A BMW március 7-én hétfőn – napra pontosan egy évszázaddal azután, hogy a BMW AG-t beregisztrálták Münchenben a cégjegyzékbe – mintegy kétezer vendéget látott vendégül a müncheni Olympic Hall-ban, ahol egy látványos multimédia-előadáson mutatta be 100 éves történetének mérföldköveit.
Az ünnepség csúcspontjaként mutatkozott be a BMW Vision Next 100 tanulmányautó. Ezt 2016 nyarán egy hasonlóan futurisztikus Mini és Rolls-Royce tanulmány fogja követni, ősszel pedig egy BMW motorkerékpár koncepciót is lelepleznek majd.
A tanulmány megtervezésekor a kiindulópont az utastér volt, amely többféle utazási módot tesz lehetővé:
Boost módban a vezető irányítja az autót, Ease módban pedig az autó vezeti önmagát,
ekkor a kormány is visszahúzódik, hogy ne legyen útban.
A másik innováció az Élő Szisztéma (Alive Geometry) elnevezésű járműstruktúra. Ez mintegy 800 darab apró, mozgó háromszögből áll, amelyek a műszerfal mellett a karosszéria egyes elemeire is kiterjednek.
A háromdimenziós felületeken mozgó háromszögek intuitív módon kommunikálnak a vezetővel, aki a rendszert kézmozdulatokkal vezérli. A funkciók három dimenzióban jelennek meg,
a teljes szélvédő egy óriási kijelzőként funkcionál,
amely az analóg műszerfal és a digitális head-up kijelző közös képét mutatja.
Boost módban a középkonzol a vezető felé fordul, a szélvédő az ideális ívet, a lehetséges fordulópontokat, a forgalmi szituációt és a közelben tartózkodó járműveket is valós időben mutatja. A technológia elsődleges célja, hogy a vezető ne gyorsabban, hanem jobban vezessen. Vezetés közben
a sofőr kézmozdulatokkal kommunikálhat a kocsival.
Ease módban az autó csupán az utazás legfontosabb információiról tájékoztatja az utasokat, így például a közelgő gyorsításokról és lassításokról. A kocsi figyelmezteti az utasokat, ha szép tájra érkezik vagy érdekes épület mellett halad el.
Ease-ben az utastér megváltozik: a kormány és a középkonzol visszahúzódik,
az ülések és az ajtópanelek egy egységgé fonódnak össze, az utasok egymás felé fordulhatnak. Kívül a vese alakú hűtőrács, a dupla első fényszóró és az „L” alakú hátsó lámpa eltérő fényekkel jelzi, hogy éppen melyik utazási mód szerint működik a Vision 100.
A szenzorok és a mesterséges intelligencia együttesét a BMW mérnökei Társnak (Companion) nevezték el, amely a vezető mozdulatait és igényeit folyamatosan figyelve, megállás nélkül tanul a vezetőjétől, egyre ösztönösebbé téve az ember és gép közötti interakciót.
A tanulmányautó azért lett négyajtós limuzin, mert
ez a karosszériatípus volt a legjellemzőbb a márka elmúlt 100 évére.
A Vision 100 4,90 méteres hosszával nagyjából akkora, mint egy mai 5-ös. Hatalmas kerekeit a karosszéria sarkaiba tolták, kanyarodás közben az elforduló kerekeket a karosszéria egyfajta rugalmas, folyamatosan alkalmazkodó külső bőrként mindvégig takarásban tartja, amivel extrém alacsony, 0,18-as légellenállási együtthatót értek el.
A karosszéria megalkotásakor elsősorban újrahasznosított és megújuló anyagokból készített szöveteket alkalmaztak, a látható és láthatatlan helyeken felhasznált szénszálas alkatrészeket pedig egyaránt a normál szénszál-gyártás ipari maradékaiból állították elő.
Két kiállítás, egy fesztivál a 100 év tiszteletére
A BMW Pekingbe, Londonba és Los Angeles-be is ellátogató világkörüli turnéjának alapelemei egy állandó kiállításként Münchenben is megtekinthetők lesznek. A „Future Experience" névre keresztelt tárlatnak a BMW Welt élményközpont ad otthont március 22-től.