Már a külsőségekből is látszott, hogy a Citroën nem egy hagyományos autóbemutatóra készült a Charles De Gaulle repülőtér melletti óriás pavilonban. André Citroën 136. születésnapján, február 6-án délelőtt négyezer kereskedőt, este pedig több mint 500 újságírót toboroztak össze a világ minden szegletéből, eljött a teljes vezérkar és a gyári WTCC versenycsapat, a kiállítótér nagysága pedig a Genfi Autószalon alapterületével vetekedett.
Elsőként Frédéric Banzet vezérigazgató lépett színpadra, aki azt kezdte fejtegetni, hogy a mai autóipar tévesen méri fel a vásárlók igényeit: egyre komplexebb, erősebb, jobban felszerelt és drágább autókat gyárt, holott a legtöbb ügyfél csak egy olyan autót szeretne, ami kényelmesen elvisz A-ból B-be, stresszmentesen vezethető, szolgáltatásaival könnyebbé teszi az ember életét, és amit megvenni és fenntartani sem kerül sokba. Ekkor előjöttek a függöny mögül a múlt legendás Citroënjei: az első európai népautónak tartott 5 HP, a legendás 2CV, (a tetőből integető Yvan Mullerrel és Sébastien Loebbel), aztán a kilencvenes években nagy sikert elért Berlingo és Picasso. Ezzel arra akartak emlékeztetni, hogy a Citroën minden korszakban megfelelő válaszokat adott a megváltozott fogyasztói igényekre az olcsó, de jól használható, ötletes autóival.
Amikor már a sokadik igazgató fújta ugyanazt a szöveget – iPhone-hasonlatok, egyszerűség, letisztult dizájn, kreativitás, kimagasló ár-érték arány – kezdett derengeni, hogy itt nem csak egy új típust, de egy új termékstratégiát is be akarnak nekünk mutatni. Mert ugyan egész sikeres az öt éve, pont ezen a napon bevezetett DS prémium almárka, de az eladásai így sem érik el a teljes Citroën mennyiség ötödét sem, ráadásul a DS-ek közül messze a legolcsóbb DS3-as fogy a legjobban (Kínában a DS-t külön márkaként forgalmazzák, ahogy a Toyota a Lexust). Volt tehát ok arra, hogy átgondolják, mi is legyen a kínálat gerincét alkotó C-sorozatú modellekkel.
Úgy tűnik, az utóbbi években gyárbezárásokra kényszerült, és nagy veszteségeket elkönyvelt PSA-konszern (Peugeot-Citroën) rájött arra, hogy nem kifizetődő, ha a márkái egymás ellen versenyeznek a piacon. Kiderült, hogy a Citroënnek mostantól a modern, fiatalos, innovatív, de kedvező árú márka szerepet szánják, a Peugeot pedig feljebb lép majd a prémium irányba, de továbbra is tömeggyártó marad, hasonlóan a Volkswagenhez. Nem győzték eleget hangsúlyozni, hogy abszolút árban nem kívánnak az olcsó márkákkal (vagyis a Daciával) versenyezni, inkább a kedvező ár-érték arányra helyezik a hangsúlyt. Az igazi prémiumautók továbbra is a Citroën DS almárkától fognak érkezni, így a három termékcsoporttal a PSA a piac nagy részét le tudja fedni.
Az ezen az estén leleplezett C4 Cactus elüt azoktól az autóktól, amelyek Európa legnépszerűbb kategóriáját, az évi hárommilliós eladással rendelkező C-szegmenst jellemzik. Kicsit úgy fest a közel Golf-méretű, 4,16 méteres újdonság, mint egy emelt szabadidő-autó, pedig valójában egy normál kompakt, amelyet az egyszerűség jegyében terveztek, de mégis karakteresebb formájú a többinél. Ebben nagyrészt szerepet játszik a „robotzsarus” új C4 Picassónál már eljátszott ötlet, hogy az autó arckifejezéséért a LED-es nappali fény a felelős, nem pedig az alatta elrejtett normál fényszórók.
A könnyen felismerhető orr-rész mellett az Airbumpnak hívott védőelemek a Cactus legjellegzetesebb részletei, az ajtókra és lökhárítókra tett, karcálló, légkapszulákat tartalmazó poliuretán betétek úgy mutatnak, mint a bőrbetétek egy dizájnbútoron. Viszonylag puhák, de puszta kézzel azért nehéz benyomni őket. Fő funkciójuk, hogy a tipikus városi sérülésektől – parkolási horzsolások, bevásárlókocsik ütései, stb. – megvédjék a karosszériát. Végignézve a Párizsban közlekedő autókon – amelyek legalább annyi apró sérüléssel rendelkeznek, mint a római társaik –, ez nagyon hasznos lehet a helyieknek, de én is örülnék, ha nem kéne azért egy parkoló hátsó sarkába állnom az új autómmal, hogy elkerüljem az ajtónyitások okozta sérüléseket. Négyféle színben rendelhető majd a szériatartozékként adott Airbump, bármelyiket lehet mind a tízféle külső színnel kombinálni.
Persze ezen kívül is vannak még érdekes ötletek a C4 Cactusban, a „Smart Wash” ablaktörlő lapátokat például úgy alkották meg, hogy azok magukba foglalják a szélvédőmosó vezetékét is, így a mosáskor nem lesz olyan pillanat, hogy egy ideig semmit sem látunk a szélvédőt elborító víztől. Ráadásul a szórófejes megoldás kétszer annyi idő alatt meríti le a szélvédőmosó tartályát. Hasonló ablaktörlő van egyébként a Mercedes SL-ben is, de nem árt tudni, hogy német luxusroadster közel tízszer annyiba kerül, mint amennyibe a Citroën fog. Meg kell említeni az innovációk között a C4 Cactus jobb első légzsákját is, amelyet a kesztyűtartó megnövelése miatt a tetőbe rejtettek, a világon elsőként.
Mégis, a C4 Cactus legnagyobb fegyverténye, hogy az egyliteres motorral szerelt alapkivitel tömege csak 965 kilogramm, ami kevesebb, mint amennyit egy Suzuki Swift nyom. Szinte hihetetlen, de a hasonló méretű normál C4-es 200 kilogrammal nehezebb nála. Számos előnye van a fogyókúrának: gyengébb motor, fékrendszer és hűtés is elegendő (ami csökkenti a gyártási költségeket), szerényebb a fogyasztás, és javul a vezetési élmény. Kissé átestek a ló túlsó oldalára a súlycsökkentéssel, néhány ilyen intézkedés, mint például a billenős, lehúzhatatlan hátsó ablakok és a csak egyben dönthető hátsó üléstámla létjogosultsága megkérdőjelezhető. Igaz, hogy előbbivel 11, utóbbival 6 kilogrammot nyertek, de még ezekkel együtt is egy tonna alatt maradt volna a Cactus tömege, lényegesen nagyobb használati érték mellett. Kizárólag háromhengeres, 1,0 és 1,2 literes, szívó és turbó benzinmotorokkal és 1,6 literes, négyhengeres turbódízellel lesz kapható a Cactus, utóbbi átlagfogyasztás a hivatalos mérési ciklus szerint csak 3,1 liter.
Nemcsak a külső, a belső tér is radikálisan különbözik attól, amit egy kompakt autótól megszoktunk. Csak 12 gombot tettek a műszerfalra, ezen kívül a vezető előtt egy digitális sebességmérőt, középen pedig egy 7 colos érintőképernyőt találunk, és ennyi. Az ár alacsonyan tartása miatt kemények (de legalább kellemes tapintásúak) a műanyagok, az ajtókon nincs szövetbetét, a behúzó kapaszkodó egy utazótáska fogójára emlékeztet. Kanapénak tűnnek, de valójában különállóak a kényelmes első ülések: az a trükk, hogy a könyöklő olyan, mintha a pad része lenne. Kézi váltós Cactust nem láttunk, a robotizált automatának nincs előválasztó karja, csak három gombja: D, R, és P. Fura, hogy a hagyományos kézifék helyett miért nem az elektromosat választották, mert a kar elhagyásával tényleg megvalósulhatott volna a kanapé. Amúgy a helykínálattal nincs gond, csak a fejtér szűkös hátul, ha megrendelik az üvegtetőt. Ez egyébként hőszigetelt, így nem kellett alá mozgatható rolót beépíteni, ami szintén csökkentette a tömeget. Nem tudtuk elhessegetni a gondolatot, hogy az üvegtető helyett milyen jó lett volna egy kézzel nyitható vászontető, ami nem csak egyszerűbb és olcsóbb, de hangulatosabb is lett volna.
Az autón kívül az értékesítési mód is radikálisan új lesz a C4 Cactus esetében. Nyugat-Európában egy fix havi költség fejében bérelni is lehet majd az autót, amibe az autó árán felül a biztosítás és a karbantartás is benne lesz majd. Többféle tarifacsomagot terveznek, lesz olyan is, amelyik arányos la megtett kilométerek számával, ami a keveset autózóknak lehet hasznos. A „Citroën és Ön” nevű terv keretében pedig javítanak az ügyfélszolgálaton, 24 órán belüli visszahívást ígérnek a problémás ügyfeleknek, szervizlátogatáskor pedig ingyenes autómosást. Elindul a CitroënAdvisor nevű webes szolgáltatás is, ahol véleményezni lehet a szervizeket és kereskedéseket, ahogy a TripAdvisorban szokás a szálláshelyeket. Kíváncsian várjuk, hogy ezekből Magyarországon mi valósul majd meg. Úgy számol a Citroën, hogy az egyszerű, könnyen karbantartható technika, az ütésálló karosszéria és a kis fogyasztás miatt a C4 Cactus fenntartása 10-15 százalékkal kevesebbe fog kerülni, mint egy hagyományos alsó-középkategóriás autóé, ami a kedvező, C4-szintűre ígért vételárral kombinálva itthon is népszerűséget hozhat az utóbbi évtizedek legkarakteresebb Citroënjének.