Ha máshol nem, hát a Balaton-parton nyilvánvalóvá vált a különbség a kapitalista és a szocialista autóipar között: míg a hotelekbe és a Zimmer frei táblás apartmanokba modern, ferdehátú VW Golfokkal, Citroen BX-ekkel és Ford Scorpiókkal érkeztek a vendégek, addig a magyar rendszámú autók elaggott formát és koncepciót képviseltek, sokszor kétütemű- vagy farmotorral súlyosbítva. Nyugaton ugyanis a hetvenes évek második felétől a kis- és kompakt autók kategóriájában általános lett a döntött hátsó szélvédő és a hatalmas csomagtérajtó, és máig ez maradt az európai standard.
A ferdehátúak kis alapterületen praktikus elrendezést kínálnak: a klasszikus limuzinokkal ellentétben nagyobb csomag is befér a hátsó ajtajukon, sőt, a hátsó ülés ledöntése után akár egy asztalt is elnyelnek. Erre nyilván a kombik is alkalmasak, ám azok általában hosszabbak, kevésbé elegánsak, és sokáig kisiparosimázs lengte körül őket. A Zastava kivételével lassan értették meg az új idők szavát a tervgazdaság direktívái közt őrlődő keleti autógyártók, és exportra a rendszerváltás hajnalán tudták csak elindítani a ferdehátú-dömpinget. Ez, mint az a keleti márkák utóéletét bemutató cikksorozatunk első és második részéből kiderül, sokszor már későn jött – de lássuk a tíz legismertebb próbálkozást!
Ötvenéves a kombilimuzin