Amikor először belegondoltam, hogy mi vár rám a Kertész utcai garázsban, nem kezdtem el borzongani a lelkesedéstől. Egy átlagos német kisautó a hetvenes évekből, mintha ma egy Škoda Fabiát vagy Suzuki Swiftet próbálnék ki. De - ahogy már máskor is megesett velem - hamarosan rájöttem: teljesen alaptalanok voltak az előítéleteim. Igen, az Opel Kadett C valóban egy nagy sorozatban gyártott, különlegesnek semmiképpen nem mondható, spártai, ráadásul a külsejét tekintve is átlagos modell, de talán éppen ezért tetszett meg olyan nagyon; élvezet autókázni vele, s mindazt adja, amiért lehet egy veteránt szeretni. A menetpróba előtt néhány szó magáról a típusról és a főszereplőről.
A hátsókerék-hajtású modell 1973 és 1979 között készült, és rengeteg országban, többféle márkanéven futott (Buick, Chevrolet, Daewoo, Holden, Isuzu stb.), tulajdonképpen igazi világautó volt. A ralisportban is sikeres kupé a legismertebb és legkedveltebb a veterános körökben, az egyéb variánsok (háromajtós ferdehátú és kombi, két- és négyajtós limuzin) sem tűntek el, elsősorban Németországban és a Benelux-államokban van rajongótáboruk. Ez az autó 1976-ban gördült ki a gyárkapun, de még az éppen ebben az esztendőben megejtett enyhe ráncfelvarrás előtti kivitelben: első irányjelzői a lökhárítók alatt lapulnak, három vízszintes rácsot kapott a hűtőmaszk, a márkajelzés a motorháztető végén trónol.
Csak a sárga szín miatt feltűnő jelenség az utakon. A gyári ködfényszórók és az 5,5 colos acél sportfelnik extraként jártak hozzá, az utóbbiakhoz a középső kupakokat és a felnikarikákat utólag szerezte be a tulajdonos
Négyajtós szedánból nincs túl sok, hiszen ezeket általában nem óvták, hanem családi vagy munkaautóként lelakták, elpusztították. 1981-ben jött az országba, a mostani gazda, Felkai Gábor, a veterán és youngtimer kereskedelemmel, tárolással foglalkozó Kultmobil tulajdonosa annyit tud az előéletéről, hogy első itthoni éveit megkímélve töltötte, majd - már a rendszerváltás után - egy festőkisiparos szerezte meg. Nála sem volt rossz sora, ám a sárvédőívek, küszöbök, valamint a motorháztető és a csomagtérfedél peremei elkezdtek rozsdásodni, így ezeket javítást követően (a gyári pasztellsárga helyett) barnás kencével lefújták. Ezzel együtt jó karban megmaradt, és következő - Opel-rajongó - tulajdonosa is óvta, majd 2006-ban költözött Gáborhoz. Az akkor 30 éves Kadett órája kicsit több mint 100 000 km-t mutatott, azonban ez (a külsejétől eltekintve) nemigen látszott rajta. Ülés- és ajtókárpitjain nem hagyott nyomott a használat, szőnyegei olyanok, mintha sosem taposták volna cipők és bakancsok.
Sportdobot kapott hátra, így sokkal szebben (öblösebb hanggal) muzsikál. Van hátsóablak-fűtés és kiegészítő ködzárófény is, mindkettőt gyári kapcsoló működteti. Kapható volt gyári (fém) napfénytető is
Garázsban töltött évekre utal, hogy gyári állapotú, vagyis nem is repedezett a műszerfal teteje, a tetőkárpit, a gumikéderek és a napellenzők mind újszerűek. Két átalakítást kellett rajta végrehajtani: a korhű, de nem eredeti rádiósmagnó átadta a helyét a gyári rádiónak, s a méretes hangszórókkal elcsúfított kalaptartót is helyreállították. A motorhoz nem kellett nyúlni, ugyanígy a motortér egésze is az 1976-os állapotot tükrözi. Gábornak igazából csak a külsejével kellett foglalkoznia. Minimális lakatolni valót találtak a bal hátsó küszöbrésznél és a sárvédőknél, majd jöhetett a külső fényezés. Nem szedték szét az autót, mivel belül mindenütt hibátlan volt a lakkozás, a fényezők megoldották a feladatot. A 2010-es FIVA minősítés előtt csak az egyébként jó állapotú futóművel és padlólemezzel foglalkoztak, kapott egy új, viaszos alsó védelmet, javították a kipufogórendszert.
A gyönyörű, gyári állapotú műszerfal felső pereme puha műanyag. A vezetőt sebességmérő, időóra, vízhőfok- és üzemanyagszint-mérő tájékoztatja. A gyújtáskulcs alatt és a középső tükör felett lámpa világít, ha kinyitjuk az ajtót. A kormányvédőt itthon készítették
Rövid kísérletezést követően beindul az 1,2 literes négyhengeres. Ez az erősebbik, S kivitel, Solex 35-ös karburátorral, 60 lóerővel. Néhány perces bemelegítés közben a szívatót lassan vissza lehet engedni, a művelet végére szépen kisimul az alapjárat, rajtra kész a Kadett. 193 cm-es magasságommal elfogadható helyet találok magamnak a volán mögött. A néhány kezelőszerv használata pillantok alatt megtanulható, de szokatlan, hogy a bal oldali bajuszkapcsoló nemcsak az irányjelzőt, hanem az ablaktörlőt is kezeli. Nekivágunk Budapestnek, elsőre feltűnik, hogy milyen könnyedén jár a szervo nélküli kormány (mindössze nyolc mázsa a C), és a pedálokat sem izmos vádlikhoz tervezték. Négyfokozatú, közvetlen váltója határozott kézzel tologatható, bár a kart középre visszahúzó rugó már elfáradt. Nagyon élénk a gázreakció, ahogy megérintjük a pedált, már lódul is meg az autó, izmosabbnak tűnik, mint amilyen valójában. Gyorsításkor ajándékként ott a morgós kipufogóhang, már-már sportkocsiban érezzük magunkat. A kor divatját tükröző (elöl kettős keresztlengőkaros, hátul Panhard-rudas) futómű jól boldogul a városi kátyús utakon, rugózását sem illethetjük rossz szóval. Gábor azt mondja: bármikor elindulna vele több száz kilométeres kirándulásra, megbízható, mint egy Doxa óra.
Eredeti fényezésű motortér, amelyben elvész a három helyen csapágyazott főtengelyű egy-kettes. Kézi szívató segíti a hidegindítást, az S motor 98-as benzint kér
Műszaki adatok |