Hív a vasút, vár a MÁV
Jegyáremelés bejelentése nélkül, de drágul a vasúti utazás, ugyanis május 15-től a gyorsvonatokra is kiterjesztik a távolsági buszokon már korábban bevezetett gyorspótjegyet. Az erről szóló közleményt a május 1-jei ünnepnap éjjelén tették közzé a MÁV-Start honlapján. A felár kilométerfüggő, mértéke pedig megegyezik a kiemelt Volán-járatokra, illetve az IC-vonatokra (utóbbiakra a helyjegyen felül) kivetett összegekkel. Az ára 100 kilométerig 150 forint, utána 20 kilométerenként felváltva 25 vagy 30 forinttal emelkedik. Ennek fényében lássuk, mennyibe kerül, ha vonattal akarunk lejutni Budapestről Szegedre!
Ez az út a MÁV szerint 191 km, és 3410 forintba kerül a teljes árú jegy, már hozzá kell adni a gyorsvonat pótdíjat, erre a távolságra 295 forintot, tehát összesen 3705 forintot kell fizetni Szegedig. Az út két és fél órát vesz igénybe, másodosztályon, kabinos vagy termes kocsival.
Busszal
Budapestről Szeged három óra Volánbusszal, bár csak 173 kilométer az út, aminek 3130 forint a menetdíja, de 265 forint távolsági kiegészítőt is felszámítanak, így összesen 3395 forintba kerül az utazás. A MÁV május közepétől érvényes gyorsvonati pótdíjazása egyébként hajszálra megegyezik a Volán 2012. szeptember elsején bevezetett távolsági kiegészítőjével, de a Budapest-Szeged táv Volánbusszal egy alacsonyabb összegű sávba esik, mert 18 kilométerrel rövidebb az út busszal. 310 forinttal olcsóbb viteldíjért a Volánbuszon wifielérhetőséget kapunk, és interneten előre megrendelve a helyünket is megválaszthatjuk, míg a légkondicionálóról csak általában lehet elmondani, hogy a felszereltséghez tartozik.
Autóval
Az M5-ös autópályán Budapesttől Szeged 172 kilométerre van, ez egy átlagos 8 literes benzinfogyasztású autóval nagyjából 5632 forint, míg 6-7 literes átlag dízelfogyasztással számolva 4300-4965 forint közötti összeg jön ki. Ha gyorsan szeretnénk lejutni Szegedi, akkor ehhez még hozzá kell csapni az autópálya díját is, ez a legolcsóbb, 10 napos matrica esetében 2975 forintos költség egy személyautó esetében, bár a visszaút miatt ennek akár vehetjük a felét is. Ez így összesen nagyjából 7 ezer forint körül összeget jelent, plusz mínusz száz forintok jöhetnek ki az üzemanyag fajtája és az autó fogyasztása miatt, amiből jól látszik, hogy autóval csak akkor éri meg, ha legalább ketten indulnak útnak, viszont ebbe még nem számoltuk bele az autó értékcsökkenéséből és használatából származó költségeket, tehát minimum három felnőtt esetén éri meg igazán autóra váltani a buszt vagy a vonatot. Ez persze csak a dolog anyagi vonzata, hiszen saját autóval a leggyorsabb és legkényelmesebb utazni, így megspórolható az állomásokra való kijutás ideje és költsége is.
Autós tömegközlekedés
Kezdetben csak egyetemisták és ingázó dolgozók között volt népszerű a telekocsirendszer, de az internetnek köszönhetően ma már rengeteg online felületen tudunk magunknak helyet találni egy autóban. A hősidőket idéző fórumoktól kezdve profi kereső és hirdetési felületet kínáló oldalakig terjed a rendszer. Az egyik legnagyobb ingyenes hazai telekocsi-szolgáltatás, az Oszkár (Online Személyfuvar Közvetítő Rendszer) is két egyetemista lelkesedéséből nőtte ki magát. Szegedig átlagosan 2000 forintos útiköltséggel találkozni a keresőfelületen, ahol a pontos útvonalat, a találkozót, sőt még az autó paramétereit is meg lehet tudni. Az előre megbeszélt útiköltségen kívül a rendszer használata teljesen ingyenes, csak regisztrálni kell a honlapjukon, és már jelentkezhetünk is utasnak, vagy épp utasokat szállító autósnak. Bár jelenleg ez a legolcsóbb utazási forma a stoppoláson kívül, azért némi kockázatot is rejt, nem ismerjük leendő sofőrünk vezetési képességeit, autója műszaki állapotát, míg a sofőröknek azt nem árt tudniuk, hogy teljes felelősséggel tartoznak az utasokért, így egy esetleges baleset és sérülés esetén tetemes kártérítés megfizetését is kockáztatják.
Olcsóságának köszönhetően egyre többen kapnak rá a telekocsikázásra, az Oszkár adatbázisa szerint Pécsen a legnépszerűbb ez az utazási forma, Budapest és Pécs között csak az idén közel 10 ezer utas használta a rendszert. Ami a felhasználókat illeti, az utasok 45 százaléka nő, de a sofőröknek mindössze 12,5 százaléka hölgy, bár ez utóbbi arány 2010-ben még csak 9,2 százalék volt.