A magyar csapat eredményei:
Aranyérem
0
Ezüstérem
0
Bronzérem
1
HUNMuhari Eszter
19:25VívásEszter Muhari-Auriane Mallo-Breton

Eltűnt hegyi versenyek nyomában

hegyi felfutó
Vágólapra másolva!
Régóta nem rendeznek itthon klasszikus autós hegyi versenyt, pedig évtizedekkel ezelőtt ez még egy elterjedt és közönségcsalogató műfaj volt. Most már csak a veterán gépcsodák parádéznak a hegyi szerpentineken.
Vágólapra másolva!

Cserna Sándor saját építésű Fiat 600 Abarthja Pécsett. A betonkorlátok sem a nézőket, sem a versenyzőket nem védték meg egy balesetnél Forrás: Retro Mobil

Szinte mozdulni sem lehetett Visegrádon, amikor a hetvenes években a városból kivezető hegyi út elején felsorakoztak a színes versenyautók. Renault Alpine, Renault 8 Gordini, NSU TTS, felspécizett Ladák, Škodák, Trabantok és Wartburgok érkeztek a gépátvételre, s várták, hogy sorra kerüljenek. Volt közöttük raliautóból átalakított és szériaközeli, alig tuningolt vas, de többségük kifejezetten hegyi pályára készült. Utóbbiak jellegzetessége volt a 8-10 col széles felni (rajta az alacsony oldalfalú speciális gumival), a könnyített karosszéria és a kifejezetten rövid élettartamú, jellemzően 3-5 km hosszú hegyi próbákra összerakott, de a végletekig kihegyezett motor.

Tapétával is tuningoltak

A könnyítésre jellemző, hogy például Kardos Lajos, a legendás pécsi Wartburgos menő autóján a padlólemezt vékony alumínium lapok helyettesítették, s ahol lehetett, lyukakat fúrtak a karosszériába, hogy ezzel is nyerjenek néhány grammot. Volt olyan Trabant, ahol a szétfurkált duroplaszt karosszériaburkolatra tapétát tettek, hogy azért mégse nézzen úgy ki, mint az ementáli sajt. A nagy egyesületeknek, mint a Volán, az Áfor vagy az Afit mind voltak hegyi versenyzőik, ez a műfaj nagy népszerűségnek örvendett a ralipilóták és navigátorok körében is. Több mitfahrer megmérettette magát hegyen: a škodás menő Sándor István vagy a trabantos Stiller Zoltán is beült a kormánykerék mögé.

Nagy András a Budapesti Volán Autós S. C. kiválósága a Škoda 120 S volánja mögött. Itt már elöl volt az autó hűtője. Jellemző volt egyébként, hogy a raliból már kiöregedett gépek még évekig a hegyen futottak Forrás: Retro Mobil

A hegyi futamokon nemcsak karosszériás gépek, hanem épített formula autók is részt vettek: Stiller Zoltán, illetve Kovács Sándor (alias Piktor) is saját maga építette Forma Easterrel vágott neki a futamoknak. Cserkuti József évtizedekig versenyzett BMW-vel, az általa tervezett és összerakott szárnyas 3-as nemcsak a hazai futamokon, de a külföldi hegyi Európa bajnoki versenyeken is vitézkedett. Kiss Dezső (Dodi) abban a kiváltságos helyzetben volt, hogy Olaszországból hozott torpedóval, bivaly erős és könnyű, BMW motoros Osellával mérettethette meg magát, nem is igen talált legyőzőre.

Veszélyes sport volt még nézni is

35-40 évvel ezelőtt a visegrádi visszafordító nagy kanyarban még alig voltak fák, aki az alsó úton állt, az is remekül láthatta, ahogy a paripák farcsúsztatva bekanyarodnak, és elporolnak az emelkedőn. Mai szemmel ezek a versenyek kifejezetten veszélyesek voltak, hiszen az aszfaltcsíkot körbevevő egyszerű, közúti betonkorlátok sem a pilótákat, sem a pálya szélén szurkoló nézőket nem védte meg egy-egy baleset következményeitől. A lepencei futamot (Lepence és Pilisszentlászló közötti kacskaringós út) éppen egy szörnyű baleset miatt szüntették meg: Drapál János motorversenyző út mellett leállított szervizbuszába belecsúszott Szabolcsfi Péter Zsigulija, halottak és súlyos sérültek maradtak a pálya szélén. A rendszerváltást követően a jól ismert hegyi versenyek, mint az egri, a pécsi vagy a parádsasvári is megszűnt, elsősorban a pályák rossz állapota miatt.

Nemcsak Renault 12-es, de román megfelelője, a Dacia 1300-as is futott a hazai hegyi pályákon. Nem vall túl szigorú biztonsági előírásokra, hogy a korlát belső felén állhatott néző Forrás: Retro Mobil

Az első Retro Mobil Hegyi Felfutót három éve rendezte a Retro Mobil magazin kiadója, akkor még a lezárt visegrádi hegyi úton. Tavaly módosult a program, mert a Fellegvárhoz vezető két szakasz mellett látványos pilisi utakra is átruccant a mezőny, s immáron nem lezárt pályák várták a nevezőket, hanem a közúton kellett megmutatniuk, hogy a Kresz szabályait betartva melyikük tud ügyesebben átlagsebességet tartani. Idén augusztus 23-án, szombaton is egy 160 kilométeres túrát tesznek a Pilisben, de persze nem hagyják ki Visegrádot sem. A Depó a 11-es út melletti nagy parkoló a Duna parti kisváros közepén, ahol nemcsak csodás öreg gépek, de veterán járműves és alkatrészes kirakodóvásár, sörpados grillterasz és hangulatos zene is várja a látogatókat.

Napsütéses idő várta a nevezőket és a nézőket a tavalyi versenyen. Széria oldtimerek és öreg versenyautók, köztük Nagy Tamás gyönyörű kék Moszkvics 403-as raligépe is nekivágott a Pilisnek Forrás: Retro Mobil

Forrás: Retro Mobil

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!