Csak 2016 januárjában, a Detroiti Autószalonon mutatkozik be, de a Mercedes már most sok titkot elárult a következő E-osztály technológiai arzenáljából. A típushoz olyan komplex vezetéstámogató csomag lesz elérhető, amellyel még egy lépéssel közelebb kerül az autóipar a teljesen önjáró autókhoz.
Bár az E-osztály
még nem lesz képes a teljesen automatizált vezetésre
(a kormányt mindig fognia kell a vezetőnek), de sok esetben mégis képes lesz önmagát irányítani. A komplex rendszerekkel az a Mercedes célja, hogy a hosszú utakon csökkentsék a stresszt és a biztonsági kockázatokat, emellett növeljék a kényelmet.
Meglepő, de az új E kevesebb radarral, ultrahangos szenzorral és kamerával rendelkezik, mint a jelenlegi modell, a megmaradt érzékelők azonban jóval több funkcióra képesek, mint korábban, ami növeli az asszisztens lehetőségek számát, egyúttal csökkenti a költségeket és a komplexitást.
Az egyik legfontosabb újdonság a “Car-to-X” névre keresztelt rendszer, amely az autók közötti kommunikációt teszi lehetővé. Ha a vezető engedélyt ad rá, bármilyen közlekedési eseményt vagy információt – legyen az baleset, dugó, csúszós útszakasz vagy időjárási jelenség – feltölt az E-osztály egy közös felhő tárhelybe, ahonnan a többi, az esemény közelében járó, és ilyen rendszerrel felszerelt Mercedes értesítést kap,
így előre felkészülhetnek a sofőrök a veszélyre.
Míg a CLS tavaly bemutatott LED-es fényszórója még csak 24 diódát tartalmazott, az új E-osztályé már 84-et, így minden helyzetben precíz fényt ad, miközben nem vakítja a szembejövőket sem. Máshogy világít esőben, mint szárazon, hogy a többi közlekedőt az útról visszaverő fény se vakíthassa el.
Egyébként
a Mercedes szerint az Audi és a BMW által fejlesztett lézerfényszórók csak marketingcélokra jók,
mert az az egyetlen előnyük, hogy egyenes vonalban – ha nincs senki más az úton – 450 méterre növelik a látótávolságot, minden egyéb helyzetben és kisebb távolságban a precíz LED-es világítás működik jobban. Az E-osztály LED-es hátsó féklámpái éjszaka halványabban világítanak majd, hogy egy éjszakai dugóban ne égjenek ki a mögötte álló autó utasainak retinái.
Világújdonság az is, hogy az ülés külső peremében felfúvódó légkamra az autó közepe felé nyomja az utasokat, ha elkerülhetetlennek tűnik az oldalütközés. A Pre Safe Sound rendszer pedig
a kirobbanó légzsákok erős hangjától védi meg az utasok fülét
úgy, hogy a hangszórókon keresztül egy speciális hangot játszik be meg a baleset előtti pillanatokban. Erre a hangra a fülben lévő kengyelizom összehúzódik, ez az ún. stapedius reflex, ami nagy energiájú hangok esetén megvédi a belső fület a zajártalomtól. Nagyjából 90 dB-es hang aktiválja a reflexet, amelynek kb. 20 dB-nyi hangintenzitás-csillapító hatása van.
A radar- és kameraalapú sebességtartó automatika képes a gázt és a féket, illetve akár a kormányzást is vezérelni, mindezt akár 200 km/h sebességig, ha megfelelően láthatók a felfestések.
A rendszer akkor is képes követni az előtte haladót, ha nincsenek csíkok a burkolaton,
mert ilyenkor a járműhöz és a beszkennelt, útszéli tereptárgyakhoz igazodik. Talán nem akkora baj, hogy ebben az esetben csak 130 km/h-ig működik az automatizált vezetés.
Természetesen a kezeket mindig a kormányon kell tartani, de a kormány forgatását már az autó intézi. A rendszer képes az E-osztály sebességét az aktuális sebességhatárokhoz igazítani, ehhez az információkat a navigációs rendszerből, illetve a kameráktól kapja, amelyek természetesen felismerik az út menti táblák jelzéseit.
Az ma már szinte természetes, hogy a prémiumautók vészfékező-koccanásgátló rendszerei a gyalogosokat is érzékelik, viszont
az E-osztály segít a gyalogosok kikerülésében is,
ha megállásra már nincs lehetőség. Az első kormánymozdulatot a vezetőnek kell megtennie, de utána az autó már belenyúl a kormányzásba, hogy biztosan elkerülhető legyen a gázolás, és utána is segítséget nyújt ahhoz, hogy ne veszítsük el az autó felett a kontrollt a hirtelen irányváltás következtében.
Már közel egy évtizede elérhetőek az automatikus parkolássegédek, a mobileszközről, kívülről vezérelhető parkolás azonban még újdonságnak számít. Az E-osztályt is
le lehet majd parkoltatni egy applikáció segítségével a kocsi mellett állva:
a tulajdonos csak a folyamat elindítására és megállítására adhat parancsot, a kormányzást, illetve a gázadást és fékezést az autó intézi, a sebesség legfeljebb 3 km/h lehet.
Természetesen a hagyományos módon, bent ülve is lehet parkolni, ilyenkor automatikusan befékez a kocsi, ha a helyről történő kitolatáskor oldalirányból érkező járművet érzékel, de akkor is így tesz, ha a beláthatatlan kereszteződésben valaki nem adja meg neki az elsőbbséget.
Az NFC alapú kulcsrendszer lényege, hogy
elég a mobiltelefont a kilincshez érinteni, és már nyílik is az ajtózár.
Akkor is működik a trükk, ha lemerült a mobil akkuja, és a rendszer arra is lehetőséget ad, hogy a digitális kulcsot elküldjük egy ismerősünknek, ha annyira jóban vagyunk vele, hogy kölcsönadnánk neki a legalább 14-15 millió forintot érő Mercedesünket.