Tél helyett kora tavasz lesz az országban a következő napokban, a sítúrák szezonja azonban még messze nem ért véget: jó pár turnus van hátra, a hegyekben pedig nem nagyon számít, hogy a Kárpát-medencében milyen az idő. Pár ezer méter magasban bármi megtörtéhet, a legrosszabbra kell készülni - már csak a saját pénztárcánk miatt is.
Mit rakhatunk a kerekekre, ha elakadtunk?
A klasszikus hólánc vásárlásakor ismerni kell az autó gumiméretét, mert a láncokat eszerint méretezik. Fontos az is, hogy a láncot miképpen fűzik, tehát a gumira rakva milyen alakzatot mutatnak. A keresztbe feszülő lánctagok jól kapaszkodnak, viszont nincs oldalvezetésük, ezeket terepjárókra szokták ajánlani (tényleges téli terepjáráshoz), ahol a sebesség, a sima haladás mellékes kérdés. A hosszában vezetett lánc ad jó iránytartást, ezért a személyautókra szánt láncoknál a hosszirányú és keresztirányú láncvezetést kombinálják, például hosszanti darabokkal összekötött rombusz formákkal. Ilyet válasszunk.Vannak olyan körülmények, amikor a legjobb minőségű téli gumival is istenkísértés elindulni, már ha egyáltalán el lehet indulni. Nem véletlen, hogy a legnépszerűbb sielős országok nagy részében kötelező télen a hólánc, a használatát egyes útszakaszokon külön is előírhatják. Ha a rendőr kéri, és erre sajnálkozó mosollyal csak a kezünket tudjuk széttárni, annak komoly büntetés lesz a vége.
A hipermarketek polcain 2500-5000 forintos áron lehet hóláncot, illetve ahhoz hasonló, láncszemekből álló felszereléseket találni. Mielőtt megveszünk egy ilyet, gondoljuk át, mire akarjuk használni: csak 5-10 km-t megyünk vele, esetleg többet, vagy csak a rendőrnek, határőrnek akarjuk megmutatni, mert ezekre valószínűleg jók a legolcsóbb modellek is.
Nyakig mocskosak lettünk, amíg leforgattuk ezt a videót, ne járjon úgy, mint mi: gyakoroljon sokat!
Ha komolyabb távolság megtételével számolunk, kötelező jó minőségű hóláncot venni, egy olcsó, rögtön szakadó lánc szó szerint szétverheti az autó elejét. Tízezer forint alatt is lehet azért jó minőségű hóláncokat találni, de a legjobbak átszámítva 30-60 ezer forintba is kerülhetnek.
Az auto, motor und sport legutóbbi hólánctesztjén például a RUDmatic Star Track nevű típus nyert, ennek ára 64 ezer forint. A jó hír, hogy a Filmer Super-Gripp átszámítva alig 9200 forint, és ez a modell is megkapta a szakértőktől az ajánlott minősítést, ahogy a húszezer forintos Thule CB 12 is.
A maximális fékezhetőség és kormányozhatóság miatt lehetőleg rombuszmintás láncot vegyünk, de a lényeg inkább az, hogy hossz- és keresztirányban is helyezkedjenek el szemek. Ha nagyon rosszak az útviszonyok, még egy sima létramintás hólánc is csodákat tehet.
Hasraütésre nehéz megmondani, hogy egy 195/65 R15-ös kerékre mekkora hólánc kell, de a csomagoláson úgyis feltüntetik, hogy az egyes modelleket milyen méretű abroncsokra lehet felszerelni. Csak pontos méretezésű hóláncot szabad megvenni, a majdnem jó nem jó.
A vásárlásnál rögtön két darabot vegyünk, mert ha olyanná válik a helyzet, mindkét hajtott kerékre fel kell szerelni a láncot. Összkerékhajtás esetén - a kormányozhatóság és a jobb fékhatás miatt - az első kerekekre kell felszerelni a hóláncokat.
Nincs fix recept arra sem, hogyan kell felrakni a hóláncot, vannak könnyebben és kicsit nehezebben szerelhető darabok. Leírást biztosan adnak minden modellhez, ezt érdemes alaposan átnézni, aztán nekiállni a próbaszerelésnek. Kínos, ha szügyig érő hóban, idegen környezetben kell először próbálkozni a trükkös fogásokkal, kellemetlen pillanatokat szülhet az ilyesmi.
Hólánchasználat Európa országaiban
Magyarország: A közútkezelő az időjárási és útviszonyok függvényében egyes útszakaszokon kihelyezhet "Hólánc használata kötelező" táblát. Előírhatják, hogy az országba csak hólánccal lehet belépni.Éles bevetésnél, a tudáson kívül egy jó meleg kesztyűre, esetleg egy fogóra is szükségünk lehet. A láncot ne feszítsük túl, mert könnyebben elpattanhat, de a túl laza felszerelés sem ajánlott, rá kell érezni. Hólánccal a legnagyobb megengedett sebesség 50 km/h, túl sokat ne menjünk vele takarított úton, mert aszfalton pillanatok alatt kopik a lánc, emellett a futóművet és a gumit is nyúzza.