Hosszú szünet után az eleve több márkát forgalmazó Duna Autó Zrt. vezetésében fogalmazódott meg az ötlet, hogy bele kellene vágnia Lada forgalmazásába. A cég a telephelyén 1964 óta KAMAZ teherautókat szervizeltek, úgyhogy nem is volt teljesen előzmények nélküli a keleti kapcsolat, de a vezérképviselet is meglepődött a nagy érdeklődésen.
Eredetileg kissé bizarr módon a szovjet szocialista forradalom évfordulóján, november 7-én indult volna a magyarországi bevezetés, egyetlen szalonnal. Ám úgy tűnik,
a Merkur- és a Hungarolada-korszak emléke a kereskedőkben is élénken él,
összesen hatvan cég jelentkezett, hogy szalont nyitna. Emiatt elnapolták az egyetlen márkakereskedés megnyitását, inkább hálózattal indul a Lada-import.
Fontos mérföldkő ez a VAZ autógyár történetében, hiszen az egész Európai Unión belül nálunk kezdődik a nagy visszatérés. Persze az EU-ba kilépni más, mint az orosz belpiacra gyártani, úgyhogy Euro 5-ről az aktuális 6-os normára alakítják át motorokat, és más apróbb változtatásokat is eszközölnek. Arról viszont még nincs szó, hogy az Euro-NCAP törtésteszthez módosítanának rajtuk.
A Duna Autó az „elérhető mobilitás” szlogennel fogja forgalmazni a Ladákat, ami egyértelmű utalás a kedvező árra. Erről információt az importőr annyit ígért, hogy
2,5 millió forintért jól felszerelt autót fog adni.
Ezzel egyértelműen a Dacia vadászterületére akarnak betörni, ami azért is érdekes, mert a két cég tulajdonosa ugyanaz: a Ladában is 51 százalékos többsége van a Renault–Nissan konszernnek.
Míg Oroszországban átemblémázott, régi Dacia Logan MCV-t is árusítanak Lada Largus néven, addig az uniós piacra ez a típus nem fog beérkezni. Helyette saját tervezésű modellek érkeznek, önálló, tehát nem Renault-féle motorokkal. Most ott tart az orosz gyártó, hogy robotizált váltót is kínálni fog (az egyszerűbb és olcsóbb, egykuplungos kivitelben), és négy felszereltségi szintből lehet választani.
Szokatlan módon a Standard alapmodell az elektromos ablakemelőkön kívül alufelniket kap, klíma viszont csak a második, Norma szinthez jár, központi zárral, rádióval és ülésfűtéssel egyetemben. Nálunk nyilván ez a kivitel lesz a legnépszerűbb, de fölötte kínálnak Luxot is tolatóradarral, esőérzékelős ablakemelővel, ködlámpával és fűthető első szélvédővel.
Modern vezetéssegítő asszisztensekről ne is álmodjunk,
de érintőképernyős multimédia már volt ez első demoautókban.
Ezeket élőben látva először az a benyomásunk támad, hogy széles modellpalettával érkezik az orosz gyártó, de személyautó-vonalon valójában kétféle, közös műszaki alapokra épülő típust (Kalina, Granta) kínálnak, sokféle alváltozattal. Ahhoz, hogy kiigazodjunk rajtuk, forgassuk vissza az idő kerekét:
2004-ben indult a gömbölyded Kalina gyártása,
ez a matuzsálemek mellett új korszakot képviselt a Ladánál. Ez volt a sztártesztekhez használt olcsó autó a Top Gear orosz kiadásában, és ez volt az a típus, ami 2010-ben Vlagyimir Putyinnak nem akart beindulni egy emlékezetes bemutatón.
Idővel folyamatosan javítottak a minőségén, 2012-ben pedig elérkezett a modellváltás (vagy inkább alapos ráncfelvarrás) ideje. Ekkor szétszedték kicsit a palettát: a ferdehátú és a kombi kivitel Kalina néven folytatta pályafutását, előbbiből egyedi, kézi gyártású Sport, utóbbiból pedig off-road dizájncsomagos, 19 centis hasmagasságú, de fronthajtású Cross változat is színesíti mára a palettát.
A korábbi klasszikus, lépcsőshátú szedánt kiemelték a Kalina-kínálatból, és önálló dizájn mellett, nagyobb hosszal, Granta néven dobták piacra. Ezt
az importőr az ország legolcsóbb új autójaként szeretné piacra dobni,
amihez viszont kétmillió forint alatti árat kellene kalkulálnia. Aki eddig nem vesztette el a fonalat, most garantáltan el fogja, mert a Grantából ötajtós liftback változat is készül, frissebb formatervvel, jobb minőségben, afféle Skoda Rapid-vetélytársként.
Érdekesség a Grantával kapcsolatban, hogy egyes piacokon Datsun on-Do néven is forgalmazzák, szerencsére ez az elnevezés nem merült fel a magyar bevezetésnél. Ez a típus ütötte ki végleg a nálunk is jól ismert, helyi piacra egészen a közelmúltig gyártott kocka Ladákat és Samarákat. Az összes Kalina és Granta a kisautó-kategóriába sorolható, és 1,6 literes, 8 vagy 16 szelepes motorral készül. Érdemes lenne a nyugat-európai szürkeimportőrökhöz hasonlóan LPG-üzemű átalakítással is kínálni.
A kínálat nagy öregje a Niva, amit az orosz jóvátételként kapott rendőrautóként vagy a Szomszédok filmsorozat erdészjárőreként ismernek legtöbben. Egy elfuserált Lada-GM kooperációs projekt miatt már nem hordhatja lánykori nevét, így jó ideje 4x4-ként forgalmazzák, de
a jövőre harmincéves típus él és virul,
sőt, sok országban kultikussá kezd érni. Ezért a magyarországi hivatalos újraforgalmazás sem volt kérdéses (az elmúlt években csak szürkeimportban lehetett megvenni).
A legutolsó ráncfelvarrás csak a nagyobb tükrein és első indexhelyzetjelző egységén látszik, amúgy bárki felismerheti benne az élő klasszikust. Aki nem dagonyázásra, hanem városban használná a 4x4-et, veheti nagy lökhárítós, alufelnis és felextrázott Urban kivitelben is.
A típusnak persze a harmadik, N1 Van kivitelként lehet a legnagyobb sikere,
hiszen nem kell regisztrációs adót fizetni utána, és az áfát is visszaigényelheti a céges tulaj, így csak az nem EU-s autókat sújtó vám befizetése marad. 2017-re pedig jön a modern Niva-utód.
Hosszú távú itthoni sikereit nálunk az eddig csak tanulmányként ismert, néhány napja viszont már szériamodellként is bemutatott Vestával alapozhatja meg a Lada.
Ennél már stimmel a formaterv, Steve Mattin rajzolta
(az ő nevéhez fűződik több Volvo és Mercedes, illetve a Maybach), a bumerángmotívumok félreismerhetetlenné teszik. A 4,4 méter hosszú, 380 literes csomagterű, a gyár szerint kifejezetten télállóra tervezett limuzin a jól ismert 1,6-os benzinmotort kapja, és persze sok új extrát.
Orosz bevezetése után jövőre már hozzánk is megérkezik a Vesta, sőt, már ebből is elkészült egy Cross nevű koncepció, ami előrevetíti: ebből is fog kombi készülni. És ezzel még nem ér véget az offenzíva, a jövő év második felében a Dacia Duster is konkurenciát kap a szintén Mattin-féle formatervű Lada X-Ray formájában, és a gyár minden eddiginél komolyabb minőségi előrelépést ígér.
A bemutatóteremben látott, megfelelő összeszerelésű, de olcsó és kissé ódivatú belterű Kalinák után lesz hová fejlődni, de a képek alapján a Vesta-féle új generációban
a műszerfal a Daciákénál is modernebbnek ígérkezik.
Mindezek alapján nem tűnik elérhetetlen célnak a 2016-ra tervezett 1 százalékos piaci részesedés, de valószínűleg sosem leszünk már újra az egymillió Lada országa.