Riasztó adatokat közölt az angol Gépjárművezetők Intézete (Institute of Advanced Motorist, röviden: IAM) arról, hogy egyre többen neteznek vezetés közben okostelefonon vagy tableten. Elsősorban a közösségi médiát használják, emellett e-maileket küldöznek, híreket olvasnak, sőt, a klasszikus, kézben tartott telefonálás mellett újabban rohamosan terjed a Skype használata is.
A felmérésben 500 hétköznapi sofőrt kérdeztek meg, és a többség menet közben is használja telefonja online funkcióit. Ezzel kapcsolatban az IAM emlékeztet arra, hogy ilyenkor nehezebben tudják sávban tartani a járművet, sokkal kevesebbet érzékelnek a környező forgalmi szituációkból, és drámain lassan reagálnak a vezetők.
A figyelemelterelés olyan veszélyes, mintha 0,5 ezrelékes véralkoholszintjük lenne,
vagy marihuána hatása alatt állnának.
Még érdekesebb tanulsága a felmérésnek, hogy rohamosan terjed a kormány mögötti szelfizés. A megkérdezett 18–24 éves fiatalok 15 százaléka készített már magáról fotót vezetés közben, a 25–35 éves korcsoportban pedig még magasabb, 19 százalékos az arány. Ha kor helyett nemek szerint vizsgáljuk az adatokat, érdekes különbség rajzolódik ki:
a nők a maguk 5 százalékával kevésbé hiúak, mint a férfiak,
akiknél az összes megérkezett 12 százaléka szelfizett már vezetés közben.
Magyarországon a KRESZ a kézben tartott mobiltelefon használatát tiltja, ami nemcsak a hívásokra, hanem az SMS-írásra, fényképezésre, internetezésre és minden egyéb tevékenységre vonatkozik.
Az ilyen vétségért 10 ezer forintos helyszíni vagy 20 ezres szabálysértési bírság jár,
ha észreveszi a rendőr (vagy nemsokára az új szupertraffipax). Arra, aki tabletet használ vagy más okból figyelmetlen, rásüthetik, hogy veszélyezteti a személy- és vagyonbiztonságot, ami 5–50 ezer forintos helyszíni vagy akár 150 ezres szabálysértési bírsággal sújtható.
A Huffington Post tragikus és már-már örkényi esetről számolt be három éve: egy amerikai lány a szelfijével nyomatékosítva kiposztolta a Facebookra, hogy szerinte is életveszélyes vezetés közben a közösségi oldalakat böngészni,
majd a következő pillanatban kamionnak ütközött, és meghalt.
Erről, valamint más figyelemelterelő tevékenységekről és az azokkal összefüggő baleseti mutatókról korábbi cikkünkben olvashat bővebben.