Nem túlzás azt állítani, hogy az neves autógyártók helyett ma már valójában
ma már a nagyrészt ismeretlen beszállítók gyártják az autókat,
mert egy-egy modell alkatrészeinek akár 80 százaléka is külső specialisták üzemeiből jut el a szerelősorra. A Jaguar Land Rover csoport (JLR) termékeihez számos alkatrész Magyarországról, hazai beszállítóktól érkezik a Castle Bromwich-i, solihulli és halewoodi üzemekbe. Nem kevesebb, mint 6 hazai vállalkozás látja el az indiai Tata tulajdonában lévő brit autógyártót alkatrészeivel.
Az új Jaguar XF
Az XF a felső-középkategóriában olyan modellek vetélytársa lesz, mint az Audi A6, a BMW 5-ös, a Lexus GS, az Infiniti Q70, vagy a Mercedes-Benz E-osztály. A brit kocsi egyik fő előnye a konkurenciával szemben a nagyrészt alumíniumból készített, könnyű karosszéria, a másik pedig a kedvező fogyasztás és alapár: a mindössze 4 literes átlagfogyasztású, 163 lóerős kétliteres dízel modellt már 10,99 millió forinttól meg lehet majd vásárolni, míg például a hozzá legközelebb lévő BMW 518d alapára 11,14 millió forinttól indul a 150 lóerős, 4,3 literes átlagfogyasztású kétliteres dízellel.A JLR a magyar beszállítók közül legrégebben a Dräxlmaier Grouppal dolgozik, a német központú vállalkozás éves forgalmának mintegy 40 százalékát adja az autóbelsők fejlesztése és gyártása, és Érden működik a legnagyobb fejlesztőközpontjuk. 2001 óta dolgoznak a Jaguarral, az akkori XK széria óta féltucatnyi modellhez készítették el a komplett műszerfalat és középkonzolt.
„Tőlünk már a klímaberendezéssel, a komplett műszerparkkal és egyéb szerelvényekkel együtt kerül a gyártósorra a műszerfal” – mondta Szűcs László, a Dräxlmaier Hungária Kft. ügyvezető igazgatója. A magyar mérnökök már az autótervezési projektek legelső fázisánál jelen vannak, és mindvégig kapcsolatban állnak a gyárral, valamint a projektekben érintett, 20-30 másodlagos beszállítóval, így az esetleges változtatásokról is első kézből, azonnal értesülnek.
Bár a beszállítóknak hagyományosan nem tiszte a tervezés, de bizonyos területeken szabad kezet kell adniuk a partnereiknek, mivel másképp megvalósíthatatlan az elképzelésük. Például az F-Type bukókeretei az eredeti elképzelés szerint nem voltak megvalósíthatók, az extrudált alumínium egyszerűen nem bírta volna a kért hajlítást.
Engedélyt kértünk és kaptunk a módosításra
– árulta el Varga Domonkos, a Székesfehérváron működő Sapa Profiles üzletfejlesztési menedzsere.
A sajtolt alumínium termékekkel foglalkozó világcég szakterülete az ütközésvédelmi gyűrődőelemek, de a váz egyes tartóelemeit is ők szállítják. A két hazai üzemében mintegy 1100 embert foglalkoztatnak.
A navigációs szoftverek terén világszerte elismert,
900 főt foglalkoztató magyar NNG több mint 30 autógyártó modelljeibe szállítja az iGo navigációt,
így a Jaguar Land Rover csoport típusaiba is. A céget 10 éve alapította 4 programozó, és eddig már 40 millió licencet adtak el.
„A globális márkáknál különösen fontos a magas fokú testre szabhatóság, a lokalizáció, és nekünk pont ez legnagyobb erősségünk” – mondta Demény Alpár, a budapesti székhelyű NNG alelnöke. A Jaguarnak például olyan márkaspecifikus online portált kellett fejleszteniük, amelyen keresztül különösen egyszerű az ügyfeleknek a térképfrissítés.
Az utóbbi években a Jaguar modelljeinél is egyre nagyobb jelentőséget nyer a 4x4 hajtás, ami részben a BorgWarner fejlett osztóművének köszönhető. Az elektronikus vezérlésű, ezért csekély mechanikus veszteségű komponens
160 ezredmásodperc alatt képes változtatni az első tengelyre küldött nyomaték nagyságát
a pillanatnyi szükségleteknek megfelelően, közel 100 százalék mehet előre is.
Az osztómű gyártása, tervezése, és a fejlesztése is Oroszlányban történik.
„Amikor aláírtuk a megállapodást, még csak egy szántóföld volt a mostani üzem helyén, ám a JLR csoport bizalmat szavazott nekünk” – emlékezett vissza a kezdetekre dr. Csonka Béla ügyvezető igazgató.
Az osztóműnél a specifikációkat és a méretezést a gyár határozza meg, a belső tartalom közös fejlesztés eredménye. Elvileg egységes a technika, ám minden modellnél finomhangolásra van szükség: nagyon fontos például a Jaguarnál a csendes, rezgésmentes működés. Ezt az oroszlányi gyár mellett felépített tesztpályán tudják ellenőrizni a mérnökök.
A Musashi Hungary a japán cég egyetlen európai üzemeként szállítja a szigorú specifikációkkal megrendelt, mikronos pontossággal megmunkált vezérműtengelyeket – évente mintegy hétszázezer darabot – a Jaguar és a Land Rover hat- és nyolchengeres benzinmotorjaihoz.
Az árérzékenység a prémium gyártóknál is jelentkezik. Nem megengedett a 'túlfejlesztés' sem, a termékeknek azt és kizárólag azt kell tudniuk, amit a megrendelő meghatároz
– árulta el az ercsi üzem igazgatója, Nagy András.
Annak idején a megszűnő angliai Musashi gyárból költözött ide a Jaguar Land Rover projekt, de azóta két további JLR tenderen is első lett a cég.
A spanyol Grupo Segura szolnoki üzeme, ahol beszállítói szinten Európa-szerte egyedülálló, 2000 tonnás présgépekkel állítanak elő vázszerkezeti elemeket, motorkomponenseket, tavaly a Musashihoz hasonlóan elnyerte a JLR legkiválóbb beszállítóinak járó díjat.
Mivel a JLR hazai beszállítói a rendszerint a 3-3,5 éven át tartó fejlesztési projektekben az első tollvonástól fogva részt vesznek,
már most pontosan ismerik a következő években debütáló új modelleket, amikről persze még semmit sem árultak el.
Egyelőre csak annyit tudunk biztosan, hogy a Jaguar következő újdonsága az Audi Q5 méretű szabadidő-autó, a tavasszal érkező F-Pace lesz, amitől joggal várja azt a márka, hogy jelenetősen meg fogja növelni az eladásait. 2015-ben 115 ezer eladott autóval számol a Jaguar (a Land Roverrel együtt 555 ezerrel), de azt azért nem árt tudni, hogy a BMW tavaly 1,8 millió autót adott el.