Szeptembertől csak sárga színű, tíz évnél fiatalabb taxik közlekedhetnek Budapesten, bár folyamatban van egy rendeletmódosítás, amely tartalmaz néhány kedvezményt. Akiknek az április 18-i kihirdetés napján volt engedélyük, azokra 2014. január 15-ig nem vonatkoznának az autó korhatárára vonatkozó szabályok, január 16. és 2015. június 30. között pedig maximum 15 éves autóval is taxizhatnának. A rendeletben eredetileg szereplő tízéves korhatári megkötést rájuk csak 2015. július elsejétől kellene alkalmazni.
Akiknek a rendelet kihirdetésének napján nem volt érvényes taxiengedélyük, azok csak tíz évnél fiatalabb autóval taxizhatnak szeptembertől. A járművek teljesítményére, környezetvédelmi besorolására, csomagtartóméretére vonatkozó rendelkezéseket szintén csak 2015. július elsejével kellene alkalmazni azok esetében, akiknek április 18-án volt érvényes taxiengedélyük.
Az Országos Taxis Szövetség (OTSZ) a napokban elkészítette azokat az első bemutatóautókat, amelyekkel az új egységes megjelenést szeretnék megismertetni a turistákkal, és persze a hazai utazóközönséggel. Már forgalomba is állt az első hat-hét, sárga fóliázással ellátott autó, a háttérben pedig folyamatosan zajlanak azok a tárgyalások, amelyek a taxisok számára olcsóbbá tehetik az egységes megjelenésre való átállást.
Metál Zoltán, az OTSZ elnöke szerint a piac feltérképezésén túl van a szervezet, hat-tíz olyan fóliázó cég van, amely kellő referenciával rendelkezik egy ilyen volumenű munka lebonyolítására. "Komoly minőségi elvárásaink vannak a fóliákkal szemben, nem mindegy, hogy ki és hogyan ragasztja fel őket" - mondta Metál. "Minőségtől függően, a jelentős mennyiségű autóra tekintettel 130-200 ezer forintból oldható meg egy autó teljes fóliázása, most azon dolgozunk, hogy a különböző lehetőségeket megismertessük a taxisokkal."
Az OTSZ egyelőre bizonyos minőségi követelményekre vár a Budapesti Közlekedési Központtól (BKK). A fóliák akármilyen jó minőségűek, egy idő után fakul a színük, így az OTSZ szeretné pontosan ismerni a tűréshatárokat. "Ha egy-két árnyalatnyi eltérés miatt tagadnák meg az engedélyek kiadását, abból nagy felháborodás lenne. Nekünk és a fóliázóknak is tisztában kell lennünk azzal, hogy mennyire lehet eltérni a rendeletben meghatározott sárga (traffic yellow) színtől."
Ez azért is fontos, mert az új rendszerben a BKK egyenként minősít majd minden taxit, az engedély kiadását pedig csak akkor lehet kérvényezni, ha a szemlén mindent rendben találtak, és erről igazolást állítottak ki. A taxisoknak kicsit fáj, hogy az ügyintézés jelentősen meghosszabbodik, két-három helyre is el kell majd menni az engedély megszerzéséhez, de Metál szerint egyelőre nem várható a folyamat egyszerűsítése.