új fejlesztésű hatfokozatú váltóval. Addig elsősorban a formája, extrái és egyedi hangulata miatt foghat vásárlókat, ezért inkább divatcikknek tekinthető. Így azon sem kell csodálkozni, hogy méretéhez képest nem olcsó: a legolcsóbb klímás, 70 lóerős változatért 3,23 milliót kell fizetni, de erősebb motorral és sok extrával már könnyen négymillió forint fölé lehet kúszni. Szinte hajszálra annyiba kerül, mint a Fiat 500.
Jövőre egyliteres turbómotort kap, valószínűleg azzal lesz az igazi
Ezzel a modellel az Opel megpróbál a prémiumgyártók felé elmozdulni, amire azért van szüksége, mert egy vérbeli tömeggyártó már van a General Motors európai portfóliójában (Chevrolet), és azért is, mert talán soha nem volt ennyire szüksége profitra, mint manapság. Márpedig az ügyes dizájnnal, tarka díszbetétekkel, karbonmintás tükrökkel és színváltós hangulatvilágítással jól lehet keresni.