Miután évtizedekkel ezelőtt meghódította Amerikát, mára Európában is óriási népszerűségnek örvend az automataváltó. Ezt támasztja alá a német autóklub, az ADAC felmérése is. Míg 1999-ben 10-ből alig egyetlen vásárló jelölte be az opciós listán, addig a vevők negyede a kényelmesebb vezetés mellett dönt.
Helmut Klein, az ADAC szakértője szerint manapság minden korábbinál nagyobb hangsúlyt helyeznek a vevők a kényelemre, illetve a gazdaságosságra. Hosszú évek átkát megtörve a modern automatákkal ugyanaz a típus sok esetben kevesebbet fogyaszt a manuális társánál, és a kocsi dinamizmusa sem romlik vele, sőt.
Az idős vevőknél egyértelműen az automata vezet, hiszen ez az a korosztály, amely leginkább meg akarja magát kímélni a kuplunggal bajlódástól és a folyamatos kapcsolgatástól. Míg most 25% a piacon az automataváltós járművek részesedése, ez Klein szerint húsz éven belül 50%-ra nő majd, köszönhetően az elektromos és hibrid járművek térnyerésének.
A manuális váltó persze még jó ideig velünk lesz,
főleg az olcsó belépőmodellek jóvoltából, ugyanakkor a sportos, vezetési élményre hangolt típusokban is egyre inkább unikum lesz.
Korábbi cikkünkben (erre a linkre kattintva olvashatja el) részletesen bemutattuk az automatizált erőátvitelek hibalehetőségeit és típusait, köztük az egy- vagy kétkuplungos robotváltókat, a CVT-ket és a hagyományos bolygóműves rendszereket.