Remélem, irigykedni fog a szomszéd - Nissan Qashqai 1.5 dCi teszt

Nissan Qashqai dízel
Vágólapra másolva!
Az első Qashqai-generáció igazi kasszasiker volt, és az újnak sem áll rosszul a szénája, hiszen jól néz ki, magas üléshelyzetével pedig a seniorok és a háziasszonyok ízlését is kiszolgálja. Ám full extrás, kis dízelmotoros tesztautó-konfigurációban sokkal több kalandot ígér, mint amennyit nyújt valójában. 
Vágólapra másolva!
Terepjáró light: csak a dizájn hordoz off-roados jegyeket, a legkisebb dízelhez még felárért sincs 4x4-hajtás. Galériához kattintson a képre! Forrás: Kismartoni András - Origo

Mi ez, és mi az új benne?

Egy bestseller második, javított kiadása. A sztori 2006-ban kezdődött, amikor a Nissan gondolt egy merészet, és a banális Almerát a fejlődő piacokon egy olcsó autóval (Tiida), a fejlettebbeken pedig egy buszlimuzinnal (Note) és egy kompakt SUV-val (Qashqai) váltotta le. Utóbbi olyan népszerű lett, hogy magát a gyártót is meglepte: hét év alatt egyedül Európában több mint 1,2 millió fogyott belőle.

Nem volt kérdés a folytatás, de a változatlanul Angliában készülő második Qashqai generációnak nehezebb dolga lesz, hisz a konkurencia is észbe kapott. Szinte CRTL+C és CTRL+V kombinácóval dolgozott a Suzuki, amikor megalkotta az SX-4 S-Crosst, de a Peugeot 3008 is hasonló kaptafára készülő crossover, azaz terepjárós beütésű személyautó. A vevők a vagány külső miatt a városban is használható méretek, a jó kilátás, a biztonságérzet és a tágas belső miatt szeretik a műfajt.

Hogy néz ki?

Agresszívabb lett az orrkialakítás, szemből nem nehéz felfedezni rajta az igazi Nissan terepjárók stílusjegyeit, hátul pedig elnyújtottabb lámpák töltik ki a lemezfelületet. Kevésbé gömbölyded és mozgalmasabb a forma, és ügyesen slankítják a fekete műanyag felületek. Tesztautónk érdekes konfiguráció szülötte: a kisebbik, 1,5-ös dízelmotort kapta (az 1,6-osra akkora a kereslet, hogy várólista van), viszont csúcsfelszereltségű, így 19 colos alufelnik és sötétített üvegek teszik dögössé.

A formabontó Juke és a rusztikusabb X-Trail közé kell egy jólfésült mindenes a kínálatba: ez a Qashqai. Sokat ront a rugózáson a 19-es kerék Forrás: Kismartoni András - Origo

Fontos szempont volt a tervezésnél, hogy öncélú, a kreténség határát súroló dizájn (lásd Juke) helyett minél többféle ízlésnek sikerüljön megfelelni. Ennek prózai oka van: a vevőkörben nagy arányban képviselteti magát az ötven pluszos korosztály, főleg a magas üléspozícióból adódó könnyű beszállás miatt. Természetesen továbbra is potenciális vevők ez egyterűektől ódzkodó családosok, ennek ellenére hétüléses Qashqai+2 változat nem szerepel a kínálatban.

Műszaki tartalom

A Renault-féle 110 lóerős alap-dízelmotor némi megkötésekkel jár, nem lehet például CVT-váltóval rendelni, és összkerékhajtással sem kombinálható. Utóbbi nélkül hóban vagy sárban ugyanúgy elakad, mint a mezei autók (bár a tulajdonosok többsége legfeljebb évente néhány nap kerülhet ilyen helyzetbe), ráadásul multilink helyett egyszerű csatolt lengőkaros futóművet szerelnek be hátra.

Jó kidolgozású és sok szolgálatást nyújt a Nissan, főleg vezetéssegítő rendszereivel. Még a sportosság illúziójához is túl magasan ülünk, és lapos szögben áll a kormány Forrás: Kismartoni András - Origo

Ám a lemondásért cserébe busás fájdalomdíjat ad az importőr ügyfeleinek: kiviteltől függően 300-800 ezer forint engedmény jár a kis dízelekre, igaz, sajnos éppen a Teknához jár a legkevesebb. Ebbe 7,7 millió forintért biztonsági extrák hada kerül: a Qashqai felismeri a táblákat, magától vészfékez, figyeli a sávot, a sofőr éberségét és a holtteret, sőt, önállóan kapcsolja tompítottról reflektorra LED-es fényszóróit. Ez dicséretes felhozatal a kategóriában, nem is beszélve arról, hogy négy kamerával és radarokkal könnyíti meg a beállásokat, ha valaki nem akarja a parkolóasszisztensre bízni a feladatot.

Milyen benne utazni?

Szó, mi szó, szükség is van a segédletre, mert hátrafelé nehéz kilátni a szűk ablakokon, átlósan pedig az óriási visszapillantó tükrök takarnak ki sokat. Előre viszont remek panoráma nyílik a magas vezetőülésből, és a parancsnoki híd-érzést csak fokozza a mélyen lent folytatódó középkonzol. A réginél látványosabb és kellemesebb tapintású a piros LED szegélyvilágítású műszerfal, a hétcolos kijelzőn pedig jól használható navigációs és hifirendszert kezelhetünk - igaz, hangvezérlés nélkül.

Nincs sínen tologatható hátsó pad, mint a rivális Volkswagen Tiguanban, de összességében jó a helykínálat, és nem kell fehúzott lábakkal utazni Forrás: Kismartoni András - Origo

Jó formájúak és kényelmesek az ülések, amelyeket a gyár „technológiai korlátok” miatt a széleken bőr és más anyag kombinációjával, középen pedig szövettel kárpitozott. Hátul is kényelmesen el lehet férni, különösen egy hagyományos kompakt autóhoz képest, de a Tekna panoráma üvegteteje csak a térérzetnek tesz jót, nem a hátul ülők fejterének. Alaphelyzetben 430 literes térfogatával átlagos méretű a csomagtartó, és javítja használhatóságát, hogy az egyik padlóelemet középre beállítva ketté lehet osztani a teret. Hasonlóan átgondolt megoldás a sok, jól használható tárolóhely az utastérben.

Milyen vezetni?

Bár papíron már 1750-es fordulatnál leadja maximális nyomatékát az 1,5-ös dízelmotor, valójában inkább csak 2000 felett kel életre. Elindulásnál a lefulladási hajlamot súlyosbítja, hogy úgy kell játszani a kuplunggal és a gázzal, hogy ki tudjuk oldani a gyűlöletes, automata kéziféket, de ezután városi használatra és normális tempójú vidéki utakra elegendő a 110 lóerő. Előzéseknél és hegyi autópálya-szakaszoknál azonban gyakran érezhetjük úgy, hogy elkelne a combosabb, 1,6-os dCi.

Andersen is félve írná le a 3,8 literes szabványos átlagfogyasztást, de a két literrel magasabb tesztátlag is jó érték egy ekkora autótól Forrás: Kismartoni András - Origo

Nem igazán csábít sportos vezetésre a kevés visszajelzést adó, indirekt kormány és a hosszú utakon járó váltó, forszírozott tempónál az ESP is hamar közbeavatkozik. Csendes futása és alapvetően kellemes rugózása miatt inkább tekintsünk inkább utazóautóként a Qashqai-ra, és felejtsük el a 19 colos kerekeket, mert rossz útburkolatra tévedve (ami Magyarországon azért nem nagy kunszt) kellemellenül dobálni kezd és kizökken sztoikus nyugalmából. Erre az autóra 17-es felni való!

Megéri az árát?

Ha csokorba gyűjtjük a Qashqai 105-120 lóerős, lehetőleg legmagasabb felszereltségű vetélytársait, kiderül, hogy listaáron nyolcmillióért Honda CR-V-t, Suzuki S-Cross-t és Kia Sportage-et is haza lehet vinni. Nagyobb, de drágább a Ford Kuga (8,6 millió) és a Toyota RAV-4 (9,1 millió) hasonló kivitelben, olcsóbb viszont a Skoda Yeti (5,5 millió), a Peugeot 3008 (7,2 millió) és a Hyundai ix35 (7,5 millió), ráadásul sokukra szintén meghirdettek akciókat. Aki beéri kisebb tudással és egyszerűbb belsővel, jó vásárt csinálhat a Daciával is, hiszen a Duster 1,5 dCi 4x2 Exception ára szenzációs 4,3 millió forint.

Az osztott képernyő baloldalán a szokásos közvetítést látjuk a kocsi mögül, de még érdekesebb a jobboldali, felülnézeti ábra a négy kamera képéből, ami bizonytalan sofőröknek is segít felmérni az autó helyzetét Forrás: Kismartoni András - Origo

Mindezek ellenére a Qashqai nem rossz vétel, csak nagy ívben kerülni kell a haszontalan extrákkal, például nagy felnivel és üvegtetővel telezsúfolt Tekna kivitelt. Ott van helyette a legszükségesebb dologgal felszerelt Acenta hatmillió forintos kampányáron, ami a hasznos Connect navigációt (350 ezer forint) és esetleg a Biztonsági csomagot (további 200 ezer) megrendelve is versenyképes ajánlat.

Műszaki adatok - Nissan Qashqai 1.5 dCi

Motor, erőátvitel, fékek. Hengerűrtartalom: 1461 cm3. Hengerek/szelepek száma: 4/16. Teljesítmény: 81 kW (110 LE)/4000. Nyomaték: 260 Nm/1750. Erőátvitel: elsőkerék-hajtás, hatfokozatú kézi váltó. Fékrendszer elöl/hátul: tárcsa/tárcsa.
Méretek, tömegek. Hosszúság/szélesség/magasság: 4380/1806/1590 mm. Tengelytáv: 2646 mm. Saját tömeg: 1365 kg. Össztömeg: 1910 kg. Csomagtartó mérete: 430-1585 l. Üzemanyagtartály térfogata: 55 l.
Menetteljesítmények, fogyasztás. Gyorsulás (0-100 km/óra): 12,4 s. Végsebesség: 182 km/h. Szabványos átlagfogyasztás: 3,8 l/100 km. Szén-dioxid-kibocsátás: 99 g/km. Tesztfogyasztás: 5,8 l/100 km.
Költségek. Listaár (1.5 dCi Tekna): 8 000 000 Ft. Akciós ár: 7 700 000 Ft.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!