Milyenek az első tapasztalatok a szupertraffipaxokkal?
Ilyen rövid időszakot nem kívánunk számokban értékelni, félrevezető információk is keletkezhetnének ebből. Egy hónap türelmet kérünk az induláshoz képest, hogy pontosan elemezhessünk.
Ami a Véda-rendszer egészét illeti, annyit már mondhatok, hogy beváltotta a reményeket, részben azért, mert stabilan működik az indulása óta, részben pedig azért, mert a beérkezett adatok szerint a kamerák környezetében
javult a közlekedési fegyelem,
kevesebben lépik át a megengedett sebességet, vagy hajtanak át a piroson, de még így is sokan szegik meg a szabályokat.
Milyen eredményekkel lenne elégedett a Véda-hálózat egyéves működése után?
Az Európai Uniónál azért tudtunk sikeresen pályázni erre a forrásra, mert vállaltuk, hogy Magyarországon 2020-ra a 2010-es szint felére csökkentjük a halálos balesetek áldozatainak számát. Valójában csak akkor lennék elégedett, ha egy év után elmondhatnánk, hogy kevesebben haltak meg az ország útjain, mint korábban, és ha 2020-ra elérnénk, hogy 370-nél kevesebb áldozat legyen. (2010-ben 740 halottja volt a magyarországi közlekedési baleseteknek – a szerk.).
Mi az oka annak, hogy a 14,5 milliárdos projektből csak hat helyre telepítettek fix traffipaxot Budapesten?
Ez egy összetett kérdés,
az uniós finanszírozási rendszer miatt van így,
amit én csak felületesen ismerek. Nem lehetett egységesen kezelni a fővárost, a központi régiót, Nyugat- és Kelet-Magyarországot és az európai közúti hálózatot. Az uniónak voltak olyan kötöttségei, hogy egyes uniós forrásokból csak bizonyos térségekre vagy csak bizonyos útvonalakra lehet költeni.
Többek között ez az oka annak, hogy Budapesten a forgalom nagyságához képest kevesebb eszközt lehetett telepíteni, mint amennyi indokolt lett volna.
A bölcsesség hálózata
14,5 milliárd forintos európai uniós forrásból építették ki a Véda-hálózatot, ami 160 hordozható és 134 helyszínen összesen 365 darab fix szupertraffipaxból, hivatalos nevén KKEP-ből (komplex közúti ellenőrzési pontból) áll. A rendszer része a háttérinfrastruktúra mellett 1000 darab GPS-alapú kézi adatrögzítő és 26 Skoda Octavia RS elfogóautó is.Mi van, ha egy lopott autó rendszámát ismeri fel a szupertraffipax?
Két dolog történhet. Ha nincs kint rendőr a helyszínen, aki rögtön tud reagálni, akkor a jelzés a központba fut be, és esetleg onnan küldenek ki valakit a lopott gépkocsi elfogására. Amikor rendőr is van a helyszínen, van rá lehetősége, hogy az újonnan beszerzett eszközök egyikével felcsatlakozzon a kamerákra, és arra jöjjön le a jelzés.
Így még egyszerűbb a helyzet: a rendőr látja a szabálysértést a mobilján, megállítja a sofőrt, és a helyszínen ellenőrzi, ha pedig szükséges, akkor előállítja. Az újonnan beszerzett Skoda Octavia RS-eket is erre a célra használjuk.
A fix és a mobil kamera jelét is le lehet hívni mobiltelefonra,
tehát a szabálysértésekre rögtön lehet reagálni. Beállíthatja a rendőr, hogy milyen típusú vétségekről kér adatot, egyedül a körözési információt nem tudja kikapcsolni, mert az fix szolgáltatás.
Ki tudja viszont választani, hogy csak külföldi gépjárműveket, csak magyar rendszámúakat vagy vegyesen mindet akarja-e látni, sőt, szelektálhat járműtípus alapján is (személygépkocsi, motorkerékpár, teherautó). Arra is van lehetősége, hogy csak az adott helyre jellemző szabálysértések képét kéri le a kamerától a kézi készülékére.
Mi történik, ha külföldi autót lát szabálytalankodni a kamera?
Több forgatókönyv lehetséges. Megállíthatjuk a járművet, ha kifejezetten ilyen ellenőrzést tartunk, és a kameráról lejövő információ birtokában rögtön be is tudjuk mutatni a vezetőnek a képi bizonyítékot. Tehát lehetőség van arra, hogy már a helyszínen bírságot szabjunk ki.
Ha az objektív felelősség körébe tartozó szabálysértésről van szó (például jelentős gyorshajtásról), akkor az EUCARIS informatikai rendszert használjuk. Ebben össze vannak kötve az európai uniós tagállamok járműnyilvántartásai. Teljesen mindegy, hogy a fix kamera képén például egy román vagy egy magyar rendszámú gépkocsi tűnik fel, megkapjuk az üzembentartói adatokat a megfelelő nyilvántartásból, és Vásárosnaményből vagy Szombathelyről
ugyanúgy postázunk az uniós tagországok bármelyikébe, mint belföldre.
Mindig kikerül a Police.hu-ra, hol mérnek hordozható traffipaxokkal?
Amikor legutóbb Vásárosnaményba jöttünk, direkt megnéztük, hogy milyen adatokat tettek fel erre a napra. Egy helyre írtak mérést az M3-as autópályán, és meg is találtuk ott a kollégákat. Ezzel csak azt akarom mondani, hogy hitelesen tájékoztatjuk a közvéleményt, de előfordulhat benne hiba.
Nem szoktuk titkolni, hol lesz mérés.
Egyrészt az utóbbi években már bejelentjük, hogy mikor és hol leszünk, másrészt a kultúraváltás jegyében a módszerünkre ma már nem az a jellemző, hogy fák mögül, bokrokból vagy útkanyarulatot követően mérnénk, ehelyett jól látható helyen végezzük ezt a tevékenységet.
Tudjuk, hogy az új kamerák a biztonsági öv használatát is meg tudják állapítani. Erre mindig figyelnek, vagy csak akkor, amikor gyorshajtáson érnek valakit?
A biztonsági öv viselésének megállapítása minden készülékbe fixen be van állítva, függetlenül attól, hogy történt-e más jogsértés. Vannak persze korlátai, például amikor olyan rosszak a látási körülmények, hogy nem lehet a gépkocsiba belátni. Ilyenkor nincs ellenőrzés, de ezt leszámítva alapvetően
minden képen kielemzi a szoftver, hogy a járműben bekapcsolták-e az övet.
A kézből telefonálást is észreveszik az új kamerák?
Nem, de mi soha nem is állítottuk ennek az ellenkezőjét. Valaki kitalálta, és aztán futótűzként elterjedt. Ezt a szabálysértést nem ellenőrizzük a Véda rendszerrel.
Hogyan döntötték el, hogy a fix traffipaxok előtt milyen távolságban legyenek a „Traffic control – Forgalmi ellenőrzés” feliratú táblák?
Ez nem a rendőrség, hanem a közútkezelő hatásköre volt, őket bízta meg a szállító, hogy a KRESZ előírásainak megfelelően helyezze ki a táblákat. Én nem értek ehhez, ők tudják, hogy miért ekkora távolságokra tették ki őket.
Fontos tudni, hogy ezek nem közlekedési szabályokat tartalmazó, hanem ún. információs jelzőtáblák. Az ottlétüktől nem változik az adott helyen érvényes közlekedési szabály, pusztán arról informálnak, hogy automatikus ellenőrzés történik, de
nem ezekhez kell igazítani a közlekedési szokásainkat.
Kellett-e bővíteni a rendőrség állományát a Véda rendszer üzembe állítása miatt?
Gyakorlatilag egy személlyel sem, ugyanannyian dolgozunk minden szakterületen, mint korábban. Úgy kalkuláltunk, hogy nem fog növekedni akkora mértékben az ügyszám, hogy ezt a jelenlegi dolgozói állománnyal ne tudnánk ellátni. Nagyrészt automatizált ügyfeldolgozás zajlik, a gépek pedig ezt az ügyszámot bőven elbírják, nem számolunk azzal, hogy a későbbiekben létszámot kellene növelnünk emiatt.
A rendszer telepítésének bonyodalmairól, a záróvonal átlépését felismerő funkció működéséről és az egymásra villantó gyorshajtókról Jámbor István rendőr alezredessel készített korábbi interjúnkban olvashat. A fix traffipaxok térképét itt találja.