Marcelo de Azcárraga ügyész a vizsgálat megindítását több feljelentésre alapozva kéri, amelyeket a német nagyvállalattal szemben tettek Spanyolországban. Itt több mint 683 ezer olyan EA 189 típusú motorral üzemelő dízel gépjárművet értékesített a cégcsoport, amelyben egy beépített szoftverrel manipulálták az emissziós értékeket.
Az ügyész szerint a motorok manipulálásával a járművek károsították a környezetet, ráadásul az alacsony károsanyag-kibocsátású autók vásárlásához állami támogatás is járt, amelyet a megtévesztés miatt feltételezhetően indokolatlanul fizetett ki az államkincstár. A Volkswagen korábban elismerte, hogy mintegy 11 millió autója érintett a botrányban, amelyekből 8,5 millió kocsit az Európai Unióban adtak el.
Az ügy pikantériája, hogy Spanyolországban a Volkswagen és a VW-csoporthoz tartozó Seat a két legnépszerűbb autómárka, ráadásul a cég jelentős beruházó Spanyolországban, két üzemében összesen 16 ezren dolgoznak.
Közben Magyarországon a Párbeszéd Magyarországért arra szólította fel a kormányt, hogy szintén vizsgáltassa ki a Volkswagen-csoport által elkövetett csalást. Tordai Bence szerint a kabinetnek vállalnia kell a felelősséget és nem szabad "jutalmaznia a csalóautógyárat". Ezt arra utalva mondta, hogy hétfőn bejelentették, a kormány 6 milliárd forinttal támogatja a Volskwagen-csoporthoz tartozó Audi győri motorgyárának újabb 32 milliárd forintos fejlesztését.
A nemzetgazdasági tárca a PM-nek adott írásbeli válaszában már elismerte, hogy a jogosultnál magasabb környezetvédelmi kategóriába sorolás költségvetési bevételkiesést eredményezhet.A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közlése szerint több mint 40 ezer botrányban érintett autó fut a magyar utakon. Az Emberi Erőforrások Minisztériuma szerint az ügyben nem lehet számszerűsíteni az ügy okozta egészségügyi pluszkiadásokat.