A Használtautó.hu közleménye szerint az előző évekhez hasonlóan idén nyáron is fellendült a használt autók importja: a három nyári hónapban átlagosan
19 százalékkal több külföldi használt autó kapott magyar rendszámot, mint az év korábbi hónapjaiban.
A beáramló használt autók havi mennyisége első ízben lépte át a 10 ezres határt.
„A használtautó-import 80-90 százalékát magánszemélyek helyezik forgalomba, ám ez nem jelenti azt, hogy az autók behozatalában nem vesznek részt kereskedők: a kocsikat ők hozzák be, ám a hazai átírás legtöbbször már az új tulajdonos nevére szól - magyarázza Fodor László, a Használtautó.hu szakértője.”
A behozott autóknak csak egy része érkezik egyedi megrendelés alapján, ezért az import felfutásával párhuzamosan a Használtautó.hu kínálatában is
7400 fölé emelkedett a külföldi okmányokkal kínált személyautók aránya.
Ez a teljes kínálatnak már 9,5 százaléka, szemben a két éve mért 7,8 százalékkal. A legkedveltebb márkák közül (Volkswagen, BMW, Audi, Mercedes) minden 8-9-dik meghirdetett jármű átírás előtti állapotban keresi új gazdáját.”
A használtautó-import az olcsó devizahitelekkel finanszírozott tömeges újautó-eladások hirtelen megszakadását követően, 2010-től indult gyors fejlődésnek. Míg abban az évben még csupán 17 700 használt személyautót hoztak be az országba,
négy év alatt a volumen 5-6 szorosa lett ennek az értéknek,
tavaly már a 100 ezres szintet ostromolva. Az idei év első nyolc hónapjában már 79 ezer körül jár ez az érték, amely az év végére várhatóan eléri a 125 ezres határt is.
A használtautó-import felfutásának számos negatív következménye is van. Gyakran sokkal nehezebb utánajárni a kínált autó előéletének, így sok esetben komoly pótlólagos kiadást jelent az új tulajdonosnak az utólag felfedezett komoly műszaki problémák orvoslása.
Legtöbbször a kereskedő hivatalosan nem lép be a folyamatba, így garanciális kötelezettségeket szinte lehetetlen rajtuk számon kérni. További probléma, hogy hosszabb távon a hazai autópark állapotának romlását okozza pusztán az a tény, hogy
az importált járművek több mint fele elmúlt már tíz éves.
„2012-ben összesen 107 ezer jármű került be a hazai járműparkba, ennek pontosan a fele volt új, a másik fele használt. Idén a 200 ezerre becsült hazai forgalmit kapó autónak már csak 38 százaléka lesz új, 62 százaléka külföldről származó használt. Mindez azt jelenti, hogy hiába emelkedik évről évre az új autók eladása, a hazai autópark jelenlegi 13,4 éves átlagéletkora továbbra sem fog érdemben javulni.” - hangsúlyozza Fodor László.