Egy roadster, aminek 63 éve is elavult volt a formája

MG TD veterán
Vágólapra másolva!
A brit MG ma már kínai kézben van, és SUV-ket is gyárt, de a TD Midget még abból a korszakból származik, amikor a márkát mindenki a sportautóiról ismerte.
Vágólapra másolva!

Ma a legnépszerűbb és legismertebb MG az 1962-es B-változat, ez az utolsó tagja a brit márka klasszikus sportkocsi modellsorának. Pedig

már a második világháború előtt létezett a cég,

modelljei között számos figyelemre érdemeset találunk. Az MG a Morris Garage rövidítése, ez volt a Morris cég oxfordi kereskedése. Maga az MG név és a nyolcszögletű jelvény 1924-ben jelent meg, azután, hogy a kereskedés vezetője, Cecil Kimber kitalálta, hogy az autók értékesítésének felfuttatására dobjanak egyedi, sportos változatokat a piacra.

Nagyon látszik rajta, hogy még a háború előtt tervezték. Kezdetben teljesen teli kerekekkel futott, emiatt nem volt elég hűtése a dobfékeknek. A vízhőfokot a hűtőmaszk tetején trónoló hőmérőről is le lehet olvasni Forrás: Ear.Hu

A manufakturális körülményeket hamar kinőtte a sikeres márka, így 1929-ben Abingdonba költöztek egy új üzembe, és megalakult az MG Car Company is. Bár a sportos gépek jól fogytak, az alapító William Morris (más saját cégeivel együtt) 1935-ben kénytelen volt megválni tőle, így a cég a Morris Motorsé lett, amely 1952-ben beolvadt a British Motors Corporation (BMC) óriásvállalatba. Ez idő tájt futott az a vászontetős kétüléses, amelyet kipróbáltunk egy havas februári délelőtt.

TD a típusjele, de nem turbódízel

A Midget TD-ről van szó, a T-modellcsalád utolsó előtti változatáról. A típustörténet 1936-ban, tehát a háború előtt kezdődött az A jelű modellel, klasszikus, még az első MG, azaz az M-type-ra jellemző vonásait a sorozat befejező darabja, az 1953-ban érkezett TF is magán viselte.

Jól áll neki a tető. Az oldalsó paneleket egy mozdulattal kivehetjük, de az autóban nemigen férnek el. Irányjelzője hátul pirosan, elöl fehér fénnyel világít Forrás: Ear.Hu

Pofonegyszerű kialakítású,

létraalvázas, faszerkezetű, acélkarosszériás, hátrafelé nyíló ajtós kisautóról van szó,

amely teljesítette mindazt, amit a harmincas évek végén egy kétüléses, sportos, nyitott modelltől az emberek elvártak: könnyű volt, és elég dinamikus, ráadásul megfordultak utána az utcán.

A TD a maga korában már ódivatúnak hatott a közel két évtizedes formatervével, a konkurensek tükrében még inkább: az Alfa Romeo 1900 Sprint, az Austin Healey, a Lancia Aurelia GT, a Porsche 356 űrhajónak tűntek mellette.

Új, eredeti bőr az üléskárpit és az ajtóburkolat, utóbbira zseb is jutott. A támla mögött néhány apróság fér csak el Forrás: Ear.Hu

Igaz, a még 19 colos, küllős kerekeken guruló elődjéhez, a TC-hez képest rengeteg technikai módosítást hajtottak rajta végre, főleg azért, hogy az USA piacára is be tudjanak törni. Merevebb, teljesen új az alváz, friss fejlesztésű az első futómű (tekercsrugós független a korábbi laprugós, merev tengelyessel szemben), elérhető balkormányos kivitel, 15 colos kerekek, erősebb fék, állítható kormányoszlop, extraként rádió és fűtés jellemzik. A kis MG megtalálta a vevőkörét, a teljes sorozatból (A, B, C, D, F) több mint 50 ezret gyártottak, de csak a TD-ből 30 ezer kelt el.

Ez a kocsi még látta a német gazdasági csodát

Falapba illesztették a műszereket, a mérföldes óra mellett fordulatszámmérő trónol. A szélterelő ablakok jó szolgálatot tesznek nyitott tetős utazásnál, az egy szem ablaktörlőmotor lassan dolgoztatja a filigrán lapátokat Forrás: Ear.Hu

Jakus Róbert autója 1953-as, érdekessége, hogy

exportmodell, azaz balkormányos,

és Németországban helyezték először forgalomba. Gazdája egy amerikai katonatiszt volt, aki, miután leszerelt, hazavitte magával az Újvilágba. Ott még egy tulajdonos hajtotta, majd visszavitték Németországba, és onnan költözött Magyarországra. Patinás fényezését és remek állapotú karosszériáját nem kellett bolygatni, de a motorja nem volt túl jó állapotban, azért apró darabjaira szedték.

Bal oldalon egy műszerben az olajnyomás- és vízhőfokmérő, mellette a töltésjelző; a TD 12 voltos, és dinamó termeli az áramot. A középső fehér kapcsoló az irányjelzőé (nem eredeti), a kulcs körüli kapcsoló a lámpáké, a mellette lévő gomb a dudát működteti Forrás: Ear.Hu

A vasblokkos és vashengerfejes, 1250 cm3-es, OHV

négyhengeres ebben az autóban 54 lóerős,

de volt belőle 57 lovas változat is. Azt szériában a Mark II nevű speciális széria kapta meg, a három extra lóerőt módosított hengerfejjel (nagyobb lett a kompresszió) és másik SU karburátorral érték el. A Mark II szélesebb gumijaival, spéci lengéscsillapítóival, hosszabb áttételezésű diffijével és dupla benzinpumpájával is különbözött az alapmodelltől, de a módosításokat utóbbihoz is meg lehetett rendelni.

Egyszerű, megbízható négyhengeres két SZ karburátorral. Váltójában csak a rövid egyes nem szinkronizált, kettesből is könnyedén elindul Forrás: Ear.Hu

Először felhúzott vászontetővel mentünk egy kört, úgy is tetszett, bár az hamar kiderült, hogy a

190 cm-es testmagassághoz nem a TD Midget a legideálisabb jármű.

Nem könnyű bekúszni a vezetői székbe: az a helyes technika, hogy először a lábakat csúsztatjuk be a műszerfal alatt előrenyúló szűk alagútba, majd megpróbálunk úgy lehajolni, hogy beférjen fejünk a vászon alatt.

Nehézkes kezelni a pedálokat, mert szűk a hely, rossz szögben is állnak. A váltókar is kissé messze került a sofőr kezétől Forrás: Ear.Hu

Miután bejutottam, térdemmel szinte kiékeltem magamat a fa műszerfalpanel alsó pereménél. Az ülés ugyan sínen tologatható (a különálló ülőlapok és az egybeformált, dönthető támla együtt), de leghátsó állásnál sem rózsás a helyzet.

Felejthetetlen az akusztika

Élvezet vele kabriózni, rossz úton sem remeg extrém módon a kasztni. Mindenféle alkatrészt lehet hozzá kapni Forrás: Ear.Hu

Még jó, hogy az eredeti volánt a tulajdonos egy kisebb átmérőjű, korhű fakormányra cserélte, különben nem tudtam volna megemelni a lábam a pedálok kezeléséhez. A kétszemélyes kabin belül olyan keskeny, mint a Fiat 500-asé, de amint beindítottuk a motort, és

megszólalt a kipufogó, elfelejtettem minden kényelmetlenséget.

Az egydobos rendszer gyönyörű, mély, krákogós baritonnal muzsikál, pompás aláfestés az MG-zéshez.

Két csavart kell kioldani, és ledőlhet a szélvédő Forrás: Ear.Hu

A motorerő tejesen elég az élvezetes közlekedéshez,

ám az előzéshez és a hegymászáshoz lendület és némi türelem is kell. A váltókar kicsi, de határozott mozdulatokkal kattan a rövid kulisszában, a fogasléces kormány nem döglött, és nem is nehéz vele a manőverezés. A még élvezhető utazótempó 80 km/h, nyitott tetővel, oldalsó vászon nélkül a városi tempó még hidegben sem elviselhetetlen (persze a sapka és a sál létszükséglet).

A bőröndöknek csak a krómozott csomagtartórácson jut hely. A piros búrák utalnak az Amerikában töltött évekre, az európai lámpák kétszínűek. Nagyon keskeny, mindössze 1489 mm a teljes szélessége Forrás: Ear.Hu

Ha viszont fenn a tető, egy csendes esőt is gond nélkül átvészelhet az ember. Az egyszerű futómű meglepően finoman bánik az úthibákkal, és a karosszéria remegése is bőven az elviselhető mértéken belül marad.

Összességében különleges élmény az özönvíz előtti roadsterrel furikázni, és fokozza exkluzivitását, hogy a rövid feltámadás után

pár éve újra eltűnt a kínai kézbe került MG márka az európai kontinensről.

Igaz, Nagy-Britanniában még mindig kaphatók a termékeik, a hétköznapi ferdehátúak, szedánok és SUV-ok, sportautónak ma már sajnos nyoma sincs.

Műszaki adatok - MG TD Midget (1953)

Motor: négyhengeres, OHV-vezérlésű, hengerenként kétszelepes benzinmotor, elöl hosszában beépítve. 2 darab SU H2 karburátor. Hengerűrtartalom: 1250 cm3. Teljesítmény: 54 LE, 5200/perc fordulaton. Nyomaték: 86 Nm, 2600/perc fordulaton

Erőátvitel: négyfokozatú, kézi kapcsolású, a második fokozattól szinkronizált sebességváltó, hátsókerékhajtás. Egytárcsás száraz kuplung. Felfüggesztés: Elöl kettős keresztlengőkar tekercsrugóval, hátul merev tengely, hosszanti laprugóval. Elöl-hátul dobfék. Gumiméret: 165 R 15.

Felépítmény: Acél alvázas, fa szerkezetű, acéllemez karosszéria. Hosszúság x szélesség x magasság: 3683x1489x1346 mm. Tengelytáv: 2388 mm. Saját tömeg: 941 kg. Megengedett össztömeg: 1200 kg.

Menetteljesítmények: Végsebesség: 129 km/óra. Átlagfogyasztás: 9-10 l/100 km. Üzemanyagtank: 57 l.

Forrás: Retro Mobil
Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!