A Genfi Autószalon több mint ezer lóerős sportkocsicsodái, a malomkerék méretű felniken gördülő luxusterepjárói és tuningautói mellett szerényen bújtak meg az elérhető árú családi kocsik, pedig ezek azok, amit egy átlagos vastagságú pénztárcával rendelkező vevőt a legjobban érdekelhetnek.
Sajnos Kína autóipara mellett az európai offenzívára készülő
Lada sem jelent meg,
pedig a 2016 második felében érkező Vestára és az X-Ray szabadidő-autóra igencsak kíváncsiak lettünk volna. Az olcsó autókra specializálódott Dacia csak a meglévő modelljeit hozta el, viszont a sok éve újdonságok nélkül autószalonokra járó Fiat ezúttal több premierrel is készült.
Az új Fiat négyajtós változatát képekről már ismertük, de Genfben az ötajtós és a kombi is bemutatkozott, kevésbé szép hátsó lámpával, de a nagyobb hátsó nyílás miatt nagyobb használati értékkel. A Törökországban fejlesztett, és ott is gyártott Tipót már a kezdetektől
úgy tervezték, hogy a legjobb ár-érték arányú kocsi legyen
az Astra, a Focus és a Golf által uralt alsó középkategóriában.
A recept a következő lehetett: legyen olaszosan csinos, mégsem hivalkodó a formaterv, belül pedig öt megtermett felnőtt is férjen el, csomagokkal együtt. Nem kellenek a legjobb belső anyagok, de a Dacia szintjét azért jelentősen meg kell haladni.
Új motorok helyett a bevált régiek is megteszik,
a teljesítményhatár legyen 120 lóerőnél, mert ennél többre egy családi autónak úgy sincs szüksége.
Kipróbáltuk, belül tényleg akkora a hely, hogy két 190 centis felnőtt is elfér egymás mögött, ráadásul
még hátul középen is majdnem teljes értékű az ülőhely.
Nem kimagasló a minőség, de a kidolgozás vállalható, és a műszerfalon puha műanyagok is akadnak. Az ötajtósban 440, a négyajtósban 520, a kombiban 550 literes csomagtartót sikerült kialakítani, ennél többet a kategóriában csak a Skoda Octavia tud elnyelni.
A kínálat négy motorból áll: az alap az 1,4 szívó (95 LE), az 1,6-os (110 LE) csak automatával van, dízelből pedig 1,3-as 95 LE vagy 1,6-os (120 LE) kapható. Később a Tipóhoz is kapható lesz egy turbós benzines, a 120 lóerős 1,4-es, amelybe felárért gyári LPG gáz-szett is kérhető, ami olcsóvá teszi a tankolását. Persze aki minimalizálná a hibalehetőségeket, a szívómotort fogja választani.
A négyajtós Tipo belépőmodell 1,4-es motorral 3,7 millió forintba kerül, de ebből a márciusi bevezetéskor 200 ezer kedvezményt adnak. Jelenleg a Dacián kívül senki nem kínál ekkora helyet és ilyen felszereltséget ennyi pénzért, de a Fiat vonzóbb dizájnt és nagyobb presztízst ajánl.
A tavaly nyáron debütált Opel Astra már nem vadonatúj modell, mégis a figyelem középpontjába került Genfben, mert a szalon előestéjén szoros versenyben
elnyerte az Év Autója díjat
a Volvo XC90 elől.
A kompakt Opel ugyan kevesebb műszaki csemegét kínál, mint a svéd luxus-SUV, de a kétmázsás súlycsökkentés, a LED-es adaptív fényszóró, a netkapcsolat, a masszázsülés és a fedélzeti ügyfélszolgálati rendszere így is figyelemre méltó, emellett a motorkínálata is korszerű, leszámítva a belépőszintet.
Főleg az dönthetett a Volvóval szemben az Astra mellett, hogy szélesebb rétegek számára is elérhető, alapára a Tipóéhoz hasonló
1,4-es, 100 lóerős szívómotorral 4,85 millió forint.
Genfben a 4,7 méteres Sports Tourer (kombi) karosszéria és az 1,6 literes, 160 lóerős dupla turbós dízel is bemutatkozott a típushoz, de ezekkel persze jelentősen fel lehet tornászni a vételárat, akár 7-8 millió forintig. Azoknak, akik több izgalomra vágynak, egy vidám, mindössze ezer köbcentis sportkocsi tanulmányt is mutatott az Opel Genfben.
A Suzuki egyetlen Genfi újdonságának, a 4 méter hosszú Balenónak a hazai értékesítése csak idén május végén kezdődik meg. Erről a kisautóról azt kell tudni, hogy nem Esztergomban, hanem Indiában készül, jóval tágasabb, mint a Swift, amelytől csak az 1,2-es benzinmotort örökölte meg.
Az árát még titkolják, csak annyit árultak el, hogy
drágább lesz a Swiftnél, vagyis 3,3 millió forintnál.
A Balenóban mutatkozik be
az új padlólemez, az enyhe hibrid rendszer és az egyliteres, 111 lóerős turbómotor is,
amellyel 200 km/h a végsebesség, de az európai norma szerint csak 4,5 liter az átlagfogyasztás. Az új Suzuki alig nehezebb az ős-Swiftnél: mindössze 865 kilót nyom alapfelszereltséggel, de a csúcsváltozat is megáll 980 kilónál, ami remek eredmény.
Bár a Tata, amely a Jaguar Land Rover tulajdonosa, hivatalosan nem értékesíti saját márkás autóit Európában, mégis kiállított Genfben. Fő újdonságuk egy pofás kisautó volt, amely pár hónapja egy igazi PR-katasztrófa miatt lett híres:
eredetileg Zica néven akarták forgalmazni,
de a terjedőben lévő vírus miatt gyorsan átnevezték Tiagóra.
Az ötajtós kocsit 1,2 literes, 85 lóerős benzinmotorral és 70 lóerős, egyliteres turbódízellel forgalmazzák Indiában. Érintőképernyős fedélzeti infotianment rendszert, választható vezetési üzemmódokat, internetes applikációkat és hotspotot is lehet hozzá rendelni, de a biztonsága igen gyenge, mivel csak két légzsákja van, és a menetstabilizáló is hiányzik belőle.
A Tiago lépcsős hátú testvére, a Kite 5 a Genfi Autószalon legkevésbé esztétikus autói közé tartozott: a hátuljára biggyesztett csomagtartót érezhetően úgy próbálták megtervezni, hogy az összhatás egy négyajtós kupéra emlékeztessen, de ehelyett torz és aránytalan lett a végeredmény, amit az apró kerekek csak tovább rontanak.
Bár a statisztikák azt mutatják, az egykori egyterűvásárlók lassan átszivárognak a SUV-okba, a Renault mégsem adja fel a kompakt egyterű kategóriát, már csak azért sem, mert ezt a szegmenst ők találták fel a 20 éve bemutatott első Scénickel. Az új, negyedik generáció
minden irányban nagyobb lett, mint az elődje,
de ez nem látszik rajta, ami a remek formaterv érdeme.
Hihetetlen, de a dizájnereknek sikerült elérniük, hogy a kocsit
gyárilag óriási, 20 colos kerekekkel szerelik fel
(195/55-ös gumikkal), ami ugyan jó tesz a megjelenésnek és csökkenti a gördülési ellenállást, de a gumicserék majd horribilis összegekkel fogják megterhelni a családi költségvetést. Listaáron 80-90, de akciósan is legalább 50 ezer forintba kerül egy ilyen méretű abroncs, már ha találni egyáltalán, mivel nagyon ritka méretről van szó.
A Scénic két benzines és négy dízelmotorral lesz kapható ősztől,
a kínálat legérdekesebb darabja a kézi váltós dízel-hibrid,
amelyben egy 14 lóerős villanymotor segít az 1,5 literes dCi-nek, de önállóan nem tud hajtani. Fontos újítás az is, hogy a különálló három hátsó ülés helyett egy 60/40 arányban osztott, csúsztatható hátsó padot alakítottak ki, amelyet egy gombnyomásra le lehet hajtani – akár az érintőképernyős menürendszerből, akár a kocsi mögött állva, a csomagtartóból.
Európa legnagyobb autógyártójának kissé szegényes a SUV-kínálata a konkurenciáéhoz képest, márpedig ha valamit, hát a szabadidő-autókat viszik a vásárlók, mint a cukrot. Ezt felismerve a VW a Genfi Autószalonon rohamléptekkel hozta be a lemaradást.
Négy megfizethető szabadidő-autót is készítettek
a Golfból ismert MQB építőkészletre, de ezek közül csak a SEAT Ateca és az egy osztállyal kisebb Audi Q2 volt szériaautó, a hétszemélyes Skoda Vision S és a kabrió Volkswagen T-Cross Breeze még csak tanulmány.
Utóbbi a Polo méretű kis szabadidő-autót vetíteti előre, amely 1-2 éven belül bemutatkozhat, persze a kabriós viccelődés helyett valószínűleg zárt tetővel. Ha hozzáképzeljük a hiányzó fémdarabot a T-Cross Breeze-hez, látszik rajta, hogy nem kell sok a sorozatgyártáshoz, amit az is mutat, hogy az orrába azt a viszonylag gyenge, 110 lóerős egyliteres turbómotort szerelték, amely egyúttal a SEAT Ateca alapmotorja is.
Olcsó kisautón dolgozik a Ford
Bár még nem állították ki, de Genfben hivatalosan is megerősítették a Ford illetékesei, hogy ősszel mutatják be a Ka+ kisautót, amely hasonló méretű lesz, mint a Fiesta, de jóval kevesebbe fog kerülni. Kezdőárát 8000 euróra, azaz kb. 2,5 millió forintra ígérik, amit úgy tudnak elérni, hogy valamelyik fejlődő országból, valószínűleg Indiából importálják majd Európába. Csak egyetlen, ötajtós karosszéria lesz, és a motorválaszték is vélhetően kimerül majd az egyliteres, háromhengeres benzinesben. A fejlesztéskor a robusztusság, a helykínálat és a jó futómű élvezett prioritást, amin spórolhattak, az a belső anyaghasználat, valamint a kényelmi és biztonsági felszereltség.