A világ egyik legnagyobb autógyártója, a General Motors és a közösségi autómegosztással foglalkozó Lyft együtt dolgozik egy önvezető autókból álló országos hálózat létrehozásán az Egyesült Államokban. A GM több mint 500 millió dollárt fektet a Lyftbe, cserébe utóbbi igazgatótanácsában kapnak egy helyet. A két cég kapcsolata nem véletlenszerű, hiszen az autómegosztással foglalkozó Lyft már rengeteg tapasztalattal és adattal rendelkezik a saját autóval nem rendelkező emberekről, miközben a General Motorsnál már egy évtizede dolgoznak az önvezető technológián.
A cégek nem jelentettek be határidőt a flotta felállítására, de John Zimmer, a Lyft társalapítója a BuzzFeed News-nak azt nyilatkozta, hogy ehhez kevesebb mint 10 évre lesz szükségük. Az automatizált vezetésre képes autók elterjedésével eljöhet az a korszak, amikor az autó nem egy személyes tárgy lesz, hanem egy bárki által igénybevehető közlekedési eszköz.
A GM elnöke, Dan Ammann úgy látja, hogy a személyes mobilitás jövője az autonóm és zökkenőmentes rendszerekben van. Véleménye szerint
az a szemlélet, hogy egy autót egy ember vásárol meg saját magának, már nem sokáig életképes.
Egyre nagyobb gondot jelent az utak túlzsúfoltsága, nem is beszélve az egyre romló levegőminőségről a városokban.
Ezekre jó választ lehet az önvezető technológia, illetve az okostelefonok, amelyek összekötik az utasokat és a járműveket is egymással. Erre a területre egyre újabb és újabb szereplők lépnek be, a Lyft, az Uber és a Google mellett már az Apple-t is szóba hozták a témával.
Természetesen az autógyártók sem szeretnének kimaradni a dologból, a Ford állítólag a Google-lel fog össze, így a GM mostani bejelentése sem véletlen. A cég 2007 óta a Carnegie Mellon Egyetemmel közösen dolgozik az autonóm technológián, és ennek jövőre már szériagyártású eredménye is lesz. 2017-ben a Cadillac ST6-ban lesz elsőként elérhető a Super Cruise névre keresztelt extra, amely nagyon hasonló a Tesla nemrég debütált önvezető megoldásához. Ez még csak autópályán lesz képes önmagától vezetni az autót, de a mostani partnerségben olyan megoldást fejlesztenek, ami városi környezetben is megbízhatóan működik majd.
Nem lesz egyszerű feladat, hiszen a városokban a rengeteg kereszteződés, gyalogosok, kerékpárosok és számos más “akadály” bonyolítja a számítógépes vezérlés helyzetét. Így aztán a GM és a Lyft által kifejleszteni kívánt hálózatban résztvevő autóknak teljesen önvezetőknek kell lennie, minden körülmények között, már csak azért is, mert terveik szerint az utazásnak nem lenne feltétele a jogosítvány megléte, így adott esetben senki nem tudná átvenni az irányítást a jármű felett.