Azt hittem, egy menetpróba és egy teszt után képtelenség nekem újat mutatni Seat Leon kombi-vonalon, de mint már oly' sokszor az életben, ezúttal is tévedtem. Merthogy az évek óta menő trendnek megfelelően a puttonyos Seatból is készült terepcsomagos kivitel, ráadásul olyan, amelyből az összkerékhajtást sem spórolták ki.
A terepes Leon X-Perience néven fut, amely főleg megjelenésében ad többet a sima összkerekes Leon kombinál. Az X-Perience hamarosan önálló almárka lesz a Seat kínálatában, szóval nem árt felkészülni arra, hogy előbb-utóbb elárasztják a piacot a hasonló jellegű spanyol modellek. A bemutatón egyébként kiderült, hogy Európa momentán odavan a Leonért, az idén szeptemberig hatvan százalékkal nőttek a modell eladásai (tavaly 44 százalék volt az emelkedés), a 115 700 eladott Leonból ráadásul 32 700 volt kombi.
Hosszú évek vergődése után a Seat nemcsak a Leonnal, hanem minden tekintetben szárnyal, a globális eladások 10,5 százalékkal nőttek, Kelet-Európában pedig különösen jól megy a bolt, 55 százalékos az emelkedés. Kiugró siker Csehországban van, itt 63,4 százalékkal nőttek az eladások. Persze, kár lenne elhallgatni, hogy volt honnan növekedni.
A terepcsomagos Leon formáját nem bonyolították túl, minden valamire való autómárka formatervezési központjában gyakornoki házi feladat egy ilyen modell elkészítése. A Leonon is átszabták kissé a lökhárítókat plusz védőlemezeket csavaroztak rájuk, a sárvédőket pedig műanyagbetétekkel dobták fel a vadabb megjelenés érdekében.
A végeredmény nem rossz, de jól kell színt választani ahhoz, hogy igazán érvényesülni tudjanak a módosítások. A hasmagasság 27 milliméterrel lett nagyobb, de mivel a bemutatón sem titkolták, hogy az X-Perience modellek nagyobb felniket kapnak, a növekedés egy része rögtön ebből következik.
Jobb tapintású, csak az X-Perience modellekben használt bőrborítás került a kormányra és a váltógombra, egyedi az alcantara kárpitozás is az üléseken. Nagyot dob az egész belső megjelenésen, hogy a ránézésre és fogdosásra is remek anyagból az ajtóborításokra is jutott, ez a kombináció két kategóriával feljebb is megállná a helyét.
A belső helykínálat pont ugyanakkorra, mint a sima Leon kombiban, az összkerékhajtás miatt a csomagtartó méretén sem kellett változtatni. Ez fontos cél volt a teljes 4x4-es sorozat fejlesztése során.
Az X-Perience a már néhány hónapja kapható összkerékhajtású (4Drive) Leonra épül, a hajtásban nincsenek komolyabb eltérések. A Leon is a Haldex 4x4-es rendszer legújabb generációját használja, amely amellett, hogy minden eddiginél okosabban tudja adagolni az egyes kerekekre jutó nyomatékot, 1,4 kilóval még könnyebb is az előző generációs Haldexnél.
A nyomatékelosztásban az XDS elektronikus differenciálmű segít, a tulajdonosok számára azonban ennél is jobb hír, hogy növelték a szervizintervallum hosszát, elég háromévente olajat cserélni a rendszerben. Az X-Perience-hez Magyarországon a kétliteres dízel 150 és 184 lóerős változata, valamint a 180 lóerős 1,8-as turbós benzines rendelhető, a nagydízelhez és a benzineshez duplakuplungos váltó is jár. Aki esetleg csodálkozna, hogy ilyen autóba minek benzines, annak a bemutatóról üzenik, hogy olyan országokban, mint például Svájc, szinte csak ilyenre van kereslet.
Természetesen vannak olyan piacok is, ahol a magasabb ár miatt nehéz érvényesülni összkerékhajtású modellekkel, így azoknak, akiknek csak a látszat fontos, készül olcsóbb fronthajtású kivitel is a jövő év elejétől. Ez az 1,4-es TSI 125, illetve az 1,6-os dízel 110 lóerős verziójával lesz rendelhető, és hát valószínű, hogy a hazai piacon inkább ezekből fogy majd jelentősebb mennyiség.
A korábbi Leon kombis élményeim után az X-Perience sem okozott semmilyen meglepetést, a bemutatón a 150 lóerős kétliteres dízelt sikerült megkaparintani. A motor meglepően csendes, csak forszírozott visszaváltásnál szűrődik be némi csörömpölés az utastérbe, egyébként észrevehetetlenül dolgozik. A hatfokozatú kézi váltó szintén precízen teszi a dolgát, de kár ezt sokáig ragozni: a vezetési élmény szempontjából nem a Leon kombi lesz az, amely bármilyen meglepetést képes okozni.
A Barcelona környéki menetpróbán semmilyen rendkívüli időjárási körülmény nem nehezítette a 4x4-es hajtás dolgát, így csak arról tudok beszámolni, hogy csontszáraz aszfalton rendkívül jól kanyarodik - de ezt a Leon összkerékhajtás nélkül is tudja. A programba iktatott rövid terepkörön sem történt semmi váratlan, a Leon simán átvágtatott a buckákon, de abban egészen biztos vagyok, hogy keményebb terepen is megállta volna a helyét.
A minden extrával teletömött tesztautókban kifogástalannak bizonyult a távolságtartó tempomat, utolérés esetén a kézi váltó ellenére is hatékonyan csökkenti a sebességet. A rendszer váltásnál sem kapcsol ki, mint oly' sok másik tempomat, ezt kötelezővé kellene tenni minden autóban. A sávtartó asszisztens a vonal felé közeledve hatékonyan tereli vissza a Leont a helyére - az ezekkel való játszadozás valószínűleg több izgalmat ad, mint egyébként a vezetés.
Ha finoman fogalmazunk, a Leon X-Perience-t nem a magyar piac igényeihez fejlesztették. A kétliteres, 150 lóerős dízel itthoni alapára 8,627 millió forint, az 1,8-as turbóért 8,947 millió, míg a 184 lóerős dízelért 9,931 millió forintot kell fizetni. Ez rettentő sok pénz nekünk, Nyugat-Európa egyes részein viszont nem annyira, úgyhogy lesznek, akik boldogan rohannak majd a szalonba ilyen autót venni. Nálunk meg legfeljebb akkor indul be a roham, ha megérkeznek a fronthajtású modellek.
A Leon X-Perience-hez számos gyári kiegészítő is kapható, a biciklitartótól kezdve a hátsó fejtámlákba építhető DVD-lejátszón át a sítartó dobozokig. Ha valakinek esetleg csak ez az utolsó lökés hiányzott volna a vásárláshoz.
Műszaki adatok - Seat Leon X-Perience 2.0 TDI 4Drive
Motor, erőátvitel, fékek. Hengerűrtartalom: 1968 cm3. Hengerek/szelepek száma: 4/16. Teljesítmény: 110 kW (150 LE)/3500-4000. Nyomaték: 320 Nm/1750-3000. Erőátvitel: hatfokozatú manuális váltó, összkerékhajtás. Fékrendszer elöl/hátul:hűtött tárcsa/tárcsa.