Nekem gyerekként csak a bicikli jutott, irigykedve néztem azokat a srácokat, akiknek megengedték, hogy motorozzanak. Kamaszként nem a „nagypapás” Babetta vagy Komár volt a vágyak netovábbja, inkább a vagány Romet Pony, amelynek csak egyetlen konkurense volt a maga idejében, a szintén hasonló méretű mini Riga, de azt a hozzáértők szidták, mint a bokrot, nem is vágyott rá senki a bandából.
Ellenben a lengyelek apróságának nem volt túl rossz híre, általában beindult, nem esett szét néhány ezer kilométer után, ráadásul öntött alumínium kerekeivel és endurósan magasra húzott, ráccsal védett kipufogójával
maga volt a vagányság szocialista megtestesítője.
1980-tól 1988-ig készítették az M2-es típust, amely főként abban különbözik az 1978-tól két évig létező M1-estől, hogy nem a Komárral megegyező kézi váltót kapott (ami hajlamos volt elállítódni, emiatt nyűglődhetett az ember a váltással), hanem „nagymotoros” módon lábbal kapcsolhatjuk a két fokozatot. A váltó persze ugyanaz, a kapcsolás nem a legpontosabb, a kar nem ugrik vissza középre, hanem vagy lent (egyes), vagy fent (kettes) állapodik meg.
Mindkét itt bemutatott Romet 1982-ből való, és ugyanott, Etyeken újították fel őket, de a rendbetételkor nem volt szempont a teljesen eredeti állapot előállítása. Így a zöld nem pont olyan árnyalat, mint amilyen (világos) volt egykor, és a narancsszínűnek a hátsó kerek lámpája is idegen alkatrész. Egyébként mindkettő tökéletes, motorjaikat, fékjeiket felújították, csapágyaikat újra cserélték, friss a króm, újak a mindössze 9 colos abroncsok, igényes a fényezés.
A Pony nagyon apró, alig 1,3 m hosszú, tengelytávja is rendkívül rövid, száraz tömege mindössze 40 kg, egy ember könnyedén magasba emeli.
A langaléta furcsán ül rajta: térdei kis híján hozzáérnek a markolatokhoz, a kormány is túl közeli. Puha ülésén csak rövid távon nem fárasztó gubbasztani.
Könnyen indul a Romet Kadettel azonos egyhengeres, 1,7 lovas, kétütemű: csak megnyomjuk az úszóház tetején lévő gombot, hogy az megteljen benzinnel, majd jöhet néhány rúgás, és már pöfög is a kis kereplőgép.
A kezdő rometes meglepődhet induláskor, mert nagyon rövid az egyes, és ha hirtelen engedi fel a kuplungot,
kis gáznál lefulladás, nagynál egykerekezés lesz a következmény.
A kettes fokozat sem hosszú, emiatt a Pony végsebessége 35-40 km/óra, attól függően, hogy a lovasa mennyire elszánt. Ma ez nem elég ahhoz, hogy felvegyük a városi közlekedés ritmusát, de a nyolcvanas-kilencvenes években sem volt az, emiatt inkább a kisebb falvakban lehetett élvezetes a Pony.
Igaz, a kis kerekek miatt szőlőbe járásra vagy földutas kalandokra nem ez az ideális szerkezet. A motor egyébként egyenletesen és szépen forog, a rövid váltó miatt a gyorsítási képesség nem rossz.
Kanyarodni nem nagyon szeret, nagyobb bedöntési kísérletnél az alacsony lábtartók beakadnak az aszfaltba, és nem is igen szereti tartani az ívet a kis kerékkel.
Egyenesfutása is távol áll a hibátlantól még úgy is, hogy tesztmotorjaink újszerű állapotúak. A kényelmetlen üléspozíció miatt hosszabb utakra nemigen merészkednénk vele, a gyengécske fékek miatt előrelátóan kell rometezni.
Műszaki adatok
Motor: egyhengeres, léghűtéses, kétütemű benzinmotor. GM-12 F1 karburátor. Lendkerékmágnes, dinamó.