A hatvanas években még egyáltalán nem volt általános, hogy sok célra felhasználható modellekkel kedveskedjenek a felhasználóknak. Pláne nem volt ez divat a keleti blokkban, ahol
inkább úgy gondolkodtak a fejlesztők és a mindenbe beleszóló pártvezetés, hogy örüljenek az emberek annak, ami van,
ne legyenek különleges igényeik. Ha végignézünk a nálunk elérhető típusok között, a sok szedán mellett egyféle kombi bukkan fel: a Skoda Octavia. Persze volt másik is, a házon belüli konkurens Skoda 1202-es, de ebből csak mutatóba jutott hozzánk, és hazájában is főleg állami feladatokra vetették be.
Az Octavia kombi 1961-ben lépett piacra, és rögvest megkapta a frissiben megjelent kétajtós Octavia Super 1221 köbcentis, 47 lovasra felpumpált motorját. Ekkor már elhagyták a modellsorozatról a díszes hűtőmaszkot, és a műszerfal is egyszerűbbnek adta át a helyét.
A Combi 1969-től még egy látványos változáson átment: újjávarázsolták a hátfalát, így az elegáns, sárvédők végein kecsesen álló lámpák helyett megkapta az S100-as egyszerű szögletes buráit, a lökhárító fölé vízszintesen beépítve. Ezzel eltűnt az a kis ajtó is a csomagtérfedél alóli lemezről, amelyen keresztül ki lehetett húzni a pótkereket.
A modernizálás teljesen érthető volt, hiszen akkor már nem a fecskefarok volt a divat,
de a megvalósításba nem fektettek túl sok energiát, nem lett túl szép a korábban oly stílusos fenék.
Az etyeki Lakos Tibor autójának más érdekessége is van. Mivel a váltás után nem sokkal gyártották (1969 júniusában), még nem osztott a hátsó üléstámlája, és nem is az 1000 MB műszerfaláról tájékozódhat a sofőr, ahogy egyébként az 1971-ig gyártott utolsó széria példányainak többségénél az jellemző.
E modellnél a váltókiosztás eltér a korábbi modellekétől, ráadásul tolatólámpa-kapcsoló is van a váltóházon, amit a típuscsalád többi tagjánál hiába keresünk. Tibor 2004-ben vásárolta autóját egy fafaragó mestertől. Éppen úgy nézett ki, mint bármelyik munkásautó: lelakottan, rozsdásan, és motorikusan sem volt épp a topon. Következhetett a teljes szétszedés, az aprólékos lemezmunka, majd a fényezés az eredeti piros színnel.
Új bőr-textil huzatot kaptak az ülések, egyedileg szabott szőnyegek borítják a padlót (a gyári gumiból készült garnitúra is megvan). Természetesen az elöl kettős lengőkaros, hátul lengőtengelyes felfüggesztések, továbbá a négydobos, egykörös fékrendszer felújítását is elvégeztette a tulajdonos, így kétéves munka árán újból menetkész lett a Skoda, első útja éppen a Lotus Retro Mobil Concours'd Elegance szépségversenyre vezetett.
Jó sora volt az elmúlt évtizedben, évente 3000-4000 kilométert tett meg vele Tibor, aki viszont most árulja a ritka kombit: most Hillman Imp az új kedvenc, és így a csehszlovák vitéz kihasználatlan ácsorog a garázsban. Persze most is pöccre indul, és egészségesen morog érces hangján, nem volt akadálya, hogy forduljunk vele egyet a faluban.
Ahogy a hatvanas évek autóinak zömére igaz,
kell kötni néhány kompromisszumot az utasoknak.
A vezető előtt például olyan hatalmas a volán, hogy a hosszabb lábúak térdéhez hozzáér a keskeny karima. Nem túl kényelmes nyomni a fékpedált, mivel a tűzfalból nő ki, de az Octavia fékje egyébként korához képest derekasan helytáll.
A Škoda alumíniumblokkos, 47 lovas OHV motorja nem éppen halk,
de lehet vele tartani a 80-90 km/órás utazótempót, ennél még nem süketülnek meg az utasok sem.
Kicsit kelletlen az erőgép, ugyanakkor elvitathatatlan előnye, hogy alul sem nyomatékszegény. A csehszlovák kombi váltókarja a padlóból nő ki, a mai autóhoz szokott szemnek szokatlan a váltóséma: ott az egyes, ahol a maiakban a hármas, alatta a kettes, jobbra fent a hármas, alatta a negyedik, a rükverc pedig balra lent található.
Kemény a rugózás, pattogva gördülünk át az úthibákon, megterhelve bizonyosan sokat javulhat a helyzet. A háromajtós felépítmény a második sor nehézkes megközelíthetősége miatt nem túl praktikus (bár ezt a kialakítást nyugati gyártók is alkalmazták, gondoljunk az Opel Kadett és Rekord, vagy a Volkswagen Typ 3 kombikra), de a szedánnal ellentétben ez nem négy, hanem öt személyt szállíthatott.
Ötletes rakodóhelyeket ne is keressünk, azzal viszont boldog lehet a skodás, hogy az ülőlappal együtt előrebillenthető hátsó ülések mögött jókora hasznos tér keletkezik, ráadásul a pakolást megkönnyíti a széles nyílás, és a viszonylag alacsony raktérpadló is.
Műszaki adatok
Motor: soros, négyhengeres, folyadékhűtéses, négyütemű, hengerenként kétszelepes, (OHV) benzinmotor, elöl hosszában beépítve.